• Julita

Ni med dreads!

Jag tänkte också göra mina där jojo22! Jag ändrade mig när någon här sa att de var så himla otrevliga på det första stället jag funderade på.. Fasiken vad trist att de inte kan så mycket svenska! Och jag som har jättesvårt för att förstå vad folk som talar dålig svenska och med brytning säger! Fruktansvärt pinsamt är det!! Jag har skitsvårt för dialekter också

Du hade iaf 9 timmar på dig att studera hur dom virkade

Jaa massor av bilder tack, det vore roligt! Jag lägger upp på mina så fort jag fixat dom om typ en månad eller så.  

• Julita

Sjukliga priser är det allt, men såvitt jag förstår så är det förlängningen som kostar mest. Bara en hårförlängning utan dreadsen brukar ju kosta runt 5000 har jag hört.

Dit jag ska gå så verkar dom vara bra, om man kollar på bilderna av dreadsen dom gjort. Alla som gjort där som jag pratat med verkar nöjda.   

• Julita

Jag ska göra mina dreads i morgon! Börjar bli nervös...

Har bestämt att jag ska spara håret framme vid ansiktet odreadat och känna hur det känns ett tag, kanske klippa lugg av det. Trivs jag inte i det så kan jag ju bara dreada det senare.

Vill egentligen inte ha så hårt virkade dreads men jag antar att om de blir så så blir de ändå lösare sen i och med att håret växer.

Jag kommer även ha löshår, de på salongen kommer att ta äkta hår.

• Julita

Nu har jag dreads!!

Det tog sjukt lång tid, tolv timmar totalt från när de började tills jag lämnade salongen. Och det gjorde fruktansvärt ONT! Varför har ingen sagt det för?? :P Jag tror visserligen att det mest berodde på att den ena tuperade fruktansvärt hårdhänt, jag trodde hårrötterna skulle dras ut. Den andra tuperade lite snällare mot hårbottnen men hela huvudet var ömt, och är det fortfarande. Mycket bättre idag dock.

De använde inget vax, däremot använde de dust it då och då! De rekomenderade också att man skulle handflatsrulla dreadsen i sånt där dust it för att hålla dom i form. Så det ska jag införskaffa.

Det där med ozonskikt av hår runt huvudet löste dom helt enkelt med att klippa bort det. Det sista dom gjorde var att klippa runt varenda dread. Tog sin tid, jag har 43 stycken.

Lämnade kvar hår längst fram men tror att det blev lite för mycket så kommer troligtvis att göra två dreads till på varje sida så småningom.

Har precis tvättat dem för första gången. Det gick sådär. Är som sagt fortfarande öm i hårbotten så var lite för försiktig. Tycker det är svårt också att få tillräckligt med schampo från schampokakan för tvätta dreadsen, tror det är lättare med ett flytande schampo. Tungt om huvudet blev det och min stackars ömma hårbotten gnällde men nu har jag fönat dom och det är bättre igen. De är fortfarande lite fuktiga.

Det har varit väldigt jobbigt med dreadsen då de är i vägen för det mesta. Och varje gång har det gjort ONT! Men nu när hårbotten börjar läka så märker man inte att de är i vägen på samma sätt eftersom det inte gör lika ont längre.

Att sova är väldigt ovant, men det jobbigaste var att det gjorde ont. Efter en alvedon var det inga problem, lite knöligt bara. Upptäckte att det är mindre knöligt om man sätter upp dom i en knut på skallen.

De är ganska hårt virkade mot hårbotten också, längtar till de har växt ut lite gran. De var även ganska så stenhårda och svårrörliga men nu efter tvätten är de mjukare.

Men förutom smärtan så älskar jag mina dreads!!
    Jag lägger upp en bild sen, vet inte var sladden för överföring av bilder har tagit vägen.

• Julita
    Toi: Haha nylonstrumpbyxor har jag inte provat men nu har jag vant mig vid att sova med dom utsläppta och tycker inte att de är i vägen. Virknålar har jag flera stycken nu, rotade bland mammas textilgrejer Kalaset gick på 6000 kr, helvete vad dyrt. Men då jobbade dom i 12 timmar också, vilket slit!

elitepearl: Jag tror inte det var att du missade att berätta, snarare jag som missat att läsa just den raden! För nu i efterhand så har jag ju sett att det står överallt att det gör extremt ont att virka dreads!! Helt blind måste jag ha varit

Min börjar också bli mjuka och väldigt tunna på sina ställen. Jag börjar bli bra på att virka faktiskt, har kollat videor på youtube hur man gör. Men det tar fruktansvärt lång tid! Salongen har "garanti" på sina dreads så man fick komma tillbaka inom en månad och piffa till dom. Det gjorde jag igår. BIG MISTAKE! De virkade in utväxten och fi fan vad ont det gjorde!! Jag hade glömt bort smärtan... Och nu sitter jag här igen och hårbotten är helt öm! Dessutom sitter dreadsen snortight mot skallen. Väx ut, väx ut, väx uuut!

Så fort den slutat göra ont så ska jag börja virka igen. Palmrolla är tydligen också jättebra, jag köpte något som heter Lock Peppa från dreadhead som ska vara bra. Tänkte palmrolla med det i stället för dust it. Det är säkert samma sak egentligen, men Lock Peppa kändes strävare.

Jag brukar sitta och virka och palmroll när jag tittar på tv

Bild var det ja, sorry, jag är verkligen skitdålig på det där med bilder och ladda upp till dator och sen internet.. Men det kommer!
  • Julita

Ja jag med, dreadsen verkar inte behöva tvättas så ofta men hårbotten börjar klaga rätt rejält. Kliar och så kliar man så lossnar det död hud och så voila har man massor av mjäll!

Jag använder nu apotekets mjällschampo för att se om det mildrar något, men en gång i veckan blir det iaf! Håret som inte är dreadat måste jag tvätta oftare för det blir flottigt efter 3-4 dagar. Funderar på att dreada alltihop men då går jag till en annan salong.

Om inte hon som äger stället är där så är det svårt att göra sig förstådd och förstå de andra som jobbar på salongen.

Hur lång tid tar det för dreadsen att mogna? Nåt år eller?

• Julita

Går så låååångsaaamt... Jag tycker dom blir mjuka och tunna så himla fort och det är ett väldans virkande och handrullande hela tiden och det tar snå TID. Mogna NU

Jag gjorde dom på african magic salong och de hade att man fick gå tillbaka en gång gratis och fixa till dom inom en månad, så det var det jag gjorde. Fast de fixade inte dreadsen så mycket utan virkade in utväxten. Jag har tänkt fixa den själv i framtiden men inte kommit så långt än, bara haft dom en månad  

• Julita

Aaah jag har också köpt lock pappa! Det blir vitt pulver överallt Hur länge har du haft dina?

Varför blev du missnöjd? Jag är lite halvt missnöjd också nämligen De brydde sig inte om att "tuppera" utväxten, inte för att det går så bra kanske, men man ska ju typ gnugga håret så det blir fluff eller nåt och sen tvinna och virka. Har jag fått för mig. Då borde utväxtdreaden bli lika tjock som det andra men nu är de helt tunna. Ser skitlöjligt ut. Framförallt en dread är helt skrattretande! Vet inte vad jag ska göra åt den riktigt...

Jag har inte gått tillbaka en andra gång heller om det hade kostat, men tänkte att det var lika bra att utnyttja när det var gratis

Tydligen ska man kunna ta toppen av dreaden och dra den genom utväxten? Och sen tvinna och virka antar jag, annars ser det helkonstigt ut. Någon som provat det?

Har du inte bild på dina?

• Julita

Ja det gjorde dom på mig med när de gjorde dreadsen, klippte bort utstickande hår på varje dread. Jag blev lite fundersam om det är så man ska göra för det hamnade ju massor av löst hår i hårbotten som höll på att klia!

Klippte bort polisonger?? Jisses! De frågade när de var klara med mina dreads om de skulle klippa det hår jag lämnat kvar men jag sa nej. Visste inte riktigt vad jag ville göra med det, så det var ju tur. Undrar hur jag sett ut annars

Blir det inte konstigt om dreadsen är tjocka med löshår och sen växer ut tunnt? 

Jag gillar lock pepparn, de känns riktigt stenhårda när man rullat dom! Men jag har svårt att hålla koll på vilka jag gjort och inte så karln brukar få hjälpa mig Hur många dreads har du?

Varför gick det inte att pma? Har jag någon inställning eller nåt? Nu vill jag ju seee

Svar på tråden Ni med dreads!