Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Heja Anne!

Har mailat Carlanderska och får se vad de säger!

Då var man fru då!
  • SilverEmma
    sockerdocka skrev 2011-04-02 11:46:57 följande:
    Alla remisser som blir skrivna i Skåne skickas till Landskrona. De har ca 24 månaders väntetid, om man inte vill utnyttja vårdgarantin. Remissen är skickad till Aleris som är privat men de har avtal med regionen. De opererar i Kristianstad.
    Några veckor efter att jag varit hos doktorn som skrev remissen hade det inte dykt upp någon bekräftelse i brevlådan så jag ringde Landskrona och hörde. Doktorn hade inte hunnit kolla på remissen men hon ställde mej i vårdgarantikön ändå. Vårdgarantin gäller från att de fått i remissen, vilket var den 11 Mars. Senast den 11 Juni är jag opererad.
    Nu väntar jag på att få tid till bedömningen,
    Jag är 22 år gammal. Är 167 cm lång och väger 118 kg.
    På aleris hemsida kan man läsa att man ska gå när 5% av sin kroppsvikt innan man ska opereras vilket betyder ca 5-6 kg för mej.
    Är lite orolis för dessa pulverdieter man ska gå på då jag sist fick hög blodsocker när jag försökte gå ner i vikt.

Finns det någon annan här som lyckats gå ner på annat vis innan operationen?
    Ok! Jag skickade själv en egenremiss till Landskrona i januari och fick remissbekräftelse efter tre veckor. När jag ringde upp dem så sa de att de inte har någon möjlighet att hålla vårdgarantin då det är så många som vill opereras nu så det är ändå ett års väntetid även om jag åberopar vårdgarantin.

Jag körde på det fria vårdvalet istället. Jag ringde runt till olika sjukhus för att kolla deras väntetider och bestämde mig till slut för Carlanderska i GBG. Jag kontaktade dem i slutet av januari och fick en hälsodeklaration från dem som jag fyllde i och skickade tillbaka. Den 22:a mars fick jag samtal från dem med tid för inskrivning (provtagning, möte mm) den 12:e april och den 26:e april opereras jag.

Sa de i Landskrona att de kunde hålla vårdgarantin till dig?
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    sockerdocka skrev 2011-04-02 11:46:57 följande:
    Alla remisser som blir skrivna i Skåne skickas till Landskrona. De har ca 24 månaders väntetid, om man inte vill utnyttja vårdgarantin. Remissen är skickad till Aleris som är privat men de har avtal med regionen. De opererar i Kristianstad.
    Några veckor efter att jag varit hos doktorn som skrev remissen hade det inte dykt upp någon bekräftelse i brevlådan så jag ringde Landskrona och hörde. Doktorn hade inte hunnit kolla på remissen men hon ställde mej i vårdgarantikön ändå. Vårdgarantin gäller från att de fått i remissen, vilket var den 11 Mars. Senast den 11 Juni är jag opererad.
    Nu väntar jag på att få tid till bedömningen,
    Jag är 22 år gammal. Är 167 cm lång och väger 118 kg.
    På aleris hemsida kan man läsa att man ska gå när 5% av sin kroppsvikt innan man ska opereras vilket betyder ca 5-6 kg för mej.
    Är lite orolis för dessa pulverdieter man ska gå på då jag sist fick hög blodsocker när jag försökte gå ner i vikt.

Finns det någon annan här som lyckats gå ner på annat vis innan operationen?

Förresten...jag tror inte du kan räkna med operation till den 11:e juni ändå. När du åberopar vårdgarantin första gången så är det för att få träffa en kirurg, sen åberopar man väl igen för att få operation....så det kan ta 6 månader allt som allt. Eller har jag fått det helt fel för mig?

Detta är bara information jag har fått från Landskrona iallafall, om du har fått annan information så är det inte första gången de säger olika saker till folk och jag hoppas du kan få en operation så fort som möjligt. Vi vet alla hur det är att vänta.

Då var man fru då!
  • SilverEmma
    sockerdocka skrev 2011-04-02 12:11:37 följande:
    Jo. Hon jag talade med sa att jag kan räkna med operation innan den 11 Juni.
    Hoppas dom inte ljugit för mej för jag avbokade min utlandsresa .....
    Ok...det var annan information än vad jag fick. Till mig sa dem att de inte kunde hålla vårdgarantin oavsett. Sen har jag kanske fattat det fel med dessa 3 månader, men det är så jag uppfattat det både från Landskrona och från andra jag pratat med.

Jag ville helst till Kristianstad nämligen, men de sa att det var ca ett års väntetid bara för att få remissen skickad dit. Det var i januari.

Det är fan konstigt att de säger olika saker till oss som ringer.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma

När jag pratade med Aleris så var de jättepositiva och kunde lova mig operation inom två månader. När jag sen pratade med Landskrona så visade det sig att det inte var fullt så enkelt. Men detta är som sagt den informationen JAG fick, har Landskrona lovat dig något annat så får de se till att hålla det! Ring och prata med dem igen så att ni verkligen förstår varandra.

De flesta sjukhus har rökstopp inför en operation. Det är för din egen skull för att du ska läka så bra som möjligt. Där jag ska opereras har de rökstopp 4 veckor innan, men jag har redan varit rökfri en månad nu. Jag garanterar inte att jag inte kommer börja igen, men att sluta röka inför detta var enkelt. Att få opereras är viktigare än cigg. Den informationen får du lättast genom att prata med sjukhuset du ska opereras på. Eller slutar du röka nu och hoppas på en snabb op-tid.

Då var man fru då!
  • SilverEmma
    Mli79 skrev 2011-04-03 21:50:21 följande:
    Jag tycker att min viktnedgång är lite konstig. Jag tränar ca 4 dagar i veckan, rör på mig ordentligt varje dag och håller lite koll på mitt intag med viktklubb.se. Ändå så går jag ned väldigt ojämt och långsamt, började efter en platå i hösten. Enligt dietisten på Ersta äter jag bra, ligger mellan 800-1300 kcal/dag. Enligt henne så ska vi räkna med att ha samma kaloriupptag nu som innan OP, vissa får sämre, vissa "anpassar sig" bättre.
    Jag har 5 kg kvar till mitt mål, och det hade jag tänkt skulle vara klart om 8 veckor, dvs på årsdagen av OP. Nu jäklar blir det hårdkörning dessa veckor!
    Det kan inte vara så att du får i dig för lite, då du tränar ganska bra också?
    Då var man fru då!
  • SilverEmma

Hur är det nu med resor egentligen? Jag har ju valt att opereras ganska många mil bort, då får man inte ersättning för resor väl?

Då var man fru då!
  • SilverEmma
    PetraD skrev 2011-04-04 16:25:53 följande:
    jag fick ersättning för resor, både tåg till sthlm och taxiresa till tåget (vid hemresan) och även tunnelbanebiljett...
    Vem kontaktar jag för det? Har egentligen råd med resorna själv, men det vore ju trevligt om jag slipper då vi har det lite knapert just nu.
    Då var man fru då!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)