• Silkes

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tack Pricken76, det värmer att höra. Jag är så glad nu att jag vet att det är en liten tjej som vi väntar så jag kan tänka på henne riktigt mycket!

Jag och min man håller dock könet som en hemlighet för oss själva. Vi ljuger till och med och säger att vi inte vet vad det är för kön bara för att slippa tjat. Jag tror att vi har ett stort behov av att behålla det som vår hemlighet eftersom vi, under resans gång, varit relativt öppna med våra fetilitetsproblem. Det är ganska många i vår omgivning som känner till donationen och för oss har det varit bra och vi har fått mycket stöd. Öppenheten har ju dock även lett till att vår bebisverkstad blivit ganska offentlig och inte så intim som vi tänkte oss när vi åkte i väg på kärleksweekend utan p-piller för fyra år sedan.

Alfonspalfons: Jag är utbildad som massageterapeut och har jobbat en del extra med det under min studietid och det som alla sa under utbildningen och när jag jobbade var att man inte skulle massera gravida de första tolv veckorna pågrund av att OM det hände något så vill man inte att kvinnan ska koppla ihop det med massagen. Detta endast för att skydda sig själv och sin verksamhet eftersom det trots allt blir en del missfall innan vecka tolv, Så vitt jag vet finns det alltså inga som helst belägg för att det skulle vara riskabelt med massage.

Jag tycker du ska unna dig mycket massage, och njuta av den utan oro.  

• Silkes

Tea!

Stort stort grattis till din lille kille! Vill gärna läsa mer om hur ni mår och vad ni gör framöver, och snart måste vi ju fika - inte så långt tills vi är lattemammor hela bunten!

Jag har inte hängt med riktigt i tråden men läst ikapp nu. Så fint med en ny liten kille. 

Själv trodde jag att det skulle vara dags idag. I går kväll började en helt ny känsla av sammandragningar, det var inte så starka men kom med en kvarts mellanrum så jag och maken tänkte att det var latensfasen och började förbereda oss. Det blev nattmackor och film och lite slummer. När jag kl 04 tillslut somnade ordentligt fick jag sova ganska lungt i många timmar och när jag vaknade idag var värkarna borta. Lite snopet var det men vill hom inte komma på ytterligare en vecka eller två så får det vara så. 

Kram!  

• Silkes

Tea: härligt att läsa om din starka känsla av total samhörighet med lillkillen! Har du tänkt något på hur han ser ut - lik olik etc? Berätta gärna om reaktioner från dina närmsta. Har ni bestämt vad han ska heta? Vill du berätta?

Grattis igen!  

• Silkes

Hej igen!

Vill bara lägga till att jag har full förståelse för om ni andra inte vill skriva era barns namn här på FL. Insåg plötsligt att jag nog inte ville göra det själv. Det kan vi ju lika gärna ta när/om vi ses.

• Silkes
    The75 skrev 2011-07-29 15:05:55 följande:
    Silkes vi har inte varit så öppna och berättat för så många vilket gör det hela lite kul :0)
    Vänner och bekanta mfl tycker han är så lik min man och mej ;0)) hur detta nu är möjligt!
    Det där med vad han heter får ni snällt vänta med att få reda på tills vi träffas i höst tänk så spännande :0)
    Roligt att höra! Kan tänka mig att du och din man tycker det är rätt roligt att le i smyg åt kommentarerna! Härligt att det fungerar med amning etc! Förstår som sagt helt och fullt det där med namnet, blir bara nyfiken!

På min front händer inte mycket. Vi försöker vila och göra roliga saker. Det kan ju ta en vecka till så ingen idé att bara sitta och vänta så länge jag orkar något mer.

memaja: vad fint du verkar ha förberett allt! Jag förstår att det måste vara svårt att föreställa sig hur det komemr bli med två! Härligt tror jag iaf att det kommer vara för det mesta. Tänk vad fint för dem att alltid ha varandra och härligt att få ett syskon direkt, inte minst för oss som vet att barn inte är någon enkel beställningsvara.
  • Silkes

Hej Memaja och ni andra!

Roligt att höra att det verkar tuffa på fint för alla i denna tråd!

För min del går det nog framåt men lååångsamt! BF var i måndags och något utbrytningsförsök har jag inte märkt av. På kvällarna spänner det och drar lite och jag går och lägger mig med en förhoppning om att i natt kanske det kommer hända. Har dock hittills vaknat med en något besviken känsla av att det bara är att fortsätta vänta. Nå ja, hon kommer väl när hon känner sig redo. Om hon inte kommit innan måndag blir det ultraljud och tidsbokning för igångsättning. Hoppas på att få slippa det.

• Silkes

Trollmor, lyxigt med ett datum! Lite avis blir jag allt Idag hos BM fick vi iaf veta att om inget har hänt innan nästa fredag så kommer vi bli igångsatta. Har man väntat och längtat i 4,5 år ska det väl gå bra med en vecka till antar jag!

Oj vad du fick vänta sist Tea! Skönt på så sätt att de börjar planera för igångsättning redan efter en vecka när man har gjort IVF. Hoppas iof verkligen att vi ska slippa igångsättning. BM idag var gasnak knasig. Hon rekommenderade saker som inte alls är vetenskapliga, så som att jag skulleäta ananas, stark mat, ha sex och hålla en nyfödd bebis på magen. Tror inte alls på det själv men var ändå tvungen att köpa en ananas - gick inte att motstå.

Härligt att TUL har sett bra ut. Min lilltjej har också varit liten På TUL, ca 8% minus.

Trollmor: hoppas att det kommer kännas bra med dina släktingars kommentarer när liten är född. Vi får dela med oss här eller när vi ses och stötta om det kommer behövas! Jag tror att det kommer kännas allra mest bra men att det kommer finnas saker man tänker på eller som sårar. 

Kram  

• Silkes

Nu på morgonen har jag läst en bok som heter "Vill ha barn" av Kerstin Fredholm och Ingela Johansson Rosander, Boken har ett kapitel om donation i vilket de intervjuar både personer som har donerat och personer som varit mottagare. De intervjuar även donationsbarn och en psykolog.

En hel del i boken är bra och kan rekommenderas men det som verkligen stör mig är att även de som arbetar professionellt med det här säger saker som den biologiska pappan eller den genetiska mamman. För mig blir det så himla tydligt att donation inte har att göra med orden mamma och pappa. Jag tror det kan bli jätte fel om barnen får för sig att det finns någon mer mamma och/eller pappa där ute och jag tycker det är helt fel mot donatorerna att använda mamma och pappa titlarna eftersom det (för mig) är ord som förpliktigar. En man som donerar spermier vill väl knappast benämnas som den biologiska pappan, det låter ju som någon som borde ha funnits men som övergivit eller lämnat bort.

Vad tänker ni? Reagerar ni också på mammandet och pappandet?

• Silkes

Som ni förstår av tidigare inlägg så har jag inte varit med om något utbrytningsförsök så ananasen hjälpte föga!

• Silkes

Hej

Jag tänkte också mycket att jag ville slippa igångsättning men när det väl blev så s kändes det helt ok och förlossningen blev ett fint minne då jag kändes mig trygg och väl omhändertagen. Innan de beslutade om igångsättningen var jag dock lite ledsen eftersom jag tyckte att jag fick så olika besked från alla håll. Vad har de sagt till er? Tidigare igångsättning pga donation? Tidigare pga IVF? Vi fick höra att båda varianterna.

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm