• this is it

Kan ägglossningen utebli med pergotime fast än att de funka månaden innan?

Hej!

Förra månaden tog jag pergotime (trippeldos) på dag 6-10, skulle egentligen tagit 5-9 men fick ej tag i tabletterna förän då. Fick ägglossning på dag 20.

För att korta ner cykeln så tog jag pergotime på dag 3-7 andra omgången. Tänkte ju att ägglossningen komer tidigare om man börjar tidigare.

Är idag på cd 21 och ingen ägglossning...

Har testat med äl-test varje dag sen cd 10 men inget utslag, inte mkt till sekret heller, men har dock kännt värk i äggstockarna typ varje dag.

Är det någon som vet om ägglossningen kan utebli trots att jag svarade bra på förra omgången (mitt prog värde låg då på 107 så de va en kraftig äl)????

Håller på att bli knäpp av detta!

• Svar på tråden Kan ägglossningen utebli med pergotime fast än att de funka månaden innan?
  • this is it

Ska tillägga att jag inte kunnat missa äl stegringen då jag senast fick utslag 3 dagar i rad...

Har pco och får ingen ägglossning och mens utan pergo...

Min läkare får jag inte tag i då han bara är i min stad vissa dagar i veckan...

• Hjärtefröjd

Jo, ägglossningen kan utebli trots pergo. Om man inte håller koll på äggblåsorna med VUL kan man ju tyvärr inte med säkerhet veta.

• this is it

fasiken också, vet du vad det kan bero på då? Kan det tex ha att göra med att man mått dåligt psykiskt, varit stressad över att den inte kommer etc. ? Hade ju varit bra att veta så det inte händer fler ggr! Har det hänt dig? Vad är nästa steg, vill ju inte börja på pergo direkt igen, det finns ju en lite chans att äl kan komma ändå...??
    Tack för ditt svar :)

• Hjärtefröjd
    thisisit skrev 2011-03-03 18:07:06 följande:
    fasiken också, vet du vad det kan bero på då? Kan det tex ha att göra med att man mått dåligt psykiskt, varit stressad över att den inte kommer etc. ? Hade ju varit bra att veta så det inte händer fler ggr! Har det hänt dig? Vad är nästa steg, vill ju inte börja på pergo direkt igen, det finns ju en lite chans att äl kan komma ändå...??
    Tack för ditt svar :)
    Min ÄL har varierat mycket mellan de gånger jag ätit hormonpreparat (tex Pergo), från en liten äggblåsa (som antagligen inte lossat utan ÄL-spruta) till sex äggblåsor som gav jättesen ÄL (också genom ÄL-spruta).

Eftersom jag håller koll på äggblåsorna genom VUL och alltid tar ÄL-spruta när de är lagom stora, så har jag inte varit med om att ÄL uteblivit. Men utan ÄL-sprutan så hade det säkert hänt.

Det finns ingen forskning som visar att stress gör så att man inte ägglossar/inte blir gravid. Men kroppen är helt enkelt svår att förstå sig...
  • this is it

okej men jag har ju ägglossat innan med hjälp av bara pergo, förstår inte vad som kan orsaka det nu...
    men tack för dina svar!

Någon annan som varit med om samma sak? Hur gick ni vidare sen?

Kommer ju inte få mens om jag inte fått äl så hur vet jag då när jag ska börja på nästa kur?

• this is it

Japp det går tydligen...de blev aldrig någon ÄL. Har börjat på ny omgång med pergo utan att jag fått mens ännu :s läste här på familjeliv att man kunde göra detta...hoppas nu äl kommer denna gången, annars var det nog en slump att den fungerade första gången....

• Hjärtefröjd
    thisisit skrev 2011-03-09 16:33:54 följande:
    Japp det går tydligen...de blev aldrig någon ÄL. Har börjat på ny omgång med pergo utan att jag fått mens ännu :s läste här på familjeliv att man kunde göra detta...hoppas nu äl kommer denna gången, annars var det nog en slump att den fungerade första gången....
    Men även om du inte  fick ÄL så kommer du ju att få mens, eller? Jag har inte ÄL alla månader men får ju mens ändå. Men det kanske är okej att börja med Pergo ändå som du gjort?
  • this is it

nej jag får ingen mens då...har aldrig mens förutom när jag haft äl eller när jag ätit primolut.
    Men jäktad som man är så orkade jag inte ta primoluten,tänkte att jag "sparar" tid...
    Men är ju ändå lite orolig för att det inte ska fungera nu pga av det, då har jag istället slösat tid och tabletter för den delen...dom är ju tydligen slut nu igen!
    Man borde väl få äl men kanske inte bli gravid för att slemhinnan är för tjock då....
    Det återstår att se...

• TimeOfMyLife
    Hjärtefröjd skrev 2011-03-03 18:23:48 följande:
    Min ÄL har varierat mycket mellan de gånger jag ätit hormonpreparat (tex Pergo), från en liten äggblåsa (som antagligen inte lossat utan ÄL-spruta) till sex äggblåsor som gav jättesen ÄL (också genom ÄL-spruta).

Eftersom jag håller koll på äggblåsorna genom VUL och alltid tar ÄL-spruta när de är lagom stora, så har jag inte varit med om att ÄL uteblivit. Men utan ÄL-sprutan så hade det säkert hänt.

Det finns ingen forskning som visar att stress gör så att man inte ägglossar/inte blir gravid. Men kroppen är helt enkelt svår att förstå sig...
    Vad heter sprutan du tar? Tänkte att jag ska fråga min BM om det nästa gång jag ska in på ultraljud :)
    ~Beauty lies in the eyes of the beholder ~
  • Hjärtefröjd

JessicaLinnea: Ovitrelle heter sprutan. Vissa får en spruta som heter Pregnyl, den funkar på samma sätt.

• TimeOfMyLife
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-14 16:42:48 följande:
    JessicaLinnea: Ovitrelle heter sprutan. Vissa får en spruta som heter Pregnyl, den funkar på samma sätt.
    Okej, tack så mycket! Ska tjata på min barnmorska om det :) Jag hade nämligen en äggblåsa som var 14,6 mm dag 14 - vilket var helt perfekt, men den sprack bara.. VIll inte vara med om det igen.
    ~Beauty lies in the eyes of the beholder ~
Svar på tråden Kan ägglossningen utebli med pergotime fast än att de funka månaden innan?