• Memaja

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Jaha, då har man varit hos BM igen, och magen växer som bara den. Nu är SF-måttet 35... Undrar så hur stor magen kommer att bli? Även om mina värden var bra känns det bra att vara sjukskriven nu. Det börjar bli tungt, har ont i fötterna när jag går för mycket (och det är ganska så lite) och har svårt att sova. Så varje eftermiddag blir det en eftermiddagslur som är nästan den bästa stunden på hela dagen.

• Memaja

Tea, hahaha vad skönt att höra att någon är större än mig iaf. Fast jag måste ju erkänna att jag tycker om min stora fina mage. Mina ligger i en vinkel, pojken ligger på höger sida och med huvudet ganska långt ner och flickan ligger på tvären och ganska så långt upp. Plus att de har alla sina fötter på samma ställe så just på högra sidan högt upp är det mest aktivitet.  Om knappt en månad är det ju dags för dig, Tea, har du slutat jobba nu, eller kör du på in i det sista?

Hur kommer ni göra med kudde i vagn och spjälsäng? Jag tycker det finns så mycket olika rekommendationer, kudde eller inte kudde?

• Memaja

Jaha, då har man fått det där karpaltunnel syndromet som man har läst om. Vaknar varje morgon och har ont i händerna och har ingen känsel i fingrarna. Efter ett tag börja det sticka och göra ont och det håller i sig i någon timme... Kul... Fast man får väl tänka att nu är jag i vecka 31 och väntar tvillingar och har haft en riktigt bra graviditet så jag ska inte klaga. Det är bara ut och köpa handledsstöd idag som man ska sova så att handlederna är sträckta när man sover, detta kan visst hjälpa.

Vilken hemskt väder det är idag! Jag hade planerat att jag och magen skulle köra till Arboga idag där vi ska fira midsommar men det känns som om det får bli avfärd i morgon istället.

Och det där med att få känningar högt upp så kan jag hålla med. Min lilla tjej ligger jättehögt upp på tvären och ibland tappar jag nästan andan när jag får en duns. Men jag ju min lilla pojke med huvudet ner och där känner jag också hur det ibland krafsas långt ner i underlivet. Konstig känsla.

• Memaja

Pussesnuttan: Jag väntar ocskå tvillingar, kejsarsnitt 17/8, och jag har också bestämt mig för att bara ha en spjälssäng i början. De är ju vana att llgga nära varandra så jag tror och hoppas att det kan vara lugnande för dem att sova så. Jag har även vänner som har tvillingar och de har kört med samma säng upp till de var 6-7 månader.

Var på TUL2 idag och kollade vikten, är i v 32+6, och de växer så duktigt så och mår bra. Tvilling 1, pojken, väger nu 2032g och flickan 1956g. Mao är de nästan jämnstora om jag bara hade väntat en baby. Men det börjar kännas nu att man har ca 4kg babis i magen. Tungt, varmt, händerna är svullna, sover med handledsskydd och fötterna är svullna och värker (fast mycket tror jag beror på värmen). Men ändå, jag är förvånad att jag ändå mår så bra och är otroligt tacksam för det.

• Memaja

Pussesnuttan, jag köpte mina handledsskydd i en affär som har grejer för rehabilitering. Sedan kan du nog även fråga på apoteket om de har. Jag sover bara med min skydd men det hjälper jättemycket.

• Memaja

Tea,
    Nu är det inte många dagar kvar för dig, jag kommer att tänka på dig den 20:e. Själv ska jag på inskrivningssamtal på DS den 11 augusti. Så det tar verkligen en hel dag. Jag blev helt paff när de sa att jag skulle räkna med att jag inskrivningsdagen tar hela dagen. Men ju mer info desto bättre.

Lycka till!

• Memaja

Någon som har bra tips på var man kan köpa söta sängkläder till vagn och spjälsäng? Gärna på nätet.

Tackitack,
    Memaja

• Memaja

Tea, grattis till lilla prinsen, vad härligt att höra att allt gick bra!

Kram

• Memaja

Tea,
    Jag är så glad för din skull och om 3 veckor är det dags för mig och mina små skatter..
    Måste bara berätta att jag var hos "din" BM, VT, i förra veckan då min var ledig. Men OJ vilken bra BM, jag förstår verkligen att du har varit nöjd med henne. Själv blev jag lite besviken på min vanliga nu när jag vet hur bra BM man kan ha. VT gav massor med bra tips om allt från att ha tvillingar, hur de ska sova i sin säng till mat till mig.

• Memaja

Nidra, tack förutom värmen så är det bra. Gick in i vecka 37 (36+0)  igår och har nu ca 2½ veckor kvar till snittdag.
    Nu börjar man känns sig rejält otymplig och orkar nästan ingenting (mkt pga värmen) fötterna svullnar upp och gör ont och sedan har jag ju problem med känseln i ena handen (karpaltunnel syndrom) men tack och lov så har varken foglossning eller sammandragningar som jag har hört och läst att många andra blivande tvillingmammor har haft stora problem med. Mitt blodtryck har gått upp lite de senaste veckorna så nu är det mer koll på att jag inte ska få havandeskapsförgiftning, men än så länge mår jag bra.

Spjälsängen står klar och bäddad här hemma (känns helt overkligt) och 2 babyskydd, babysitters och amningskudde ligger också och väntar på att börjar användas. Ibland känner jag mig lite nervös/stressad hur jag ska klara allt detta själv men så lugnar jag ner mig med att tänka att jag kommer att klara det och att jag kommer få hjälp av familj och vänner. Måste bara bli bättre på att be om hjälp.

Hur mår du? Klarar du av värmen?

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm