• PerG

Varför utan cykelhjälm i cykelkärra?

Har sett det här fenomenet några gånger. Bortsett från att det är olagligt, varför har man sina barn i cykelkärran utan cykelhjälm?

• Svar på tråden Varför utan cykelhjälm i cykelkärra?
  • PerG

Ramen runt vagnen lär knappast skydda så mycket även om barnet inte "slår i taket" när den är åt rätt håll eftersom barnet kommer "hänga ner" en bit om vagnen är upp och ner (om man inte fixerar barnet otroligt hårt då, men jag är tveksam att man kan lyckas göra det tillräckligt hårt ändå).

• Stårscha

Inte för att vi har haft någon cykelkärra, men rent instinktivt verkar det sanslöst obekvämt att sitta lutad mot ett ryggstöd med hjälm på sig. Jag skulle nog oroa mig mer för vad den ställningen skulle göra med mitt barns nacke, än huvudet i det osannolika scenariot att vagnen skulle tippa.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Raskask

Kanske har man råkat glömma? Jag bor i en mycket cykeltät stad, med livsfarlig trafik, cykelbanor som abrupt slutar mitt i fyrvägskorsningar och liknande skojiga saker. Har mycket, mycket sällan sett barn utan hjälm, oavsett om de cyklar själva, sitter i sits, sitter i vagn eller åker någon form av christianiahoj.

Min första tanke när jag hör talas om barn utan cykelhjälm kan vara att deras föräldrar har en mera "romantiska" cykelvanor än oss bistra Malmöcyklister som med livet som insats pendlar genom stan i rusningstrafiken för att hinna till dagis, täget, jobbet, lunchen, affären osv. Alltså mer av söndagscyklister som ser cykelturen som en utflykt mer än ett transportmedel som alla andra. Utflykter är ju inte farliga, typ, tänker jag mig att de tänker.

• lunkentuss
    Stårscha skrev 2011-04-20 16:24:40 följande:
    Inte för att vi har haft någon cykelkärra, men rent instinktivt verkar det sanslöst obekvämt att sitta lutad mot ett ryggstöd med hjälm på sig. Jag skulle nog oroa mig mer för vad den ställningen skulle göra med mitt barns nacke, än huvudet i det osannolika scenariot att vagnen skulle tippa.
    Det behöver ju inte hända nåt så simpelt som att den tippar -den kan lossna, den kan bli påkörd, den kan volta, barnen kan glida ur selen... O även om sannorlikheten är liten -är det värt det?

Sen så sitter man faktiskt inte dåligt i vagnen fast man har hjälm =)
  • Raskask

Finns det vagnar med så fast rygg att hjälmen vinklar barnets nacke på ett obekvämt vis? Då kan man kanske fundera över en annan mer vanlig cykelkärra.

• Dr Mupp
    lunkentuss skrev 2011-04-20 16:37:51 följande:
    Det behöver ju inte hända nåt så simpelt som att den tippar -den kan lossna, den kan bli påkörd, den kan volta, barnen kan glida ur selen... O även om sannorlikheten är liten -är det värt det?

Sen så sitter man faktiskt inte dåligt i vagnen fast man har hjälm =)
    Blir den påkörd så lär hjälmen inte göra nån skillnad. Den kan inte välta eftersom iaf alla kärror jag vet är konstruerade för att inte välta. Barnet kan inte glida ur selet om selet är fastsatt på rätt sätt. Alla kärror jag har sett har haft back-up-rem för om den mot all förmodan skulle släppa i cykelfästet, det gör att vagnen fortfarande sitter fast även om den då bara gär det med en rem.

Ja våra barn har hjälm i kärran. Tyvärr innebär det också att två av barnen vuxit ur kärran. Utan hjälm hade de fått plats men med hjälmen så slår de i taket.

Varför har de hjälm, för att det på nått sätt känns säkrare och så är det olagligt utan.
  • PerG
    Dr Mupp skrev 2011-04-21 01:31:02 följande:
    Blir den påkörd så lär hjälmen inte göra nån skillnad. Den kan inte välta eftersom iaf alla kärror jag vet är konstruerade för att inte välta. Barnet kan inte glida ur selet om selet är fastsatt på rätt sätt. Alla kärror jag har sett har haft back-up-rem för om den mot all förmodan skulle släppa i cykelfästet, det gör att vagnen fortfarande sitter fast även om den då bara gär det med en rem.

Ja våra barn har hjälm i kärran. Tyvärr innebär det också att två av barnen vuxit ur kärran. Utan hjälm hade de fått plats men med hjälmen så slår de i taket.

Varför har de hjälm, för att det på nått sätt känns säkrare och så är det olagligt utan.
    De ska inte välta om cykeln kör omkull ja. Så är i princip fastanordningen på alla (vad jag sett i alla fall) konstruerade. Dock finns det en risk att man t.ex. kör i närheten av en hög trottoarkant i hög fart och ena hjulet åker ner för kanten eller liknande... Eller att man kör nånstans "offroad" och gör en kraftig sväng i en nerförsbacke eller liknande. De flesta vagnar har dock låg tyngdpunkt så det är väldigt svårt att lyckas välta den... men det är inte omöjligt!

Mercedes A-klass skulle heller inte välta och det vet vi ju hur det gick med det... ;)
  • lunkentuss
    Dr Mupp skrev 2011-04-21 01:31:02 följande:
    Blir den påkörd så lär hjälmen inte göra nån skillnad. 
    Klart den kan!! Om en bil kör rakt över så nej, då blir det ju pannkaka oavsett, men det finns ju miljoner olika sätt att bli påkörd på/slås omkull på...
  • Dr Mupp

Jag kan se an anledning till varför en del kanske inte har hjälm på barnet i kärran. Det kan helt enkelt ha ett barn med pyttelitet huvud. Att hitta en cykleölhjälm som passar strl 44/46 i huvudmått är allt annat än lätt.

Sen som sagt våra barn har hjälmar även om bebisen har en för stor hjälm (med mössa under)

Svar på tråden Varför utan cykelhjälm i cykelkärra?