Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Vem "uppfann" alverna?

Alltså jag skulle skriva att de kommer från folktro/mytologi. Den keltiska mytologin framförallt kanske, där är småfolket ett stort inslag. Och hur gammal den mytologin är? Före den delen av världen började skriva ner saker, vilket gör det i princip omöjligt att datera. Visst skulle man kunna säga Tolkien men jag tycker det blir felaktigt, förhistoriska och historiska berättelser är lika mycket värda som modern litteratur och det är väl lika mycket/lite fantasy i dessa berättelser. 

• Lavish

Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

• Lavish
    Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Du vet att det inte var Tolkien som gjorde sagan om ringen filmerna? Han var rätt död vid det laget.
  • Lavish
    lokisse skrev 2011-04-13 19:05:50 följande:
    Wicca grundadesrunt 1950-talet av Gerald Brosseau Gardner en engländare.
    Fortfarande äldre än Blizzard  
  • Lavish
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 18:58:56 följande:
    Lavish skrev 2011-04-13 18:55:00 följande:
    Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

Som sagt, Tolkien hämtade mycket inspiration till sin värld från fornnordisk mytologi så det hänger ju ihop. Att skriva ett arbete om fantasy och alver utan att nämna Tolkien känns fel. Självklart skulle jag dock nämna det mytologiska ursprunget också.
    Att skriva en uppsats om bokgenren fantasy utan att nämna Tolkien är väl omöjligt? Eller åtminstone = underkänt. Nu var det emellertid fråga om just alvernas "ursprung". 
  • Lavish
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    hahaha är du ute efter att provocera? . Känns som helgerån att känna till filmerna men inte veta att böckerna finns. Tänker på de stackars skaparna som då inte får credit för sina mästerverk. 
  • Lavish
    enmamma skrev 2011-04-13 20:07:37 följande:
    Förlåt men kan inte låta bli.
    Nu när påsken kommer brukar svt visa några gamla långfilmer om en snubbe vid namn Jesus.
    Det är en bra story den bygger också på en bok, kanske någon som missat det med.
    Många av Disneys filmer bygger på äldre sagor. Kanske dags att kolla någon bokhandel eller bibliotek för somliga.
    Va?! Jag trodde Mel Gibson kom på den snubben för att få bli piskad på film igen! Trodde det var en sån där sexuell grej. Vem skrev den boken då? 
  • Lavish
    k girl skrev 2011-04-13 20:09:11 följande:
    Jag hade skrivit ett långt inlägg, men det försvann dessvärre när min son stängde av datorn, den lille rackarungen...

Men hursom, jag plockade fram min gamla "Tolkiens ring" av David Day. Där skriver han att Tolkiens förebilder till alverna bland annat kommer ifrån asatron, som nämnts tidigare, men också keltisk och saxisk mytologi. Han skriver dock, och med det vill jag ge medhåll till Mornie Atlantie:

Tolkiens alver är i huvudsak baserade på traditioner och konventioner i de keltiska myterna och legenderna från Irland och Wales. Men det är viktigt att förstå att före Tolkien var 'alv' ett vagt begrepp, som oftast förknippas med tomtar, blomsterälvor, gnomer, dvärgar och trolll, små och obetydliga. Tolkiens alver är inte oknytt. De är ett mäktigt, verkligt folk, som starkt påminner om det släkte som föregick människorna på Irland, de odödliga Tuatha Dé Danann.

Så, alv i den betydelsen som Tolkien skrev om - var också Tolkien först med. Ursprunget till Tolkiens alver finner vi dock här ovan.
    Jo det stämmer men sen har väl alla som använt alv (eller de någorlunda originella) också ändrat betydelsen lite. Jag antar t.ex att i datorspel har alverna ytterligare egenskaper osv som de inte nödvändigtvis har hos Tolkien. 
  • Lavish
    En Åsa skrev 2011-04-13 20:21:40 följande:
    Kinya skrev 2011-04-13 18:45:01 följande:
    Verkligen!! Den stackars flickan kommer bli utskrattad om hon påstår det!
    och TS har inte skrivit något sen hon skrev att hon skulle tala om det om WoW för dottern...
    Åh nej! Vi får verkligen hoppas hon kommer in och läser igen! 
  • Lavish
    Odhos skrev 2011-04-13 20:51:36 följande:
    Tror ingen här blir "provocerad" av denna diskussion. Varför skulle någon bli det?

Jag har redan förklarat i språktråden, läs den innan du kastar ur dig falska anklagelser (som dessutom strider mot regelverket).
    med tanke på att du trollar så är det inte så provocerande längre nej.
  • Lavish
    Lavish skrev 2011-04-13 20:57:40 följande:
    med tanke på att du trollar så är det inte så provocerande längre nej.
    Dock trist om TS verkligen vidarebefodrade din "information" till sin dotter och hon kommer redovisa det i skolan imorgon. Å andra sidan lär sig väl både TS och hennes dotter en läxa om opålitliga källor på nätet... 
  • Lavish
    ashera skrev 2011-04-13 21:07:47 följande:
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
    Nja fast TS känner ju till böckerna men visste kanske inte när de var skrivna eller så var hon inte säker på att just "alver" förekommer i Tolkiens böcker. Att veta att där finns alver eller när de är utgivna är ändå inte grundläggande allmänbildning. Att känna till tolkiens böcker överhuvudtaget däremot är det. 
  • Lavish
    PrincessOfIce skrev 2011-04-13 22:48:04 följande:
    Eh? läst igenom hela tråden.. Vilken lustig sörja ni skapat!

Till att börja med så hette han John Ronald Reuel Tolkien  Alltså JRR Tollkien..
    Han föddes 3 Januari år 1892 i Bloemfontein, Oranjefristaten..  Det är det nederländska namnet för Blomfontän och är en stad i Sydafrika..

Bilbo publicerades år 1937 och Sagan om Ringenböckerna kom ut 1954 och 1955..

Ta och läs på lite.. Så jäkla svårt är det inte att googla samt att ibland kommer det intressanta dokumentärer på tv.. Såg en om Tolkien för några månader sen....

sv.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien
    Jag har varit i Bloemfontein, rekommenderas! 
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?