• trettioplus

Hur pass homo kan man vara hos er?

Attityden gentemot samkönade relationer har ju förändrats enormt de senaste femton åren. Men som med det mesta, så är attityderna lite olika beroende på i vilka sammanhang man befinner sig.
    Kanske påverkar arbetsplats, könsfördelning, ålder, bostadsort och etnicitet roll. Kanske också andra saker som intressen och religion...?

Hur upplever du att attityden gentemot samkönade relationer förändrats hos dig och i den omgivning du befinner dig i under åren?
    Och hur länge tror du att det skulle ta (kanske redan nu, kanske inte inom överskådlig tid?) innan någon ens höjer ett ögonbryn angående att personer i sällskapet helt random går hem med någon av samma kön under festen, oavsett om personen vanligtvis inte brukar göra så?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Hur pass homo kan man vara hos er?
  • Jojile
    Teas mamma skrev 2011-06-22 03:47:15 följande:
    Det finns några exemplar även i våra trakter men de har en tillbakadragen tillvaro. Det visar det inte öppet. Vi hejar på dem när vi möts i affären.
    Exemplar? Hm...
  • Helle333
    trettioplus skrev 2011-03-27 17:06:50 följande:
    Attityden gentemot samkönade relationer har ju förändrats enormt de senaste femton åren. Men som med det mesta, så är attityderna lite olika beroende på i vilka sammanhang man befinner sig.
    Kanske påverkar arbetsplats, könsfördelning, ålder, bostadsort och etnicitet roll. Kanske också andra saker som intressen och religion...?

Hur upplever du att attityden gentemot samkönade relationer förändrats hos dig och i den omgivning du befinner dig i under åren?
    Och hur länge tror du att det skulle ta (kanske redan nu, kanske inte inom överskådlig tid?) innan någon ens höjer ett ögonbryn angående att personer i sällskapet helt random går hem med någon av samma kön under festen, oavsett om personen vanligtvis inte brukar göra så?
    Det beror på vilken del av min bekantskapskrets du syftar på. Den med vänner i skiter fullständigt i om man är vit, svart, rosa, gul, grön, om man har flickvän eller pojkvän eller flera rentav. Jobbmässigt däremot så säger de sig vara mer öppensinnade än vad dem är ärligt talat... Drar den slutsatsen efter diskussioner jag hört på jobbet om HBT och barn med mera.....
  • trettioplus
    Jojile skrev 2011-06-22 16:47:50 följande:
    Exemplar? Hm...
    "Jag har ett exemplar här av en mycket ovanlig Orkidé..."
  • Studentpappa

Skinkryttare och Fordbilar är persona non grata hos oss ;)
    Nä men seriöst så bryr jag mig inte men homos flyr ofta till fjollträsk när man bor i en mindre stad. Antar att livet i en storstad är enklare för en homosexuell.

• Teas mamma

Det tror även jag,vill man vältra sig i eller gotta sig i att vara annorlunda så
    är storstaden att föredra. Då kan den trygga friska landsbygden få bestå obesudlad och fungera som sista utposten för renhet och hälsa sundhet samt frisk miljö.

• trettioplus
    Teas mamma skrev 2011-07-04 03:45:25 följande:
    Det tror även jag,vill man vältra sig i eller gotta sig i att vara annorlunda så
    är storstaden att föredra. Då kan den trygga friska landsbygden få bestå obesudlad och fungera som sista utposten för renhet och hälsa sundhet samt frisk miljö.
    Väldigt många människor är "annorlunda" utan att vara det för sakens skull. Jag anser inte att exempelvis jag själv "besudlar" någon ladsbygd genom att ta del av dess friska miljö. Tvärtom tycker jag att jag och min familj bidrar till den hälsosamma sundheten genom att vara en del av diversiteten. Och det gör vi av att bara vara de vi är, precis där vi vill.
  • lennartsdotter
    Om man bara vill vara sig själv då och råkar trivas på landet?

Ditt snack om hälsa, sundhet och obesudlad ger väldigt obehagliga vibbar.
  • Leoella
    Själv är jag otroligt glad åt att bo på den trygga friska landsbygden med ett homosexuellt par som närmsta grannar! Friskare och sundare kan det inte bli än här med en mix av olika människor.
  • Gaytjej
    Teas mamma skrev 2011-06-22 03:47:15 följande:
    Det finns några exemplar även i våra trakter men de har en tillbakadragen tillvaro. Det visar det inte öppet. Vi hejar på dem när vi möts i affären.
    Jag hoppas vid min gud att ni inte matar dom!

(och säg att du är utsänd från FB för att driva med FL:are!)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    trettioplus skrev 2011-04-01 15:40:12 följande:
    Om man tänker på det, så gör heterosexuella det hela tiden. Det är bara det att normen gör att olika saker hörs på olika vis:

Den heterosexuelle killen: "Jag och Lina var och käkade på Harrys i helgen"
    låter som: "Jag och Lina gick ut och åt i helgen"

Den homosexuelle killen: "Jag och Peter var och käkade på Harrys i helgen"
    låter som: "Jag är bög"

Den heterosexuelle tjejen: "wow! HAN var snygg!"
    låter som: "Jag tycker att den den där killen var attraktiv"

Den homosexuelle tjejen: "wow! HON var snygg!"
    låter som: "Jag är flata"

Den heterosexuella tjejen: "Jag och Peter åkte och köpte en ny dubbelsäng i helgen"
    låter som: "Jag och Peter har varit på IKEA för att inreda vårt gemensamma hem"

Den homosexuella killen: "Jag och Peter åkte och köpte en ny dubbelsäng i helgen"
    låter som: "Vi är bögar och vi ska knulla"
    Tyckte det här stämde väldigt väl..
    Och jag tänker för övrigt också så här (bortsett möjligen från halva sista stycket, haha!), även om jag själv lever i ett samkönat förhållande och borde vara avnormaliserad vid det här laget.

Men man får väl dra små strån till stacken. Själv har jag tex föreslaget för FL att någon gång ha ett reportage om en familj med samkönade föräldrar där själva storyn inte har det samkönade i fokus, dvs att den ska handla om deras för tidigt födda barn eller vad tusan det nu kan vara. Och i mitt yrke som lärare så ser jag till att ha med matteuppgifter i stil med "räntan när Rickard och Stefan köper sitt hus är.. bla bla".
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • sahara sahara

Jag blev jätteglad häromdagen, förresten. Jag satt och läste i en tråd här på FL om hur det är för barn att få syskon, och om det finns några bra böcker om det, och plötsligt var det någon som tipsade om Junior vill ha syskon. Jag minns inte vem det var, men det var inget namn jag kände igen från regnbågstrådarna.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Hur pass homo kan man vara hos er?