baby81 skrev 2012-03-11 16:03:39 följande:
Hej!
Jag har en fråga... Är det någon här som har opererats i Eksjö nyligen? Ungefär hur lång tid tog det från att remissen var skickad och ni fick gå på informationssamtal?
Kan ju berätta lite om mig själv. Bor i mörkaste Småland med min sambo, hund och 3 katter, kanske inte ska glömma sambons hönor och tuppar som han precis har köpt hihi. Fick precis reda på att jag har pco. Jag har alltid undrat varför alla i min familj är smala utan jag. Varför de har kunnat äta sötsaker utan att det har hänt något och inte jag. Mamma sa alltid när jag var yngre "en del kan inte ens lukta på kakorna utan att gå upp i vikt", precis som jag har kunde ta in det då, det var ju bara orättvist. Har varit svårt för mina föräldrar med som har tyckt att det har varit svårt att sätta begränsningar för mig när jag hade en syster och bror som kunde äta vad som helst och ändå vara smala som sträck. Det hela spårade ur när jag började med p-piller och när jag flyttade hemifrån. När man helt plötsligt fick äta vad man ville när man ville och man festade två gånger per helg. Sedan har det fortsatt sakta men säkert uppför. Har gjort otaliga försök med GI, Atkins, Lchf, dietist, hälsocoach, viktväktarna mm. Lyckats gå ner 20 kg, 10 kg osv men de lyckas alltid flyga tillbaka.
Nu efter att jag fick information från gynekologen och har läst massa om pco har jag fått en aha-upplevelse. Äntligen förstår jag lite mer.... Hade ett långt samtal med min läkare i torsdags och han rådde mig att göra en operation för jag har gjort så många försök och pcon gör det inte lättare. Han såg detta som det bästa alternativet för mig. Jag har ett bmi på 44 och har ingen ägglossning. Just nu känner jag mig totalt okvinnlig och värdelös. Jag är tjock, finnig och kan inte bli gravid. Försöker nu vänja mig vid tanken att jag kanske kommer operera mig ganska snart, att jag ska få tillbaka mitt liv, orka mer, kunna motionera utan att få ont i knän och benhinnor, leka med barnen på jobbet lättare, springa och busa med hunden, kunna få barn, få bort dessa värdelöskänslor, får bort besvikelsen på mig själv att jag lät det går så här långt och mycket mer.
Det var "lite" om mig, hoppas någon orkar läsa =)
kram
Hej jag har hört om pco de är inte så roligt att ha de men operation är nog de bästa de tror jag nog . Så har du bett din läkare skicka remiss?