Jag vill ha halva vårdnaden.Vad måste jag göra?
PappaBjörn skrev 2011-10-12 15:43:42 följande:
Spara alla sms som bevis. Alla mail etc med. Ringer hon så försök spela in samtalen, det är lagligt om en av deltagarna vet om det. Begär att få gemensam vårdnad vid födseln, vägrar hon kan du bara stämma henne på det. Se till att få en bra advokat.
Tyvärr brukar det inte vara så bra för små barn att ha varannan vecka men det går ibland. Lagen har dock inte hunnit med så du har ingen rätt till det. Ingen av er har rätt till barnet, barnet har rätt till er.
Var trevlig men ta inte skit. Begär ett underskrivet umgängesavtal med henne. Ta familjerätten till hjälp om det behövs.
Täta men korta umgängen brukar det bli i början, tyvärr kanske du får stå ut med att umgås med barnet tillsammans med mamman iaf i början men snart nog kan du ta med barnet på promenader mellan amningarna. Hon kommer säkert att krångla ang det så du vet.
Tex kan varannan dag 3-4 timmar vara bra och sen utökas detta med tiden. Ju mer du umgås med ditt barn, ju tidigare kan du ha övernattningar och fler och fler dagar. Är målet att du vill ha varannan v eller varannan helg?
Du är i underläge bara pga du är man och mamman har försprång för att hon har haft barnet i magen samt ammar så du vinner ingenting på att vara otrevlig och omedgörlig men tar du skit nu får du ta skit jämt typ..
Rent pragmatiskt rekommenderar jag att du börjar söka familjerättsadvokat och letar på forum efter hur juridiken kan fungera. Precis som någon sa ska du dokumentera allt. Du ska vara samarbetsvillig, men bestämd i dina åsikter att ditt barn är ditt, hon ska dela 50 %. Du ska stämma för gemensam vårdnad om hon inte ändrar sig, samma dag som barnet är fött, sk intermitistiskt (dvs påskyndat snabbärende). Självfallet är det absolut bäst med samarbete. Ibland råkar kvinnor blir psykiskt instabila och det kan gå över. Märker du sådana tendenser ska du ju såklart inte skapa mer bråk än nödvändigt. Men gemensam vårdnad ska du ha/skaffa direkt, det är inget man väntar med! Annars förlorar du dina föräldradagar och du ska ta ut 50 % av föräldradagarna så måste du ha gemensam vårdnad direkt när barnet är fött. Men det är som man säger, hoppas på fred, rusta för krig. Och i krig och kärlek är allt tillåtet .
Lycka till.