Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Hur hade du reagerat om sjukvården sa....

Tycker det är jättekonstigt att de ens kan nämna utvecklingsstörning
    För att veta att barnet har det så krävs en utredning, vilket jag inte får uppfattningen att ni gjort, eller?

Sen heter det ofta utvecklingsförsening om barnet inte ligger så långt efter så det räcker för utvecklingsstörning

Min son hade först utvecklingsförsening, vilket senare blev en utvecklingsstörning när han bllev lite äldre och låg så pass mycket efter åldersmässigt så det räckte för en diagnos

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    pluvdo skrev 2011-03-03 20:48:02 följande:
    Som jag af skrev så är det ju en skillnad mellan att vara utvecklingsstörd och att vara sen i utvecklingen. Säger man att någon är sen så menar man ändå på att den kommer nå alla steg i utvecklingen, men att det tar lite längre tid än för andra. Är man däremot utvecklingsstörd så kan steg i utvecklingen totalt missas eftersom utvecklingen blir... störd, liksom. Inte bara förskjuten.
    Fast ett barn kan först räknas enbart som sen i utvecklingen eftersom barnet inte är så sen så det uppfyller en utvecklingsstörning.
    Så ett barn som först bara är sen i utvecklingen kan alltså när han/hon blir äldre ha en utvecklingsstörning eftersom utvecklingen kommer mer och mer efter vad som anses normalt för åldern
    Det är ganska svårt att få en utvecklingsstörnings diagnos som bebis, i alla fall en lindrig utvecklingsstörning kan inte sättas så tidigt

Min son var 5 år när han fick sin diagnos lindrig utvecklingsstörning. innan dess var han bara utvecklingssförsenad, men vid 5 år så låg han så mycket efter så det var en störning
  • Busbellan
    Liljorna skrev 2011-03-03 21:47:53 följande:
    Nej, en utredning gjordes efter att hon fyllt ett år och fortfarande veck sig dubbel, låg hypoton och relativt inaktiv, sökte inte kontakt och skrek bara till vid extram hunger. Hon hade inga fallskyddsreflexer eller grepp, kunde inte stå för sitt liv på sina två ben inte ens om man höll i henne, hon lystrade till sitt namn vid minst fem kall och hade steriotypiska rörelser.
    Idag är hon delvis uppskattad till en 4månader babys utveckling, med autistiska inslag(pågår utredning om detta) Det konstaterades även att hon lider av en muskelförslappelse. hon kan inte precisera rörelser instinktivt utan måste få varje sådan rörelse inlärd. Allt hon kan idag är för att jag har varit hemma med henne och vi hade en mycket intensiv kontakt första halvåret med habiliteringen.
    Men då är det antagligen därför de sa att hon var sen i utvecklingen innan
    Man kan ju inte säga att ett barn har utvecklingsstörning utan en utredning utan då kan man bara säga sen utveckling.
    Hur gammal är hon nu och hur går det för er?
  • Busbellan
    Liljorna skrev 2011-03-03 22:11:20 följande:
    Ja och det förstår jag fullt ut, men då står det hip som happ i barnets jornal att en misstanke finns om utvecklingsstörning men att till mig hette det sen utveckling.  Ja, deffinitivt är det ju inget som bara ska ställas så där utan en utredning, men varför remiterade man inte vidare om man såg att sannorligheten för att ta igen sig är liten... som du säger så är det ju inom det första året som det händer mkt, kunde de inte se att det var såpass "illa" att barnet inte tog igen i den vart den borde för att platsa inom mornaliteten för sen utveckling?
    barnet är 2,5 år och ja det är en kamp. idagarna lärde barnet sig att dricka ur nappflaska själv i sittande position :D Blev man en stolt mamma.
    Åh känner igen det där med hur stolt man blir
    Blir överlycklig för minst lilla grej sonen lär sig, antagligen sånt jag inte alls reagerat på när det gäller de andra barnen
Svar på tråden Hur hade du reagerat om sjukvården sa....