Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

jeanettie skrev 2012-04-11 00:53:07 följande:
    Testar de innan operationen ifall man verkligen har slutat röka eller inte? Hur testar de?
    Jag snubblade lite på mitt rökuppehåll igår nämligen och tog en ciggarett och är jätte
    nervös för att de avbokar min operation då =/
    Ska opereras på Danderyd sj.
    En cigarett gör nog ingenting men försök sluta röka vet att de är svårt
  • Maddisen80
    workmonday skrev 2012-04-08 22:10:13 följande:
    livrädd för sjukhus övernattningen....
    hur blir de med ångest medicinen? får man den i flytande form eller hur gör dom?
    Hej jag fick de i flytande form
  • Maddisen80
    MizzPiggy skrev 2012-04-14 14:15:31 följande:
    Mjölk i kaffet påverkar visserligen kcal intaget men såvida man inte hinkar
    Mjölk så är de ändå ingen fara, finns ju mini mjölk, ...
    Hej jag fick inte dricka kaffe med mjölk i skulle vara svart + utan socker
  • Maddisen80
    Blubb skrev 2012-04-14 14:31:06 följande:
    En fråga till alla som flyter/flöt innan OP, tränar/tränade ni något under flytet? Jag skulle vilja komma igång med gym under tiden så att jag får en rutin redan nu på att gå dit. Tänkte inte träna ihjäl mig, utan köra mestandels kondition. Kan det påverka flytet negativt?
    Lite träning skadar inte men ta de försiktigt
  • Maddisen80
    gosegrismystryne skrev 2012-04-13 18:08:54 följande:
    hej!

jag gjorde min gbp januari 09. nu har de gått några år o jag har varit nöjd.
    förra sommaren åkte jag till usa, jag gick upp 7 kg under tiden där. de va så klart mycke snabbmat, lite grönt, onyttiga kakor, onyttig mat hela tiden! o så godis...
    när vi kom hem va jag väldigt knäckt. kände mig tjock, o började träna igen som vanligt innan jag åkte.
    men jag gick inte ner! jag har kämpat i snart 1 jävla år med dessa kilon o de går inte :(
    idag köpte jag nutrilett. de kändes så jävla fel samtidigt som de kändes som en "genväg" för att få tillbaka min kropp igen. tanken som slagit mig också e att kroppen kanske stabiliserat sig helt nu? man kan ju gå upp några kilon efter några år. men jag känner mig inte bekväm i min kropp, jag ligger på ett BMI som e övervikt. håller på att börja gråta varje gång jag väger mig o räknar ut BMI :(
    någon som har tips eller råd? som kanske varit i samma sits?
    Ja men dem där kilorna kommer du att gå ner snabbt tänk på att dricka rikligt med vatten bara :))) Gå promenader eller simma
  • Maddisen80
    emoni23 skrev 2012-04-14 11:22:13 följande:
    Hej på er!

Jag ska också göra en GBP, jag var dock inställd på typ 1 års väntetid (fråga mig inte vad jag fick det ifrån) men när jag var till läkaren häromdagen så sa han att jag ev kunde få det innan midsommar om jag hade tur blev jätteglad.

Några saker som jag i all hast glömde fråga om tänkte om någon vet?

Är någon av er gallopererad sedan tidigare? Jag är det och efter det har jag lite problem med magkramer och 
    diarre, tänkte att det kanske kommer bli värre efter op? för man kortar ju av tarmen? 
    men finns säkert hjälp mot det. 

Sedan sa han inget om att man måste gå ner visst mycket innan op måste man det? 

Han sa bara om pulvret man ska äta i två veckor o så, men funderar på att smygstarta med pulvret byta ut några mål då o då varför inte?
    Hur har ni gjort?

Under dom två pulverveckorna får man dricka kaffe va? Snälla säg att man får det....  

Jag kommer operaras på danderyd hur lång väntetid har ni haft från kirurgbesöket? 
    Vad är det annars man ska tänka på innan?  
    Hej jag tog bort gallbåsan 2007 gjorde magsäckop 30e dec 2011.  Jag har fått mer magkramper nu men de hade jag även innan op med men jag är förstoppad istället .  På ersta sjukhus har de inga restrektioner om hur mycket man ska ner men vet att vissa sjukhus har det .  Du får dricka kaffe men utan socker och mjölk
  • Maddisen80
    Koffe skrev 2012-04-12 21:16:54 följande:
    Fått tid hos Aleris i Lund den 23:e April. Fick med papper (remiss rutin) till blodprov med. Får se hur lång tid det är till op efter mötet om man går genom besiktningen Skrattande
    Lycka till ska hålla tummarna
  • Maddisen80
    SnuttanSnuttan skrev 2012-04-13 09:22:49 följande:
    Måste bara hoppa in här och fråga. 

Jag är opererad sen ett år tillbaka och har nu fått en konstant, fruktansvärd värk i ryggen! Från svanken och neråt, ut mot sidorna och lixom in genom kroppen... Hemskt! 

Till saken hör att den ihållande värken blir 1000 ggr VÄRRE när jag ätit. Då är det sängläge med varm vetekudde på ryggen som gäller. Varenda gång! Då är smärtan så hög att jag spänner mig och håller andan... 

Som om inte det var nog så är jag gravid i v 32 (har bara gått upp 4 kg) och alla "tror" att det har med graviditeten att göra eftersom "magen är en belastning". Självklart fattar jag också det men det är inte ryggont som beror på en belastning!! Smärtan är som sagt ihållande och ökar vid matintag.

Blir tokig.

Ingen här som varit med om något liknande? Eller som har någon gissning om vad det kan bero på?
    Jag har ju ingen aning om det varken har med operationen eller graviditeten att göra över huvudtaget... 

Jag har varit inne på förlossningen på koll, pratat med min BM och nu gör jag ett sista försök att få hjälp genom att åka in till vårdcentralen vid 10.30 då jag fått en läkartid. Någon måste hjälpa mig, jag står inte ut!! 

Hej jag tycker att du ska ringa sjukrådsgivningen eller din vårdcentral för råd
  • Maddisen80
    NooneBird skrev 2012-04-10 16:03:41 följande:
    Jag är GODKÄND!!!! Sitter på tågstationen och njuter av min sista måltid innan op!! Imorgon börjar jag flyta. Det blir op v.17 el 18!! Jag ska ner 5-6kg och jag får göra det hur jag vill! :)
    Grattis hoppas att det kommer gå bra ska hålla tummar och tår
  • Maddisen80

Lycka till för er som väntar på att bli godkänd för en operation . Grattis till er som har fått operationstider .

• Maddisen80
    emoni23 skrev 2012-04-14 21:43:00 följande:
    Aha jag får magkramper och blir liksom lite lös (kul konversation liksom), jag är så sjukt nojig när det gäller sånt och kan vägra gå ut om för jag vill bara gå på min egen toalett därför känns det viktigt att veta hur det kommer bli vill inte känna som jag har magsjuka jämt.

Läkaren sa också att det är bra att jag opererat bort gallblåsan då man kan få problem med stenar efteråt, får lyssna på det istället :) 
    De är många som har fått gallstenanfall efter operation som har fått tagit bort den . Kanske du har inflammation i tarmen
  • Maddisen80
    emoni23 skrev 2012-04-14 21:41:29 följande:
    Ni som fått op tid hur lång tid tog det för er från kirurg besök till op?

För miig tog de 6 månader men hade gått snabbare egentligen men fick göra en gastroskopi först. Jag satt upp mig på återbudslista så fick en tid snabbt ssk ringde 1 vecka innan nyårsafton och fråga om jag ville komma de var ju klart
  • Maddisen80
    emoni23 skrev 2012-04-14 22:20:09 följande:
    När man kör flytande i två veckor får man använda herbalifes produkter då? 
    jag sålde de förut o älskar deras shakar de är goda och man blir pigg o alert på dom.

Eller är det bara modifast som gäller? 
    på ersta sjukhus är de bara modifast som gäller men jag fick dricka fitmeal eftersom inte jag tål mjölkprotein,gluten
  • Maddisen80
    jeanettie skrev 2012-04-14 23:17:05 följande:
    Ja nu har jag inte rökt något sen den ciggaretten, fick ju så dåligt samvete mot mig själv så skulle nog vara omöjligt att ta en till nu.
    Grattis vad du är duktig
  • Maddisen80
    Perpen skrev 2012-04-15 08:26:03 följande:
    Jag var på gruppmöte och möte med kirurg osv i fredags och fick op tid den 25e april så för mig gick det förvånansvärt fort, lite mer än 1½ vecka bara. =) 
    Grattis till op tiden
  • Maddisen80
    emoni23 skrev 2012-04-15 12:24:25 följande:
    När man kör pulver, kan man blanda med minimjölk eller lättmjölk??? Eller måste det vara vatten?
    Minskar levers storlek när man inte intar fett är det tanken har inte fattat det där ännu. 
    Man ska blanda med vatten inte mjölk
  • Maddisen80
    leam skrev 2012-04-15 15:17:23 följande:
    Tack! Jo, de gör gastric plication också.
    Jag valde det eftersom jag har extremt lätt för att svimma och då fruktade att de dumpningar man kan få efter gastric bypass skulle kunna göra att jag tuppade av.
    leam välkommen hit,har inte heller hört talas om det
  • Maddisen80
    Livingdeluxe skrev 2013-03-22 22:21:38 följande:
    idag blev jag godkänd! :) i maj sker det.

Grattis till op :)
  • Maddisen80

INLAGD PÅ KAVA I LUND TISDAG-ONSDAG Hej jag var inlagd på kava i lund tisdag-onsdag de skickade hem mig onsdags bara för jag hade tid till kirurgen i landskrona till sven fredriksen, kirurgen på kava sa att jag hade sammanväxningar i buken men att de inte vill operera bort de för då får man bara nya, sven sa att jag har haft magsjuka när ja hade 20 diarrer förra helgen och illamående som fan sen sa sven att jag skulle sluta med ketogan och spasmofen och paraflex och helst zolpidem sömntabletter, mina magsmärtor ta kål på mig och jag få inte i mig maten jag ska ,jag får tvinga i mig

• Maddisen80

Hej jag har inte varit här på länge för jag mår inte bra men saknar de här forumet så ska börja skriva här igen, hoppas de är bra med er

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)