• PetraD

Gastric Bypass (GBP)

Yaimie skrev 2011-04-11 15:00:30 följande:
    en fråga, måste alla somska göra operationen flyta? även om man har minsta tillåtna BMI? Då har man ju helt plödsligt så lågt bmi att man inte får operara sig längre..
    jag behövde inte flyta
    fast läkaren ville att jag skulle gå ner 3-4kg på två veckor, men hur jag gjorde det var upp till mig
  • PetraD
    Anne B M skrev 2011-04-11 15:45:05 följande:

@home – Doktorn trodde inte alls att jag har njursten, då han tittat på röntgenplåtarna idag (han var en urologdoktor). Han sa att om jag hade en njursten så stor som ultraljudet påvisade så skulle han se en stenskugga, och den fanns inte.

Men, röntgenbilderna han tittade på var minst två månader gamla, stenen kan ju ha kommit dit senare tyckte jag, men han trodde inte det. Jag ska i alla fall få genomgå en full njurscreening med allt vad det nu innebär, men sen. Alltid sen *morr*. Då jag är palpöm i magen så tror han att besvären har någonting med min GBP-operation att göra, så han skulle skicka mina journaler till Ersta. Ersta är ju inte det snabbaste sjukhuset, och säkert aningens trötta på mig, haha, så jag lär ju får vänta tills jag dör, innan dom hör av sig, om dom ens gör det (ja, JAG ska ringa dom, men inte idag).

När jag kräktes hela tiden så kände jag mig som en hypokondriker då man inte hittade felet, förens efter fem månader (deras operationslarv), då jag inte kunde andas (morfinallergi), och dom inte hittade felet trots flertalet ambulansfärder pga. andnöd, så kände jag mig som en hypokondriker. Nu känner jag mig som en hypokondriker igen, fast jag vet ju att något är fel, då jag känner min kropp, precis som vid de andra tillfällena.

Varför ska min kropp jävlas med mig, och varför är det så svårt att få hjälp? *Arg, ledsen och förtvivlad*

men vad sjukt då, ska väl kollas på nya röntgenbilder...
    vad är anledningen till att du ska ringa & inte de???
    du är verkligen ingen hypokondriker. "bara" de som är urdåliga på att hjälpa dig att få den hjälp du behöver!!!
  • PetraD
    Anne B M skrev 2011-04-11 17:26:55 följande:
    Jag satt på akuten i 12 timmar lördag-söndag, och hamnade på en avdelning igår morse, blev utskriven idag.
    Maddisen80 skrev 2011-04-11 17:11:11 följande:
    Vilken otur du har tråkigt att höra. De är förjävligt att sjukvården skjuter upp allt du borde ju få hjälp nu på direkten så de inte bli ännu värre för dig. Men hoppas att du får en tid snart igen på ersta.
    Det hoppas jag med :)
    du skulle ju inte gå därifrån..
    men allvarligt talat så fattar jag verkligen INTE hur de kan skriva ut dig när du mår dåligt och gjort det SÅ LÄNGE!!!!!!!!!!
  • PetraD
    Yaimie skrev 2011-04-11 23:26:38 följande:
    Gör man det när man gått igenom GBP OP? Kul att veta hur ens vardag kommer att bli.. :P
    nej.. haha, men innan hade man ju den vanan.. och den sitter nog mest i huvudet & inte i magen..
  • PetraD
    Terppa skrev 2011-04-12 21:57:16 följande:
    Jag glömmer snarare bort att äta. Hänt många gånger att jag ska lägga mig och kommer på att just fan, jag har bara ätit en smörgås imorse!
    känner du inte av någon hunger alls då??

själv har jag hunger ungefär som vanligt och (oftast) om jag inte dricker tillräckligt får jag ont i huvudet
  • PetraD
    Terppa skrev 2011-04-12 22:14:24 följande:
    joo de flesta dagar, men vissa dagar så känner jag det kanske till o från men äter jag inte då går det över o sen kommer det inte tillbaka. Dom dagarna får jag påminna mig om att äta helt enkelt.
    Jag har kronisk migrän och spänningshuvudvärk dagligen så såna 'signaler' funkar inte för mig, jag tar bara alvedon och migränmedicin då.
    vad jobbigt att det är så för dig
    matklocka   Inget att skoja om egentligen..
  • PetraD
    Isis skrev 2011-04-12 22:45:52 följande:
    Tack för ditt svar )
    Men är det vanligt att man mår så illa efter op?? För spy tio ggr om dagen är ju inget kul precis (
    Är det meningen att man ska hinna äta sju åtta gånger dagligen??? Då hinner man ju inte med något annat.....

Hoppas verkligen för din skull att vikten stabiliserar sig och att du blir av med ditt illamående!!
    är ju/väl inte vanligt. men tyvärr händer det ju en del...
    en del får rådet att äta så mycket
    själv fick jag rådet att äta 6ggr/dag, inte lätt det heller med allt drickande som ska hinnas med också...
  • PetraD
    Isis skrev 2011-04-12 22:48:05 följande:
    Hur gick det för dig idag???
    Hoppas och tror att du hade en mycket lyckad dag i Götet!!
    götet?? har du blandat ihop mig med någon nu (eller skrivit till fel) för jag har inte varit där idag..
  • PetraD
    ullis83 skrev 2011-04-13 17:55:58 följande:
    Tjejer, behöver era kloka råd. Jag sköter min diet, dricker som jag ska, promenerar som jag ska. Idag hade jag gått upp 200 g. Jag har fått liten mensblödning, kan det vara orsaken till viktuppgången och det stannat av lite?
    det kan absolut vara orsaken
    jag går upp varje gång jag får min mens...
  • PetraD
    Full av förhoppning skrev 2011-04-13 21:52:52 följande:
    Ullis83... vägde 115,1 som mest utan att vara gravid.... 112 innan flyt.... nu ca 63 kg och jag är 166cm över havet
  • PetraD

till er ang op under sommaren... gör de ens op då??

jag blev godkänd 14/1-10, sen fick jag op-tid 2/2-10
    så hann inte med så mycket emellan där, skulle inte flyta heller, ner 3-4kg "bara"

• PetraD
    Yaimie skrev 2011-04-15 22:20:24 följande:
    Vilket län var detta? vilket sjukhus? Det gick fort
    jag tillhör egentligen jönköpings län, skulle göra den i värnamo (då hade de inte i eksjö, som är närmast för mig nu...) men de hade massa kö och samarbete med sophiahemmet så fick göra den där istället
  • PetraD

brukar gå upp lite när får mens (om inte går upp så går iallafal inte ner), men nu i dagarna fick min andra mens på två veckor   någon mer som får oftare än en gång i månaden?? Inte ofta jag får så, men händer då och då..
    men går man upp båda gångerna då??
    ni som går upp vid mens; går ni upp dagarna innan, dagen ni får mens eller efter någon dag??

• PetraD
    PetraD skrev 2011-05-01 23:25:56 följande:
    brukar gå upp lite när får mens (om inte går upp så går iallafal inte ner), men nu i dagarna fick min andra mens på två veckor   någon mer som får oftare än en gång i månaden?? Inte ofta jag får så, men händer då och då..
    men går man upp båda gångerna då??
    ni som går upp vid mens; går ni upp dagarna innan, dagen ni får mens eller efter någon dag??
    *följfråga*
    när brukar ni gå ner igen efter mens?? dagen ni får eller dagarna efter??
  • PetraD
    Maddisen80 skrev 2011-05-02 16:15:15 följande:
    Hej ja jag ska lämna tråden direkt och vara med er här istället
    gör du rätt i.
    "var tvungen" att kolla lite där nu och de verkade ju inte speciellt kunniga ang gbp...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)