Inlägg från: Thursday |Visa alla inlägg
  • Thursday

Saft/läsk i nappflaska?

Kimona skrev 2011-04-19 20:18:11 följande:
    Har sett alldeles för många barn med saft eller cola i napplaskorna.... fattar inte varför??? Förstår inte heller alla dessa jävla mariekex som de ska knapra på. Varför allt dessa socker???
    Nu kommenterar jag bara mariekexen. Därför att det man vill åstadkomma är ofta en liten blodsockerboost på en trött och gnällig unge. Då är det lämpligt med något annat än t.ex. smörgåsrån som består av vatten, luft och gammelt bôs och därför gör väldigt lite för blodsockret.
  • Thursday
    Kimona skrev 2011-04-19 20:48:31 följande:
    Varför inte en frukt?
    Tja, finns den till hands, så javisst. Men i vårt fall handlar det om att alltid ha nödproviant (kex) i väskan vilket inte (i alla fall inte med vår organisationsgrad) är möjligt med frukt. Eller att man t.ex. behöver hålla humöret uppe i 15 minuter tills maten är serverad. Då stoppar jag hellre i ungen ett kex eller två, än att han äter sig mätt på t.ex. en banan och sen inte äter frukt. För vår del sker detta alltid ute på stan eller om man är hemma hos bekanta, hemma äts kex endast som "finfika".
  • Thursday
    Dr Mupp skrev 2011-04-19 20:56:11 följande:
    Det där osötade fruktfryckerna är lika söta som saft. Snacka om att kasta sten i glashus.
    Det enda som "osötad" på barnmat betyder är som bekant att de tillsatt druvjuicekoncentrat istället för socker.
  • Thursday
    Frila2 skrev 2011-04-19 21:41:37 följande:
    Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
    Det där tror jag inte ett smack på. Fett och socker är gott i våra munnar helt enkelt. Att någon inte fått smaka på sötsaker innan en viss ålder betyder inte att de inte kommer att gilla det därefter. Däremot är sunda vanor naturligtvis något man kan lära sina barn, men det behöver absolut inte innebära et totalförbud mot fikabröd eller godis eller läsk.
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?