Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

sophiemedPH skrev 2012-03-06 22:20:45 följande:
    ja ringde idag =)
    dom sa att de va något nytt å att dom glömt informera om de på info mötet förra veckan.
    dom har upptäckt att man lättare kan få benskörhet eller dom tror att det kan ha att göra med gbp operationen å vill därför registrera hur bentätheten ser ut innan så man har nått att gämföra med om man skulle få några problem senare.
    Hej vad bra att du fick svar på din fråga
  • Maddisen80
    MrC skrev 2012-03-07 08:27:34 följande:
    Simning, crosstrainer och promenaderna är jättebra.
    För mig fungerar det att tävla mot mig själv. Jag tar tid och ser hur snabb jag är eller hur långt jag hinner.
    Säg att du simmar 500 m en vecka, öka med 50 meter varje vecka tills du orkar simma 1 timma.
    Gå X minuter och öka varje gång lite, ett kvarter extra, jogga 100 sista metrarna, jogga 200 meter...

Har du smärtor fortfarande?
    japp enorma smärtor :(((8
  • Maddisen80
    MrC skrev 2012-03-07 13:42:56 följande:
    Inte bra. Vad är felet?

När du sportar länge måste du äta och dricka. Ta med frukt, macka, vatten, sportdryck, "vad-som-helst" så orkar du längre. Om jag bara dricker vatten när jag sportar hårt och länge svimmar jag nästan. Jag måste dricka sportdryck och gärna äta något litet ibland.
    Gör en smoothie? Köp proteinpulver, blanda med mjölk och en banan? Lägg i frysen 1 timma före passet.
    Gör egen sportdryck på vatten, citronsaft och dextropur?
    Ladda din mobil, ipod/mp3-spelare med bra musik så blir inte promenaderna/crosstrainern lika tråkig.

Jag brukar göra ett veckoschema på söndag, lättare att tvinga sig själv att träna än att bara ta det som det kommer.
    Dem vet inte, jag har åkt in och ut på kirurgakuten ,jag är uttorkad får bara i mig 33 cl vätska och mat 1 dl 2 ggr om dan ibland 3 :(( men de går lättare med flytande, jag ska göra en gastroskopi i landskrona 22 mars men jag gjorde en i lund när jag låg inne för 3 veckor sedan men de hittade inget ,men kirurgen i landskrona vill att de en överläkare ska göra en  gastro hittar dem inget så ska de gå in med titthål
  • Maddisen80
    Pearl skrev 2012-03-08 14:11:32 följande:
    Nu är jag hemma igen efter min op. :) Allt har gått bra. Man är lite (mycket) öm, men det går rätt bra. 
    Välkommen till andra sidan
  • Maddisen80
    myrtel87 skrev 2012-03-08 15:20:10 följande:
    De känns som en redig tränings värk första veckan. Under den veckan kan de göra ont när man dricker för stora klunkar eller när man får bubblor/rapar annars är man öm när man rör på sig vilket nog är ganska självklart efter en sån op. Men med rätt smärtlindring o man reser sig rätt ska de inte vara så jobbigt :) så här har de varit för mig, nu en vecka efter op känner jag knappt av op lite då o då om jag stökar runt för mkt, nu är bara stygnen som ska bort imorgon :)
    Jag fick stygn som lossnade av sig själv
  • Maddisen80
    NooneBird skrev 2012-03-08 21:07:07 följande:
    Idag fick jag min remissbekräftelse!!!! Jag är så lycklig att jag inte vet vad jag ska ta mig till!!!!!!! Jag hade först fått tillbaka min remiss, alltså nekad besök men nu har jag fått en bekräftelse!! Jag ska genast ringa imorgon och flytta remissen till Ersta. Mitt huvud bara snurrar!!!
    Vad bra att du fick remissbekrftälse ,ersta sjukhus är toppen
  • Maddisen80
    NooneBird skrev 2012-03-09 18:00:24 följande:
    Ni som flyttat er remiss till Ersta har ni varit tvungna att skicka med journaler! Fick prata med en sån jävla sursyster i telefonen på kirurgmottagningen! Alla är så jävla neggo dom jag pratat med idag, glädjen över remissbekräftelsen är bortblåst!
    Jag behövde inte skicka några journaler, var de som hade hand om betalningsförbindelse som skicka remissen till ersta
  • Maddisen80
    baby81 skrev 2012-03-11 16:03:39 följande:
    Hej!

Jag har en fråga... Är det någon här som har opererats i Eksjö nyligen? Ungefär hur lång tid tog det från att remissen var skickad och ni fick gå på informationssamtal?

Kan ju berätta lite om mig själv. Bor i mörkaste Småland med min sambo, hund och 3 katter, kanske inte ska glömma sambons hönor och tuppar som han precis har köpt hihi. Fick precis reda på att jag har pco. Jag har alltid undrat varför alla i min familj är smala utan jag. Varför de har kunnat äta sötsaker utan att det har hänt något och inte jag. Mamma sa alltid när jag var yngre "en del kan inte ens lukta på kakorna utan att gå upp i vikt", precis som jag har kunde ta in det då, det var ju bara orättvist. Har varit svårt för mina föräldrar med som har tyckt att det har varit svårt att sätta begränsningar för mig när jag hade en syster och bror som kunde äta vad som helst och ändå vara smala som sträck. Det hela spårade ur när jag började med p-piller och när jag flyttade hemifrån. När man helt plötsligt fick äta vad man ville när man ville och man festade två gånger per helg. Sedan har det fortsatt sakta men säkert uppför. Har gjort otaliga försök med GI, Atkins, Lchf, dietist, hälsocoach, viktväktarna mm. Lyckats gå ner 20 kg, 10 kg osv men de lyckas alltid flyga tillbaka.

Nu efter att jag fick information från gynekologen och har läst massa om pco har jag fått en aha-upplevelse. Äntligen förstår jag lite mer.... Hade ett långt samtal med min läkare i torsdags och han rådde mig att göra en operation för jag har gjort så många försök och pcon gör det inte lättare. Han såg detta som det bästa alternativet för mig. Jag har ett bmi på 44 och har ingen ägglossning. Just nu känner jag mig totalt okvinnlig och värdelös. Jag är tjock, finnig och kan inte bli gravid. Försöker nu vänja mig vid tanken att jag kanske kommer operera mig ganska snart, att jag ska få tillbaka mitt liv, orka mer, kunna motionera utan att få ont i knän och benhinnor, leka med barnen på jobbet lättare, springa och busa med hunden, kunna få barn, få bort dessa värdelöskänslor, får bort besvikelsen på mig själv att jag lät det går så här långt och mycket mer.

Det var "lite" om mig, hoppas någon orkar läsa =)

kram
    Hej jag har hört om pco de är inte så roligt att ha de men operation är nog de bästa de tror jag nog . Så har du bett din läkare skicka remiss?
  • Maddisen80
    lindaothomas skrev 2012-03-12 17:12:26 följande:
    Ja ska till Ersta nu den 15 mars ..
    Träffa dietist, läkare och sjuksköterska..

Hur kan ja förbereda mig?
    Är man ensam på besöken?
    Eller i grupp? Nån som vet?
    Hej jag fick träffa ssk och sjukgymnast med en annan men sen träffade jag läkare och dietist själv :) Dem kommer fråga om du har försökt gått ner i vikt på egen hand och hur du har gjort de, du får ställa frågor om operationen och svara på frågorna om varför du vill bli opererad
  • Maddisen80
    sophiemedPH skrev 2012-03-14 13:21:19 följande:
    ååå allt känns såå tröttsamt i denna väntan.
    jag vill operara mig typ nyss, men kommer inte bli förens i höst troligtvis.
    har ringt runt till alla olika instanser å sjukhus för att snabba på processen men det verkar vara omöjligt :(
    ska börja nytt jobb i höst som innebär fast anställning och jag skulle verkligen behöva göra den innan sommare.
    jag får nog helt enkelt ringa varje dag å se om det kommit in något återbud ;)
    då kanske dom tröttnar tillslut =)     
    Hej jag satt upp mig på återbudslistan på ersta sjukhus ,dem ringde mig 1 vecka före nyår och sa att jag kunde komma den 29e decm jag opades 30e dec
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)