Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Queenie70 skrev 2011-03-31 13:23:01 följande:
    ...och det finns ju ingen överdödlighet bland spädbarn i u-länderna eller??
    Det beror mycket på barnsjukdomar. Här vaccineras de flesta, och så finns penicillin och modern sjukvård.
  • infragilis
    Queenie70 skrev 2011-03-31 13:30:10 följande:
    Men självklart 'är många barn i U-länderna undernärda vilket i sin tur gör dem mer mottagliga och sårbara för sjukdomar, så jag tyckte det var ett konstigt argument att typ...Funkar det i U-länderna så funkar det ju här...för det funkar ju faktskt inte alls i u-ländera som har en helt horribel barnadödlighet.
    Nej. Barnen ammas i flera år och slipper på så sätt ofta undernäring.
  • infragilis
    infragilis skrev 2011-03-31 13:32:23 följande:
    Nej. Barnen ammas i flera år och slipper på så sätt ofta undernäring.
    Unicef beräknar att 1,3 miljoner barn årligen skulle slippa död genom undernäring om alla helammades åtminstone de sex första månaderna.
  • infragilis
    Queenie70 skrev 2011-03-31 13:59:21 följande:
    Jag förstår inte....det låter som att du menar att barn i U-länder generellt sätt är friskare för att de helammas, än i andra delar av världen?
    Va? Nej. Jag säger framför allt att spädbarnsdödligheten INTE beror på att mammorna är undernärda!
  • infragilis
    MissJP skrev 2011-03-31 14:21:19 följande:
    Både amning och veganism ska enligt tidningsartikeln vara fel.
    Snälla, se till att detta handlar om två sjuka individer som troligtvis lika gärna kunde snöat in på vilka idiotiska idéer som presenterats för dem i rätt ögonblick.

Bröstmjölk är bäst för barnet på alla sätt. Som någon nämnde tidigare så krävs att mamman är mycket undernärd för att mjölken ska vara sämre.

Veganer och vegetarianer (de flesta sköter sin kost bättre än köttätare) lever i genomsnitt längre och friskare än de med blandkost. Så glöm argumenten mot veganism för barnets och mammans bästa.. de hör inte hit och är viktigast av allt felaktiga.
  • infragilis
    Bambusa skrev 2011-03-31 15:08:57 följande:
    ja, råjölken är ju den viktigaste, och 2 månader är bra mkt bättre än inget.. hur mkt dom blir sjuk beror ju på massa olika orsaker, min dotter ammades i 10mån, va förkyld 1-2gånger innan 1 år..
    då träffade vi massa andra barn,dom böt nappar osv.. vi är mkt på köpcentrum,ikea, ullared osv där de sprids mkt förkylningar å sånt..
    fick 3dagars feber vid 15 mån.. sen lite förkylningar och 1magsjuka, nu är hon 2år 3mån..
    jag har alltid haft lätt för å bli sjuk, och har varit förkyld mm i 7veckor sen dec förra året..  jag fick tex inte gå på dagis för barnläkarn min.. hoppas inte dottern ärvt de från mig..
    Fast råmjölken skyddar inte framledes. Och amning skyddar så länge amningen fortgår.

Men det här är så OT. Att ersättning funkar är en helt annan fråga.
  • infragilis
    systersandra skrev 2011-03-31 15:12:05 följande:
    Fast helamning rekommenderas ju inte efter 6 månaders ålder,då blir det ju näringsbrist.
    Bröstmjölk är till för små bebisar,större bebisar behöver mer än så,uppenbarligen.
    Bröstmjölk är inte bara till för bebisar. HELamning är för bebisar. WHO rekommenderar delamning i minst två år.
  • infragilis
    Bambusa skrev 2011-03-31 15:14:11 följande:
    ja min dotter kom ut i v37 å vägde 4kg.. vid ett år 10 kg..  urs, kan inte ens tänka mig hur smal den stackarn lär ha varit..  in dotter har varit riktigt knubbig so bebis, est när hon helaades, sen smalnade hon av ju indre hon ammade..  ja hade grädde i tuttarna, å nästa gång hoppas de de blir lika,då ska ja donera mjölk till bb/neo så do förtidigt födda och sjuka bebisarna får riktig mjölk..
    Fast tio kg vid ett år är ju bara lite över snittet?
  • infragilis
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:14:45 följande:
    Jag har bara läst lite i början men tyckte det var bra att lägga in lite fler källor till den diskussion som infinner sig angående rekommendationerna. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla!

"Maten under första levnadsåret

Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan. Första halvåret ger bröstmjölken och/eller modersmjölksersättningen all den näring barnet behöver.

Därefter behöver barnet tilläggskost för att täcka behovet av vissa näringsämnen som till exempel järn. Långsam introduktion av smakportioner av olika livsmedel rekommenderas därför från cirka sex månaders ålder."

"Maten under första levnadsåret
    Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan. Första halvåret ger bröstmjölken och/eller modersmjölksersättningen all den näring barnet behöver.

Därefter behöver barnet tilläggskost för att täcka behovet av vissa näringsämnen som till exempel järn. Långsam introduktion av smakportioner av olika livsmedel rekommenderas därför från cirka sex månaders ålder."

Taget från www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/a.../
    Att enbart kolla på rekommenationer som ska täcka hela världen med alla olika levnadsförhållanden verkar lite trångsynt måste jag säga. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla.

Dessutom kan det vara intressant att läsa sveriges svar på WHO:s rekommendationer:
    www.lakartidningen.se/old/content_0419/pdf/17...

Det har ju inte tillkommit studier eller någon översikt av befintliga studier sedan dess. Vilken poäng försöker du göra genom att upprepande skriva att rekommendationen tillkom 2003?
  • infragilis
    Emmel skrev 2011-03-31 16:21:18 följande:

Jag förstår inte vad du menar TS. I Sverige rekommenderas att barnen börjar äta mat samtidigt som man ammar, från 6 månaders ålder. Det är självklart att man inte enbart kan leva på mjölk när man är äldre än så...
    Vad menar du med amning är inte alltid bäst? Jo, det är det, men i rätt omfattning, anser jag.

Du skulle inte heller överleva om du bara drack mjölk flera månader.

Jag kunde inte låta bli: Jodå, det går att leva på bara mjölk i många månader. Lägg till bananer och du kan leva på det i minst ett år.
  • infragilis
    Mandel skrev 2011-03-31 18:21:13 följande:
    Min mamma hade massor av mjölk till oss barn när vi var små, men fick ändå rådet att ge oss ersättning eftersom hennes mjölk inte var tillräckligt näringsrik. Det var mest bara blask...
    Och hon åt en varierande kost så varför den var näringsfattig vet jag inte. Bra att det upptäcktes i alla fall!
    Eller så fick hon felaktig information och slutade amma helt i onödan. Låter långt mycket troligare.
  • infragilis
    Mandel skrev 2011-03-31 18:34:13 följande:
    Exakt, för att vi inte gick upp i vikt är ju inte troligt. BVC hade nog fel på sin våg.
    Jag påstod inte att ni gjorde det, jag påstod att informationen förmodligen var fel. Se #430 för bättre information.

Och du... BVC kan ha fel, det händer faktiskt.
  • infragilis
    Mandel skrev 2011-03-31 19:33:32 följande:
    Japp, bvc kan ha fel, men vi lever och har hälsan alla syskon trots brist på fet bröstmjölk.
    Klart ni gör. Men jäklar vad OT det är.
  • infragilis
    Chocoholic skrev 2011-03-31 21:59:15 följande:
    Nå, det kommer nog bli barn av de barnen också. De finns ju knappast folk som skulle skippa amningen och inte ge annan föda. Skulle några välja bort amning och ge ersättning istället så lär det inte få lika allvarliga konsekvenser som länken i TS hänvisar till.
    Men å andra sidan är det knappast poängen. Det är sorgligt ändå.
  • infragilis
    snorkan skrev 2011-04-02 23:39:10 följande:
    ja jag tycker det....detta är ju ett diskussionsforum....där man.....tycker saker Förvånad

och det KAN finnas anledning att ge barnet annat än bröstmjölk.....det är väl ganska uppenbart, läs bara artikeln!
    Om du använder artikeln som argument för din sak har du nog inte förstått vad du läst.
  • infragilis
    Angelz skrev 2011-04-02 23:07:23 följande:

efter 6 månader sa min bvc sköterska att jag inte längre fick räkna amningen som ett mål mat. (ammade till 11 mån)  sen vet inte jag "vem som har rätt" men jag litar på henne och efter att jag började komplettera med mat då så gick han även upp mer som han skulle! 

Konstiga saker de säger på BVC. Man kan ju undra vart kompetensen tagit vägen.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....