Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

SnuttanSnuttan skrev 2011-03-13 12:41:02 följande:
    Hej allihop! Jag opererades i onsdags eftermiddag och har mått relativt bra sedan dess. Kom hem dagen efter men på fredagen kräktes vår lilla kille, så jag rymde hem till mina föräldrar och kom hem i morse igen. Det var tufft! Men jag ville inte riskera att få magsjuka det första jag gör......

Jag är ganska så ledsen. Känner mig "tom", på något konstigt vis. Har hört att det visst kan bli så efter operationen.. ?! Det är jobbigt, tårarna kommer både till och från från ingenstans..... Det är det jobbigaste med operationen hittils, helt klart. 

Jag kämpar på med maten, men det är inte lätt att äta 8 ggr om dagen när man inte ens är hungrig. Men, det går :) Jag hoppas att allt lägger sig snart, och jag längtar efter att dessa 5 veckor med flytande kost samt pureekost går fort! Vill kunna känna mig "så normal" som möjligt igen.. 

Annars så har jag inte ont i såren alls, nu har de börjat läka för det kliar som tusan! Jag kan både nysa och hosta så gott som vanligt, fast det gör lite ont att skratta. 

Ligger fortfarande på rygg eller höger sida när jag sover. Annars är jag en mag-människa. Sover alltid på mage! Längtar tills jag kan det igen..... es. 

Men som sagt. Allt med operationen har gått jättebra!

Tack för att alla ni här inne finns, att ni undrar och bryr er - speciellt när man känner sig så nere, ledsen och ensam. (fast jag vet ju innerst inne att det kommer bli bättre.. tid... ska bara låta det ta tid....)
    Hej roligt att höra från dig igen vad bra att operation har gått bra . Hoppas att de går bra med ditt nya liv :=)
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-12 19:44:03 följande:
    Nej, det är pissigt

MEN jag har förstått att vissa landsting inte kör med flytande efteråt och att man äter vanlig mat tidigt efter open. Har inte fått tag i min dietist, men jag har börjat äta vanlig mat istället. Får i mig maten utan problem, har inte fått ont (förutom av ketchup och coca cola light). Helt plötsligt så lever jag igen! Vet att många anser att man nitiskt ska följa de kostråd som ens egna landsting ger, men i slutändan är det min egna kropp det handlar om. Har även en psykisk sjukdom som kräver att jag får i mig bra med näring osv.

Men jag blir faktiskt orolig över att operationen inte ger effekt. Visst kan jag inte få i mig så mycket jämfört med förut, kanske 1-1,5 dl mat två gånger om dagen. Äter även mellanmål, 1 hårdbrödmacka med korv, leverpastej eller ägg som pålägg (2 mellanmål). Äter det till frukost ibland, men mest fil. Tycker ni att detta låter mycket så tidigt efter operationen? Har gått snart en vecka.
    Är jättenojjig över att detta inte ska funka!! Kan även dricka flera klunkar vatten på en gång utan att det är några problem, är det normalt? Kallt vatten får jag lite ont i magen av dock, jobbigt.
    Testade endast för att jag ville veta om jag skulle reagera på det, lite lite pizza idag av sambon. Kände absolut ingenting, förutom att det inte alls var gott. Vill ju dumpa på sånt, vill inte kunna äta en massa skitmat.
    Hej de är ju bra att du kan äta vanlig mat utan att du mår dåligt :) Ketchup är de ju så mycket socker i de är väl därför du mår dåligt .
  • Maddisen80
    Sanda skrev 2011-03-15 07:25:30 följande:
    Undrar verkligen hur det gick för anne b m. man kan ju inte få reda på nåt sätt! Hoppas hon kommer tillbaka snart!
    Hej jag tänker på anne b med ,hoppas att de går bra för henne.
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-14 23:56:07 följande:
    Maddisen: Jo socker finns det ju massor av i ketchup. Tänker testa sockerfri, har för mig att det finns. Jag älskar verkligen ketchup, vet inte om jag klarar mig utan det.

Men är fortfarande rädd för att man ska äta för mycket. Är sjukt dålig på att äta regelbundet och att komma på andra mellanmål än knäckebröd... Svårt att komma på mat öht, man vill ju ha snäll mat för magen eftersom det är så kort tid som gått efter open.

Är det farligt att äta ris eller pasta kort efter operationen? Fått för mig det...

När har ni kunnat äta mjukt bröd igen? Fått för mig att det också är dåligt att äta. Är det bara vitt bröd som brukar ge dumpning?
    Hej de enda ketchupen jag har hittat är mindre socker i har inte hittat den med utan socker längre :(
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-03-18 20:01:18 följande:
    Hej!

Kul att ni undrar hur jag mår. Jag har ett blödande magsår, sökte mig till Södersjukhuset, som konstaterade det, efter att Ersta inte ville hjälpa mig . Jag fick en slang i näsan ner till magsäcken, för att avlasta magen från alla kräkningar, fick magsårsmedicin intravenöst. Dom ska även kolla upp min galla, då jag har ont även där. Södersjukhuset tyckte att det var sååå konstigt att Ersta inte kollat min galla, det är typ det första man ska göra med GBP-opererade som har ont bak i ryggen. Vidare så får dom in många patienter från Ersta med komplikationer.
    Skönt att höra från dig de är ju bra att södersjukhuset hjälper dig men de borde ersta ta ansvar för tycker jag. Krya på dig. De är bra att de kolla gallan med.
  • Maddisen80
    lizagirl skrev 2011-03-19 20:58:22 följande:

Till mig sa Anders Thorell "om du får komplikationer är du inte mitt problem, du bor ju i Umeå"

Det kändes inte så roligt...

Va vilka idioter till läkare vissa är .
  • Maddisen80
    zara04 skrev 2011-03-21 09:49:06 följande:
    Hej har hittat hit trevligt trevligtFlörtska idag på gruppinfo på ersta sen den24/3 läkarbesök hoppas jag för oprationstid snarast vill gärna bli smalare till sommaren hoppas hoppas hehe....
    Hej välkommen hit ,hoppas att du kommer få operationen.
  • Maddisen80
    Naemi skrev 2011-03-22 13:53:19 följande:
    Äntligen! Sista etappen avklarad innan det är dags för själva operationen. I dag fick jag till slut träffa läkaren som skulle kolla hjärta och lungor, och jag är tydligen en "frisk tjej", så NU, efter ca nio månaders väntan, får jag äntligen ställa mig i operationskön. Förhoppningsvis hinner jag bli opererad innan sommaruppehållet.

Någon här som opererats i Hudiksvall?
    Hej jag håller tummarna att du får operation innan sommaren och att de kommer gå bra.
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-03-23 12:07:28 följande:
    Har en liten fundering...kom på igår att jag tackat ja till en fest (anmälan bindande) den 7:e maj. Det är 1½ vecka efter min operation. Hur pass pigga var ni då? Skulle ni orka sitta och umgås med goda vänner några timmar?

Jag har såklart inga problem med att inte dricka alkohol och jag kan ta med mig egen mat (soppa) och värma där.

Vad tror ni? Är jag för optimistisk?
    Det går säker bra ,hoppas på de bästa ;)
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-03-22 21:04:13 följande:
    Hello!

Nu har jag varit inlagd på Södersjukhuset igen. Fick så otroligt ont i söndagsnatt. Dom hittade en njursten på 1 cm i omkrets. Gör djävulskt ont. Planen är att spränga sönder den.
    Vilken otur du har :/ hoppas att dem får bort njurstenen och att du kommer få må bättre snart.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)