• Dinosaurie

Hur gör man rent praktiskt? (ge bröstmjölk i flaska)

Hej ni kunniga!

Ja, som rubriken lyder..

Hur länge får den vara fryst? Vad fryser man den i? Uppvärmning? Bästa flaskan/pip?

Hur mycket ska man ge? (2 månaders) Kan man ha den med sig, förvaring och uppvärmning då? Osv..
    Jag har tänkt ge vid enstaka tillfällen, pappan vill mata osv..

• Svar på tråden Hur gör man rent praktiskt? (ge bröstmjölk i flaska)
  • Protea

Bor i England och raden kan variera. Jag pumpar och ger i flaska pga av min lilla kille lag pa barnkliniken nar han foddes och blev flaskmatad dar och ar nu for lat for att amma.... Sa han far all brostmjolk jag kan pumpa och sen resten tillagg.

Brostmjolk haller isg 6 dagar i kylskap och 6 manader i frysen. Jag har kopt speciella pasar att frysa brostmjolk i sa man kan skriva pa hur mycket det ar i och datum. Har for mig att det ska tinas i kylskap och sen varmer man det som vanligt men bara en gang.

Om jag pumpar och forvarar det i kylen sa gor jag det direkt i flaskan men istallet for napp satter jag ett lock pa.

• Miia88

frys den i plastpåse och sätt datum på , 3 månader kan den vara i frysen som längst.
    Sen när ni vill ge så är det bara värma i vattenbad, inte micro eller sånt. =)

resten vet jag inte tyvärr hehe :P

• Dinosaurie

Tack för svar!
    Om jag förstått det rätt så kan man ta med sig fryst mjölk och låta den tina sakta i väskan och när man sen ska ge den kan man värma den i ett vattenbad om man tex tagit med sig varmt vatten i en termos? (Om man är ute) Är det lättaste sättet?

• Cillizan

Jag hade mjölken i en liten mjuk kylväska med kylklamp, ( hittade en liten på jula för typ 19 kr) + en liten termos med hett vatten + skål och värmde i vattenbad. Lite meckigt men det smidigaste om man ska bort och vill ge bröstmjölk. 

• Dinosaurie

Ok, tack så mkt för svar!
    Tar gärna emot andra tips om någon vill dela med sig..

• mom88

varför får man inte värma bröstmjölken i micron??

• Takid

Jag ger också min lille kille på 3 månader pumpad mjölk. Hemma värmer jag (nästan) alltid maten i vattenbad men om jag är ute och fikar eller så värmer jag faktiskt i micron - men långsamt på svag värme och rör runt var 5 sekund. Vet att det är bättre med vattenbad, men det är ju mycket meckigare...

• Takid

Glömde skriva att när sonen var 2 månader så åt han ca 120 ml var tredje timme.

• Sephrenia

Proteinet i mjölken förstörs om man kör det i micron

Svar på tråden Hur gör man rent praktiskt? (ge bröstmjölk i flaska)