mimsan01 skrev 2011-03-09 14:27:55 följande:
Ja det låter som att dina tidigare erfarenheter inte heller var så roliga!! Hoppas att det går bättre denna gång!
Jag fick hem massor av informationsmaterial hem. Har kollat lite grann, och vad jag hittade i materialet var:
Åkommor som påverkar kvinnan:
- Urinvägsinfektion - infektion orsakas av bakterier som växer lättare när blodglukosnivån är hög
- Kejsarsnitt - används oftare på kvinnor som har grav.diab.
- Preeklampsi-symptom - högt blodtryck, äggviteämnen i urinen, svullna kroppsdelar
- För mycket fostervatten (Pohydramnios) - Kan leda till att barnet föds för tidigt
Åkommor som påverkar barnet
- Stort barn - barnet växer fortare än det ska vilket kan göra det svårt att föda fram
- Hypoglykemi hos barnet - Barnets insulinproduktion är för hög vilket gör att barnets blodglukosnivå blir för hög efter födseln
- Gulsot - förekommer oftare i de fall mamman har grav.diab. Huden kan bli gulaktig och barnets lever är outvecklad vid födseln
Allt det ovan är alltså åkommor som KAN uppstå! Det innebär inte att man garanterat råkar ut för dem! Får du höra om några andra komplikationer i morgon så får du fylla på med dem! Som jag tolkar dem så är det väl inget som gör att det blir en extra riskabel förlossning (utom det stora barnet då), utan det är ju mer att förlossningen kan starta för tidigt.
Du skriver felaktiga fakta här:
Hypoglukemi betyder lågt blodsocker. Barn till diabetiker brukar ha lågt blodsocker när de kommer ut, framför allt om de har kompenserat med insulin för att mamman ligger för högt. Hög insulinproduktion leder till att barnet blir större än normalt.
Jag har haft diabetes i 27 år, båda mina barn var normalstora, 3050 och 3340. Hoppas det tredje också håller sig inom normalkurvan. Men det du skriver om blodsockret känner jag inte till alls och dessutom är det fel.