Varför utan cykelhjälm i cykelkärra?
Har sett det här fenomenet några gånger. Bortsett från att det är olagligt, varför har man sina barn i cykelkärran utan cykelhjälm?
Har sett det här fenomenet några gånger. Bortsett från att det är olagligt, varför har man sina barn i cykelkärran utan cykelhjälm?
Ramen runt vagnen lär knappast skydda så mycket även om barnet inte "slår i taket" när den är åt rätt håll eftersom barnet kommer "hänga ner" en bit om vagnen är upp och ner (om man inte fixerar barnet otroligt hårt då, men jag är tveksam att man kan lyckas göra det tillräckligt hårt ändå).
Inte för att vi har haft någon cykelkärra, men rent instinktivt verkar det sanslöst obekvämt att sitta lutad mot ett ryggstöd med hjälm på sig. Jag skulle nog oroa mig mer för vad den ställningen skulle göra med mitt barns nacke, än huvudet i det osannolika scenariot att vagnen skulle tippa.
Kanske har man råkat glömma? Jag bor i en mycket cykeltät stad, med livsfarlig trafik, cykelbanor som abrupt slutar mitt i fyrvägskorsningar och liknande skojiga saker. Har mycket, mycket sällan sett barn utan hjälm, oavsett om de cyklar själva, sitter i sits, sitter i vagn eller åker någon form av christianiahoj.
Min första tanke när jag hör talas om barn utan cykelhjälm kan vara att deras föräldrar har en mera "romantiska" cykelvanor än oss bistra Malmöcyklister som med livet som insats pendlar genom stan i rusningstrafiken för att hinna till dagis, täget, jobbet, lunchen, affären osv. Alltså mer av söndagscyklister som ser cykelturen som en utflykt mer än ett transportmedel som alla andra. Utflykter är ju inte farliga, typ, tänker jag mig att de tänker.
Finns det vagnar med så fast rygg att hjälmen vinklar barnets nacke på ett obekvämt vis? Då kan man kanske fundera över en annan mer vanlig cykelkärra.
Jag kan se an anledning till varför en del kanske inte har hjälm på barnet i kärran. Det kan helt enkelt ha ett barn med pyttelitet huvud. Att hitta en cykleölhjälm som passar strl 44/46 i huvudmått är allt annat än lätt.
Sen som sagt våra barn har hjälmar även om bebisen har en för stor hjälm (med mössa under)