• Jessan

Mer spya av ersättning?

Jag har börjat ge min snart 2-månaders tjej ersättning 2-3 gånger per dag. Först fick hon såna där tetra och nu har vi gått över till pulver bara för att det är billigare. Men nu har jag märkt att hon kräks ganska mycket mer än tidigare, kan det ha med pulverersättningen att göra.

Tidigare kanske hon kräktes1 max 2 gånger per dag (om ens det), nu kommer det lite efter nästan varje måltid...

Någon som vet om det kan ha något samband?

• Svar på tråden Mer spya av ersättning?
  • yes79

När vi började ge tillägg spydde dottern helt plötsligt massor, det gjorde hon inte av bröstmjölk i flaska eller amning, bara lite då och då. Vi bytte då från NAN till Babysemp och då slutade hon spy igen, så visst kan det vara ersättning, det finns ju flera olika sorter och bebisar verkar ju tåla sortera olika bra.

• mammamaria1981

min tre månaders baby har ätit NAN sedan födsel och han spyr jätte mycket och jätte ofta. tror att det är för att de ätit för mycket.

• Miss Obsessive

Våran lilla kräks i perioder, är dock övertygad om att det är mängden mat som är orsaken. Ersättning är "tyngre" än bröstmjölk, dvs den mättar bättre och när man matar med flaska så går det ju fortare för de att få i sig maten än när de tar bröstet, så jag tror det är så enkelt att de inte alltid hinner känna när de är mätta, utan suger i sig mer mat än de behöver och kräks ut överskottet. Men, det kan ju självklart vara något annat också..

• Jessan
    Miss Obsessive skrev 2011-04-24 11:46:26 följande:
    Våran lilla kräks i perioder, är dock övertygad om att det är mängden mat som är orsaken. Ersättning är "tyngre" än bröstmjölk, dvs den mättar bättre och när man matar med flaska så går det ju fortare för de att få i sig maten än när de tar bröstet, så jag tror det är så enkelt att de inte alltid hinner känna när de är mätta, utan suger i sig mer mat än de behöver och kräks ut överskottet. Men, det kan ju självklart vara något annat också..
    Det låter logiskt faktiskt, tack!
Svar på tråden Mer spya av ersättning?