Inlägg från: Philippa |Visa alla inlägg
  • Philippa

Gastric Bypass (GBP)

Igår var jag och handlade kläder, jag har nu gått ned SJU storlekar Jag äger nu mina första par jeans utan resår i midjan sedan tonåren

• Philippa
    Zodic skrev 2011-05-23 15:21:04 följande:
    Skulle vilja höra hur ni andra tänker kring att "unna sig" ?? När det gäller mat alltså ;)
    Tänker ni på det som att ni unnar er eller blir det bara något onyttigt då och då utan att ni tänker på det?
    Jag vill känna att jag är NORMAL liksom, så vad är normalt? :)
    Jag får dåligt samvete varje gång jag äter något onyttigt, vilket inte är allt för ofta men för ofta sista tiden känner jag. Jag kan inte möla i mig onyttigheter, speciellt inte choklad som kan gärna ätit innan. Men några lösgodisar eller ett halvt glas cola räcker för att jag ska känna mig lite dålig.

Jag bryr mig kanske inte så mycket om inte vågen faktiskt visat att jag gått upp två kg efter att stadigt gått ner lite då och då. Då får jag för mig att om jag kan gå upp med det jag äter måste jag på något sätt reagera mycket kraftigare på mycket mindre nu för tiden, om ni förstår hur jag menar..

Mitt största problem är väl att tröstäta, det är när jag mår dåligt som jag helst vill äta onyttiga saker. Någon som har tips på hur man jobbar bort det?? Jag försöker ge mig själv saker som jag kan bli glad av istället men det är ju inte lika direkt som godis :P
    Exakt så har jag det.. så jag har valt att ta hjälp av en psykolog.....jag kan få lite ångest av ett mariekex exempelvis....
  • Philippa
    Zodic skrev 2011-05-30 10:44:37 följande:
    Eftersom svaren var ganska frånvarande så frågar jag lite snabbt, hur ofta äter ni onyttiga saker, alltså rent onyttigt som kakor godis osv. ?
    Varje lördag och ibland även på mysfredagen....
  • Philippa
    LillemorR skrev 2011-05-31 22:21:15 följande:
    Hej på er alla kämpar!

Jag har en fråga...
    Jag har en kompis som gjorde en GBG för fem år sedan men hon har inte gått ner som hon ska. säkert 20-30 kg kvar...Har läkaren gjort fel då eller kan hon äta fel eller vad beror detta på? För jag trodde att man gick ner till "normal" vikt efter ett tag...
    Hoppas på svar.. tack för mig... 
    För att man måste även kämpa själv med kosten och motion.....
  • Philippa
    autismförälder skrev 2011-06-18 07:06:05 följande:

Är det nån mer här som inte slutar gå ner fast dom är normalviktiga?

Jag tror seriöst jag fått ätstörning åt andra hållet, har fått svårt att äta och fet mat ger mig ångest, folk gnäller på att jag är mager, upptäckte att syrran hällt vispgrädde i köttfärsåsen när hon lagade mat igår :O

Vet inte vad jag ska göra, om jag ska söka hjälp nånstans (och vart gör man det?)

Nån mer som upplevt detta?

Tycker inte att jag är speciellt smal, väger 62 kilo och är 169 lång, har gått ner 65 kilo...

Sök hjälp hos en psykolog! Ring din vårdcentral och be om en remiss..
  • Philippa
    ullis83 skrev 2011-06-24 05:44:43 följande:
    Hej gott folk, jag och en till har startat upp ytterligare en grupp för oss som är opererade eller ska operera sig. Det är en sluten grupp där folk inte kan se vad vi skriver

Välkomna in om ni har lust

www.facebook.com/#!/home.php?sk=group_139654986108556&ap=1
    Men finns det inte redan en sån tråd??
  • Philippa
    L i n n skrev 2011-07-25 21:23:29 följande:
    Är det "farligt" att äta få gånger om dagen som opererad?
    Har innan ätit 5-6 mål om dagen men klarar mej på tre mål om dagen nu!
    Får kroppen allt den behöver (trots tillskott) med bara tre måltider?

Kontaktar man alltid kirurgen för nytt recept på alla vitaminer och sånt eller kan man gå till VC bara?
    Nej, kroppen får inte allt på så få måltider.... du måste äta oftare!

Jag får nya recept av min vårdcentral.
  • Philippa
    L i n n skrev 2011-07-26 08:24:00 följande:
    Men är det bra att äta trots att man inte är hungrig?
    Du måste äta, även om du inte är hungrig! Helst något med proteiner i första hand...!
  • Philippa
    L i n n skrev 2011-07-26 08:49:57 följande:
    Jag kör lite efter LCHF-stuket eftersom GBP-opererade helst ska utesluta snabba kolhydrater så det blir mycket protein för min del när det gäller maten.

Kan tänka mej att det är pga. den höga fetthalten i min mat som jag står mej längre på maten jag äter.
    Ok, men du måste ändå få in några mellanmål.....annars riskerar du få näringsbrist.
  • Philippa
    L i n n skrev 2011-07-26 09:02:47 följande:
    Trots alla tillskott?
    Crap.

Känns som om jag stoppar in massa fett i magen, lår och armar när jag äter trots att jag inte är hungrig.
    Har ju så svårt att gå ner i vikt trots att jag ör opererad
    Ja, trots alla tillskott.... Motionerar du mycket?
  • Philippa

För mig tog det 1 år och 10 månader från första besöket på VC till operationen.....

• Philippa
    mica83 skrev 2011-07-28 00:30:52 följande:
    Jag funderar på att åka till vc och säga att jag är nyfiken på gbp och vill veta mera om detta.. Jag funderar på att göra gbp. Är 165 cm, väger 106 kg. Har pcos(hormonstörning), alltid haft problem med vikten och allt vad jag kämpar eller gör så händer d inget. Jag är så trött på att ständigt va på diet... Jag skulle bli jätteglad om några vill dela med sig sina historier.. På gott och ont.. Positivt och negativt. Jag är nyfiken på vad ni upplevde som svårast eller tuffast.. Hur d har varit efteråt. Fungerar maten och träningen.. Ja, lite runt detta att va gbp opad. Min granne har precis gjort en op.. Hon säger att nåt hon tycker är negativt är att hon måste vänta 20 min efter att hon har ätit innan hon kan dricka. Stämmer d, kan man verkligen inte dricka nåt till maten? :)
    Enligt min dietsit ska man helst vänta med att dricka ca 1 timme efter mat, och det håller jag. Anledningen är att det inte ryms i magen eftersom maten tar upp all plats.....Men man ska ju dricka under hela dagen mellan alla måltider så man inte hinner bli så törstig...
  • Philippa
    Lillmonster skrev 2011-08-08 08:39:55 följande:
    Flytperioden är något som även jag fasar över.
    Har provat förut men då mått så otroligt dåligt att jag inte klarat av familjen. Nu är jag ensam med barnen så jag måste ju fungera. Kan liksom inte ligga på soffan i flera dagar med yrsel, illamående osv.

Får ta upp det med dietisten när jag ska dit för mötet. Det måste ju gå att komplettera på något sätt hoppas jag.

Någon annan som haft lika problem?
    Samma problem hade jag.. för mig hjälpte det att öka intaget av vatten och biljong.... samt att drömmen om op var på väg att bli sann
  • Philippa
    Zodic skrev 2011-08-22 10:38:21 följande:
    En fråga ang ersättning för resor. Vet ni hur långt bakåt man kan få det?? Jag gjorde min op i maj förra året och har fortfarande inte fått tummen ur och skickat in kvittona >_<
    Och vem ska man kontakta, bor i Göteborg. Jag minns ju inte alls vad det hette..

Det är ju över ett år sedan.. tror det är kört att få ersättning så sent efter.
  • Philippa
    Solsken269 skrev 2011-08-25 06:03:57 följande:
    Vänta lite nu!!!! är det så att man är mera frusen när man gjort GBP op eller vad? det kan ju isådanafall förklara varför jag fryser hela tiden fingrar och fötter är som is hela tiden..
    Japp, det är mycket vanligt efter op......
  • Philippa
    sweety88 skrev 2011-09-17 16:04:59 följande:
    MJUKBRÖD! Ja en fråga till er som kan äta "vanligt" mjukbröd tex polarkaka rostbröd osv. Hur mkt orkar ni? Äter ni tex en hel polarkaka+extra pålägg eller? Jag orkar drygt en hel men då använder jag tex två skivor skinka+2skivor ost och känns som dt kanske är för mkt i mängd eftersom brödet är ju inte så tunnt i sig.
    Jag kan äta max en halv polarkaka eler en rostad.... med pålägg.
  • Philippa
    Jat skrev 2011-09-23 17:31:31 följande:
    Hej . Jag gjorde min op 18 aug. Jag har jätte problem med maten. Jag kräks varje gång jag ätit mat. Maten hinner inte komma ner i magsäcken utan den växer lixom uppåt tills jag måste kräkas upp allt! Jätte jobbigt. Jag kan annars äta allt annat. Som frukt, knäckebröd mm. Finns det någon annan som haft det så här?
    Kan vara så att nya magmunnen är fär trång, det är lätt åtgärdat... men du måste ringa kirurgavdelningen som opade dig...
  • Philippa
    myrtel87 skrev 2011-12-19 22:56:05 följande:
    De klart kroppen blir lite f*cked up när dom rotat runt efter en op. Jag märker att dom flesta här vill göra en op för att kunna skaffa barn. Jag har mina 2 troll redan o vill göra den för att orka o klara av att vara den bästa mamman jag kan vara. Ni som är op o inte ska skaffa barn, vad är det bästa preventivmedlet? Har läst att de inte funkar så bra med p-piller pga nånting med att magen inte tar upp de på samma sätt som innan. Så va rekommenderar dom? Spiral, spruta, stavar?

Jag ska idag sätta in en hormonspiral....så jag hoppas att den fungerar bra. Blev rekomenderad denna av andra GBP-opererad....
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)