Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Majskolven skrev 2011-03-30 20:59:46 följande:
    Nu har jag bara läst ts så det kanske redan är påpekat att hon fick enbart bröstmjölk...
    Man ska efter 6 månader komplettera med annan mat för att de ska få i sig tillräckligt med näring.
    Detta har ju inte något med amning att göra egentligen tycker jag då föräldrarna har gjort fel.

Så ja, jag håller fortfarande på att amma är bäst för sitt barn, men det är min åsikt och jag ser absolut inte ner på nån för att de av någon anledning vill ge ersättning istället.
    Men som sagt, barnet dog av näringbrist...inte för att hon ammades.
    Man måste inte. finns massor med barn som helammas längre än 6 månader utan problem. Men det gäller att man ammar fritt, har ordentligt med mjölk och själv inte lider av näringsbist.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dr Mupp
    lokisse skrev 2011-03-30 21:27:30 följande:
    vi vet bara det som star i det lilla klippet och att ett litet barn väger för lite efter sjukdom är inget ovanligt.
    5,7 kg på 10 månaders. Är bara 1,5 kg mindre än vad min friska 10 månaders vägde. Har bebisen då varit vädligt kort så har kanske nån inte reagerat på den låga vikten.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-03-30 23:40:22 följande:
    De flesta barn delvis klarar annan mat vid 3-4 mån o många behöver det före 6 mån.
    Nu ljuger du igen. För majoriteten av barnen finns det ingen anledning att börja med annan föda än bröstmjölk de första 6 månaders. Bröstmjölk bör även vara huvudföda under andra halvåret med kompleteras med fast föda.
  • Dr Mupp
    ztumpan83 skrev 2011-03-31 01:02:10 följande:
    Förstår mej inte på den som satt in denna tråd de var ju väldigt speciellt fall detta!

För det är rekomenderat bra att HEL amma i 6månader! och en kan man börja med smakisar... MEN de va de som dessa inte hade gjort och dessutom vart veganer!,,,,

jag står för att ja tycker man absolut ska amma i minst 6månader!!!
    Den som skrivt TS är en som själv ville amma men som inte lyckades och numera hatar allt vad amning heter och tar alla knep som finns för att smutskasta amning och dem som ammar. Tragiskt, hon borde få terpi för att bearbeta sina känslor på ett mer vettigt sätt.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:06:32 följande:
    De har defintivt ett annat behov, pga. de inte har mat tillräckligt.
    Nej för alla barn är brlstmjölk den nyttigaste födan. Det gäller svenska barn, det gäller afrikanska barn och asiatiska barn. För alla barn är bröstmjölk det som är nyttigast.

Det går utmärkt att helamma en 11 månaders så länge man ammar barnet tillräckligt ofta och ser till att själv äta ordentligt. Det finns miljontals människor som helammats vid 11 månaders ålder och som är friska och krya.Jag har själv helammat (och han åt ca en matsked fast föda per dygn) en 11 månaders som växte så det knakade. Det var inte planerat utan nått som bara blev eftersom han vägrade alla annan föda. 

Att den här bebisen dog beror inte på amningen utan på att hon hade idioter till färldrar. Föräldrarna kunde lika gärna ha fött upp henne på felblandad ersättnig istället. Hade du då gått ut så hårt om att ersättning är livsfarligt? Nej för du har ett personligt agg mot amning och använder all knep du kan för att smutskasta amningen.

Det är jättetragiskt att din amningserfarenhet blev ett misslyckande och du behöver uppenbart berarbeta det, men ärligt terpi är mycket bättre än det personliga hat du har mot amning och de som ammar.
  • Dr Mupp
    Trivelina skrev 2011-03-31 10:37:44 följande:
    Hur får man till av rubriken "Amning är inte alltid bäst!" till att ts och andra har något form av psykiska problem med egen misslyckad amning? Det tycker jag är lite konstigt.

Det finns barn vilka tex inte tål bröstmjölk får diare och går ner i vikt, det finns tydlgen fall så som artickeln och massa andra händleser som visar på att amning är inte ALLTID bäst, men det säger inte att amining FÖR DET MESTA är bäst.
    Jag har läst hundratrals inlägg av Här och nu. Alla går ut på att amning är dåligt och amning är värdelöst och alla som ammar är dumma i huvudet och riskerar sina barns hälsa och det hela bottnar i att Här och nu inte kunde amma sitt autistiska barn.
  • Dr Mupp

Problemet är faktiskt inte heller kvalitén på mjölken. Undernärda kvinnor har fullvärdig mjölk. Och som framgått i tråden så var mamman inte ens undernärd. Hon kan däremot ha saknat en del näringsämnen, men det brukar bara urlakas ur kroppen. Däremot så har kvinnan troligvis ammat aldeless för sällan. Nån som vet om Frankrike fortfarande kör med schemastyrd amning? För det går som sagt att helamma 11 månaders bebisar så länge man ammar dem tillräckligt ofta.

Vi kan ta ett exempel på det här med näringsbrist. Jag lider av järnbristanemi. Min son som ammas gör inte det, kroppen prioriterar bröstmjölken vilket betyder att det järn jag får i mig i första hand tas upp i mjölken snarare än i mina depoer där de behövs.

• Dr Mupp
    Mandel skrev 2011-03-31 18:21:13 följande:
    Min mamma hade massor av mjölk till oss barn när vi var små, men fick ändå rådet att ge oss ersättning eftersom hennes mjölk inte var tillräckligt näringsrik. Det var mest bara blask...
    Och hon åt en varierande kost så varför den var näringsfattig vet jag inte. Bra att det upptäcktes i alla fall!
    Led hon av grav näringsbrist? Misstänker att så inte var fallet utan då ammade hon helt enkelt för sällan.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-04-03 08:51:47 följande:
    De flesta barn klarar sig inte på bröstmjölk ett helt år.
    Jo det gör dem så länge de ammas tillräckligt ofta.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:50 följande:
    Järn måste bla.tillsättas efter 6 mån.
    Nej, faktiskt oftast inte. Det öär inet så att järnet helt automatiskt tar slut vid 6 månader. I vilket fall som helst är det ju sällan folk börjar ge järnrika livsmedel till sina 6 månaders utan det är ju rotfrukter och gröt. Inget av dem innehåller särskilt mycket järn och även om det finns tillsatt i gröten så är det icke-hemjärn som korpppen tar upp väldigt dåligt. Om bebisar skulle automatiskt beghöva järntillskott direkt efter 6 månaders dagen skulle de flesta lida av järnbrist eftersom kött sällan står på menyn som det första livsmedlen.
  • Dr Mupp
    Pallas skrev 2011-04-03 09:39:22 följande:
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
    Och min kollades järnet på eftersom jag lider av järnbrist, bebisen gör inte det.
  • Dr Mupp
    Angelz skrev 2011-04-03 10:14:45 följande:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Men när barnet är ungefär ett halvår gammalt behöver bröstmjölken kompletteras med annan mat för att täcka barnets energi- och näringsbehov.

Står ju klart å tydligt på Livsmedelverkets hemsida
    Men närinebhovet täcks av ca 1 msk barngröt. Det går med andra ord att amma också så länge man gör det tillräckligt ofta.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....