• Julita

Ni med dreads!

Jag har också sparat det, men alldeles för mycket, blir tokig på det

Kan man virka i mer hår själv? Typ ta från någon kompis som klipper sig? Haha!

Jag hade ingen aning om vad jag hade för inställningar men nu tror jag det ska gå att gå in iaf

• Julita
    Veronica 223 skrev 2011-12-05 14:18:24 följande:
    Jag och mina dreads har hängt ihop i 7 år nu! I början hade jag jättelånga tovade dreads (bara mitt eget hår) men de ville inte tova sig så jag började knyta istället. De gick av i brytpunkten mellan tovning och knytning efter ett tag, men nu har det börjat bli anständig längd på dem! Virkar in lite löst hår medans jag tittar på tv. Använder mjällschampoo när jag tvättar dem, ca 1 gång/månad. Har jag tränat och blivit svettig håller jag upp dreadsen och bara sköljer av hårbotten med vatten. Förr vaxade jag dem(naturligt bivax) men det resulterade ju bara i att massa damm och ludd fastnade, ser rätt gross ut i topparna, har dock inte vaxat på över ett år nu så det ser bättre ut, får helt enkelt leva med topparna. När jag badar på sommaren brukar jag bara doppa håret första doppet om jag badar i sjö/pool om ens alls, badar jag i salta hav doppar jag det så ofta jag vill. Saltvatten är rent och känns bra för dreaddisarna!  :)
    Jag virkar också in löst hår medan jag tittar på tv, då har man båda händerna fria och något att roa sig med under tiden! Perfekt
    Räcker det att tvätta en gång i månaden för dig? Blir du inte väldigt kliig i hårbotten?
    Jag brukar nog tvätta dreadsen varannan vecka och så tvättar jag bara hårbotten en gång i veckan. Tycker dreadsen blir mjukare när man tvättat dom.
    Vad skönt att höra att man faktiskt kan doppa dom när man badar!! Fast nu i somras så badade jag inte ute en enda gång så jag kanske inte skulle sakna att doppa huvudet ändå
  • Julita
    jojo22 skrev 2011-12-06 09:06:27 följande:
    gör dreads av pollisarna då Tungan ute man skulle säkert kunna ta nåns hår haha

ska kolla om det funkar nu så kan du kolla min profil bildGlad
    Jo det är min tanke att göra det, men som sagt, inte där jag gjorde dreadsen.. Funderade på att göra själv men behöver extensions annars kommer dom bli jättekorta Tungan ute

Ja nu kunde jag se! Fina dreads du har! Det är supersnyggt med lugg, önskar jag kunde ha det, men jag har en virvel mitt i pannan så luggen delar sig och det ser inte klokt ut Tungan ute
  • Julita

Har aldrig lagt upp bilder tidigare så får se hur det här blir

Här är håret före dreadsen

Och här är efter

• Julita
    trettioplus skrev 2011-12-06 12:58:26 följande:
    Ser jättefint ut!
    Tack
    jojo22 skrev 2011-12-06 16:26:18 följande:
    TackSkrattande
    Dina ser å jätte fina ut!!
    Åh ogilla virvlar ibland alltsåTungan uteiaf när dom sitter på oönskat ställe....
    Jag hade dreads i luggen först jag med men kammade ur dem efter nån månad och trivs mkt bättre med luggen...Har du köpt nå pärlor å pimpat håret med då?Flört
    Ja jag är rätt nöjd med dom ändå Förutom polisongerna då... Sen måste jag färga dreadsen också för min naturliga hårfärg är sådär råttfärgat som högst upp på bilderna medan dreadsen ser röda ut. Så jag tycker jag ser helt gråhårig ut! Ska färga hela skiten mörkblond tänkte jag, vill får bort det röda.

Virvlar ställer till med mycket bekymmer haha.. Var det svårt att kamma ur dreadsen??

Haha jag har massor av pärlor, beställde fler senast igår! Skitkul att dekorera håret ju
  • Julita
    Toi: Jo fast hur naturliga är dreadsen nu då? Det röda är dels mitt eget hår från tidigare färgningar och dels från löshåret. Som säkert också är färgat. Jag vill ha hela hårt i någorlunda samma färg, sen får de blekas och hålla på bäst de vill

jojo22: Ohooo spännande!! Bild sen tack
  • Julita

Är det föresten bara jag som sticker hål i tummen med virknålen? AJ!

• Julita
    Toi: Ser det naturligt ut?? Jag tycker det ser ut som jag börjar bli gråhårig Jag vill ju att det ska se naturligt ut, därför jag vill färga allt i min egen färg

jojo22: Det gör skitont ju! Häromdan råkade jag sticka hål, okej det gjorde inte, men så fortsatte jag virka.. Sen stack jag ner virknålen i hålet som jag redan gjort! OOOH!!! AJ AJ!! Jag ska börja sätta en tejpbit precis där jag brukar sticka ner nålen som skydd tror jag.
  • Julita

Haha jag känner precis som du!! Ibland hatar jag dom och ångrar mig, funderar på att borsta ut dom (svärmor skulle jubla) och i nästa stund så älskar jag dom. Oftast så älskar jag dom. T.ex. nu när de är nytvättade och har torkat och ändå inte är helt lösa och mjuka.

Och mina sticks också, speciellt nu när de är nytvättade. Känns som en riktigt stickig kofta! Jag har precis suttit och googlat runt och det finns någon balsamspray man ska använda, men då bör dreadsen vara minst 6 månader gamla. Denna är det: http://dreadstuff.com/dreadempiredreadlocksbalsamspray-p-1174.html?cPath=117

Själv har jag precis beställt dreadlocks accelerator (http://dreadstuff.com/dreadempiresdreadlockaccelerator-p-1286.html?cPath=117) och hoppas på det kommer gå snabbare att få dom tighta och fina. Har precis läst mig till också att man ska handrulla dreadsen när de är nytvättade och fortfarande fuktiga, då ska det lösa håret tydligen lägga sig lite också.

Köpte faktiskt också knotty boys dreadschampo. Det står att det ska hjälpa håret att dreada sig och jag köper det med hull och hår. Allt som kan tänkas hjälpa dreadsprocessen hamnar hemma hos mig

Och på den sidan finns det också luktspray att spraya på håret tror jag, så det luktar nytvättat Vet inte vart man köper löshår, rapunzelofsweden kanske? Köp hellre för mycket än för lite Till mitt hår gick det åt ett helt sånt där träns eller vad det heter.

Sen kan jag säga också att jag var och virkade fyra dreads till. De blev förjävliga! Katastrofdreads kallade jag dom för. Orkade inte bry mig, jag gick mest dit för att få löshåret, så virkade jag om dem när jag kom hem. Går absolut inte dit igen nu!

Har även färgat håret. Tog mellanblont men håret är brunt nu, speciellt löshåret blev nästan mörkbrunt! Vet inte vad som hände. Men jag tycker om brunt så snyggt är det. Tycker ännu mer om dreadsen efter färgningen! Och klippningen, för jag klippte håret runt ansiktet i någon slags lugg. I like

• Julita

Haha nej har du fått det???

Och när du virkar in utväxten själv, hur sjutton vet du vilka lösa hårstrån som ska in i vilken dread? Det går ju inte att se bak på huvudet själv? 

• Julita
    LinaLoj skrev 2012-02-17 21:21:46 följande:
    Efterlyser härmed bilder på era fina dreads!! =)
    Jag har alltid velat ha det och tog mig i kragen för några år sedan. men jag gjorde fejkdreads i fakehår,själv,  för jag vart så skraj att jag skulle behöva raka av mig håret. Det fick jag ju lite iaf och nu så har jag vanligt tråkhår ner till axlarna och bara väääääntar på att det ska bli läääängre...... så att jag så småningom kan göra egna dreads av egna håret.
    Jag har bild på sida 9 på mina dreads. Dock är de nu färgade bruna men annars the same.

Jag funderar seriöst på att borsta ut dom. Visserligen har du börjat mogna redan men det är ett jävla jobb ändå. Speciellt med utväxten!!! Och så gör det ONT! Och löst hår har jag överallt... Don't like.

Men jag har hittat en som vill bli min privata frisör så jag ska ge dem en chans till. Hon får piffa till dom och fixa min utväxt.

Men vad jag saknar att kunna klia mig i hårbotten ordentligt och att kunna tvätta håret på morgonen och föna det torrt innan jobbet!
  • Julita
    LinaLoj: Du kan ju ha extensions både för extra längd och tjocklek. Dreadsen kommer att bli tjockare sen när håret växer i och med att de ca 100 hårstrån du skulle ha tappat om dagen stannar kvar i dreaden. Men ditt längre hår har redan tappat dessa 100 strån om dagen och är redan tunt pga det.

Umbrella: Jo mina är virkade. Ska kolla runt där på sidan då. Men de lösa stråna som stör mig är inte de runt dreadsen, utan de runt skallen. Och hur dreadar man utväxten utan virknål?
  • Julita

Ingen som vet hur man dreadar utväxten utan att virka??
    Eller hur man dreadar utan att det gör så jävla ont??

• Julita

Dalatjej: Vad skönt det låter med underhållsfria!!! Då hade det nästan var lugnt känner jag Är det så för alla hårtyper? Jag har väldigt fint hår och har svårt att tänka mig att det blir någon form av dreads av utväxten om jag inte virkar Har en sån där jätteliten loose hair tool som min man sitter och drar in lösa hårstrån med ibland men de åker snabbt ut efter nästa tvätt.

Just nu har jag hamnat i något läge då jag inte orkar bry mig. Funderar till och med starkt på att borsta ur flera stycken och ha någon blandning av dreads och vanligt hår. Jag har varken tid eller ork att underhålla alla 45 dreads! Men har jag kanske 10 så känns det mer okej. Jag får se hur jag gör.

Eller så låter jag dem bara vara nu ett tag och ser vad som händer. Börjar få mycket löst hår nu alltså..

Sen har jag även problem med torktiden! Nu har jag flera gånger tvättat på natten och gått och lagt mig med blöta dreads. Vet inte om det är bra eller dåligt eller inte spelar någon roll? Men jag vill kunna gå ut och springa på kvällen, komma hem och duscha och gå och sova.

• Julita
    jojo22 skrev 2012-07-05 07:44:27 följande:
    Hallååå???Ingen?Tungan ute

Jag brukade bara sätta upp i toffs eller stor fet knut på skallen. Knuten var nog vanligast på jobbet. Nu är mina under utborstning faktiskt. Det var alldeles för mycket jobb att hålla dem snygga, jag har varken tid eller lust att hålla på med dem. Har dessutom två hundar som kräver en hel del pälsvård så jag har inte tid med mitt efget hår

Men det var kul att prova iaf! Hade de skött sig själva lite mer så hade jag haft kvar dem tror jag.  
  • Julita
    umbrella skrev 2012-07-24 23:49:20 följande:
    Det var väldigt länge sedan jag skrev i den här tråden. Här kommer en liten uppdatering.

Mina dreads har blivit 8,5 månader och jag gör nästan ingenting med dem förutom tvättar och separerar. Har några pärlor och wraps i också för att hjälpa dem lite på traven. Jag har aldrig tidigare tyckt om mitt hår, nu älskar jag det trots att jag vet att det säkert tar ett år till innan dreadsen är "snygga". Jag saknar min längd en del, mina dreads har krympt säkert 15-20 cm och det hände nästan över natten när de var ca 5 månader gamla, men de kommer snart att börja växa igen hoppas jag.

För mig är inte dreadsen bara en frisyr även om jag från början trodde att det var det, de har blivit så mycket viktigare än så. Tack vare mina trassliga och vilda dreads är jag en mycket gladare person idag än tidigare. Så kan det gå.
    Jag trivdes väldigt bra i mina också, de blev som en del av en själv. Man blev "hon med dreadsen" och de var en del av min identitet. Skönt att du inte behöver göra så mycket med dem, jag behövde pilla på dem jämt kändes det som annars såg de förjävliga ut. Och jag orkade inte. Dessutom gjorde det förbannat ont att virka in utväxten. Nu har jag borstat ut alla och visst saknar jag dem. Men det är skönt utan också! Det som också är skönt är att torktiden på håret har sjunkit drastiskt
  • Julita
    umbrella skrev 2012-08-11 18:02:59 följande:

Haha, ja det där med torktiden är ju ett ämne för sig. Tar många timmar om jag inte hjälper till med hårtorken lite grann. Förstår att det blir mycket att hålla på med dem hela tiden och att du inte orkar det. Det kanske blir dreads igen någon gång i framtiden. Tycker du förresten att håret har tagit stryk och blivit slitet av att vara dreadat nu när du har borstat ut det? Tog det lång tid?
    Ja det var ett helt projekt att tvätta håret!! Och jag som har börjat med löpning ett par gånger i veckan, kände att håret liksom kom i vägen och gjorde det hela överdrivet komplicerat. Men ska erkänna att jag redan nu ångrar mig som fan och funderar på att göra om det... hehehe... 

Har skaffat en superfön till hundarna som i princip kastar ur vattnet ur pälsen, borde göra samma med dreadsen tycker jag? Sen kanske det är lättare att sköta dom om man går till en dreadfrisör en gång varannan månad och låter dem göra jobbet. Kostar mer naturligtvis men man spar ju tid  Äääh jag vet inte... Sen gjorde det ju sjukt ont med utväxten varje gång också för mitt hår dreadade sig inte självt direkt.

Jorå, nog är håret slitet alltid! Men tror inte det berodde så mycket på att de var dreadade utan snarare på misshandeln som skedde under utborstningen. Det blev ju en hel del slitande om vi säger så. Och tid tog det ja! Höll på då och då i ett par veckor.      
  • Julita

Men skit också, jag ser folk med dreads på stan och bara "ååååh jag vill haaa!!!!"

Ångrar egentligen inte att jag tog ut mina dreads då de inte var riktigt så som jag ville ha dem. Jag ville ha tunnare. Måste man ha väldigt tjockt hår för det? Nu är håret rätt tunt efter att ha blivit utborstat men det går väl att lösa med extensions tänker jag. Vill inte ha så långa heller, bara jobbigare att sköta.

Vet någon här något ställe som är bra på just tunna dreads? Tänker mig typ såna här:

Svar på tråden Ni med dreads!