Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Gastric Bypass (GBP)

Jumbopolly skrev 2011-07-09 21:47:19 följande:
    ville bara kika in och säga 28,2 kilo mindre sedan februari .. UNDERBART =)
    Grattis till viktminskningen
  • Maddisen80
    MrC skrev 2011-07-11 09:46:57 följande:
    Nu jäklar är jag faktiskt på plats. Har fått mitt rum, hängt in alla kläder osv. Sen serverades en himla massa piller ... 8 stycken tror jag faktiskt att det är. Har hunnit svälja 2, 6 to go...

Min operation är beräknad till 12:50, vet inte varför jag ska vara här nästan 4 timmar före...

... nu just var läkaren som ska operara inne också.

Operationenn tar ca 60-80 min.
    Risk för läckage är 0,5% här på Ersta, i övriga landet 5% och det är nästan uteslutande rökare som drabbas av komplikationer. 90% av komplikationerna är pga att man är rökare.

Han var inte det minsta nervös, så det känns bra. Han var säker på att det kommer att gå bra.
    Så får vi hoppas också...

Frågor?
    Vad hette han , jag ska träffa nichlas på bedömning men vet inte om de är han som ska opereras, jag ska ju på bedömning 25 juli.

Vad bra att du lever skönt ,har du ont ?
  • Maddisen80
    MrC skrev 2011-07-11 20:34:09 följande:
    Jag är skitkass på namn... var ju dessutom så drogad då jag hälsa på han... tror det var Jesper Magnusson??? Men ta det med 2 kilo salt....

Har lite ont på vänster sida. Känns ungefär som man har håll i sidan. Så inte värre än så.
    Men jag har inte pissat sen kl 12:30 tror jag. Snart akut läge och då blir det kateter... PISSNÖÖÖÖÖDIG!!!
    Hej oj då , nä de tog bort 2 myomer bakom livmodern fick jag med ta kateder,  Hoppas att du kunde kissa igårkväll
  • Maddisen80
    MrC skrev 2011-07-12 12:27:22 följande:
    Tackar!!!
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 11:41:54 följande:
    Hej oj då , nä de tog bort 2 myomer bakom livmodern fick jag med ta kateder,  Hoppas att du kunde kissa igårkväll
    Dom tömde mig på 5 dl inatt kl 24, sen kunde jag kissa 3 ggr... sen stopp igen.
    För 2 timmar sedan tömde dom mig på 6 dl kiss... jäkla va skönt.

Nu är jag nödig igen ... ska försöka slå en drill snart. Hoppas...Jag mår oförskämt bra. Förutom kissproblemen finns inget att anmärka på.
    Strax tänkte jag gå på promenad runt kvarteret.
    Hej de är tur att dem har kateder ,men de var skönt att det gick bra ändå
  • Maddisen80
    MrC skrev 2011-07-12 18:46:52 följande:
    Jo, när dom för in katetern svider det och gör lite ont. Känns som man kissar på sig.
    Sen är det kanske inte så kul när två okända kvinnor fixar med min penis. Förvånad
    Men den förlösande känslan sen är enormt skön!

Idag har vi fått dricka saft, the, buljong och kaffe.
    Saft var gott.
    har druckit 8 dl av 10 som man ska tvinga i sig... det går seeegt.
    Imorgon får vi dricka soppor och yoghurt.

Nu på kvällskvisten satt vi fyra ny-opade och kollade på "Vad blir det för mat". lol

[tjockisskämt]
    En liten rolig incident idag. Jag hade dropp och en vagn där påsen hängde. Skulle gå ut från rummet och just då går en äldre man med rullator förbi, det blir nästan en krock. En kvinnlig sjuksköterska ser oss. Mannen frågar:
    -Det är väl högertrafik som gäller va?
    -Nä, störst går först, säger jag.
    -Den med störst BMW alltså, säger sjuksköterskan.
    -Nej, fel på en bokstav... störst BMI går först, säger jag.
    ...alla skrattar....
    [/tjockisskämt]
    Hej  ja de förstår jag att de var pinsamt för oss kvinnor känns de med när vi få kateder att man kissar på sig .
  • Maddisen80
    Lee1978 skrev 2011-07-12 19:35:43 följande:
    Hej,

jag ska på gbp i oktober och vill gärna hänga med här om det passar? Titta på era före och efter bilder och blev super motiverad, otroliga resultat!
    Jag ska med göra magsäckop i oktober/november
  • Maddisen80
    Muneca skrev 2011-07-13 11:49:39 följande:
    Hej alla!
    Ser att det har hänt lite i tråden sen sist jag var inne.'

MrC
    Grattis! Det måste kännas riktigt skönt att ha operationen avklarad, nu ser vi fram emot en god återhämtning

Jag har snart tid för konsultation hos Peter Loogna.. känner mig aningen nervös.
    Har kämpat med vikten i 6 år, och det gick jättebra att gå ner i vikt med reductil, men så snart dessa blev förbjudna så gick jag upp i vikt igen. Jättesvårt med storlekar på mina portioner och suget. Reductil tog ju bort aptiten och suget vilket var perfekt för min del..

Men jag har dödsångest, är jätterädd att något ska gå fel under operationen, är jätterädd att aldrig få träffa min son igen, inte få se honom växa upp.. samtidigt som att operationen gör jag för att jag just vill leva länge och sunt, förhöja livskvalitén och kunna vara med min son mer, inte dra mig för att gå till stranden med honom.. osv.
     Det känns som att jag alltid är den lilla procenten som råkar ut för det värsta och varför skulle det inte hända mig?

Har ett BMI på 36, finns det fler i tråden som opererat sig med 36 i "start-BMI" vid operation? 
    Jag har bmi 41 och jag ska opereras i oktober/november. Jag tyckte med att reductil va bra och jag bad läkaren skriva specialansökan om reductil men han trodde inte att de skulle gå igenom
  • Maddisen80
    Badfantasten skrev 2011-07-14 14:21:51 följande:
    Min vårdcentral skickade remiss för buplastik till sjukhuset (landstinget, ej privat) när jag nått normalvikt och stått stilla ngr månader. Gjorde endast bukplastik, bröst + armar var inte aktuella.

Var beredd på att det är en tuff op. Kanon nöjd men var 4 tuffa veckor efter op.
    För mig var det ca 2-3 v smärta, kunde inte gå långt, svårt att vända, resa sig, hosta mm..... Men det var det värt.

Lycka till
    Fick du bukplastik betalt av landstinget ???
  • Maddisen80
    V P E skrev 2011-07-16 00:05:30 följande:
    Okej hörrni... jag brukar vara försiktig med att lägga ut bilder på nätet... men bjuder på denna Skäms.  Vänster bild är ett år gammal, nån dag innan GBP:n ( Sophiahemmet, landstingsfinansierat, Göran Lundegårdh höll i spakarna). Den högra bilden är dagsfärsk.

Juli 2010:  161 cm lång,  93 kg, 112 cm i midjemått                      Juli 2011:   57 kg, 80 cm i midjemått.
       Upptäckte vid invägningen att jag hade fått alldeles                                      Normalt blodtryck.
                                 för högt blodtryck.

Skit vilken skillnad stort grattis :) Bamsekram till dig
  • Maddisen80
    Muneca skrev 2011-07-16 12:20:11 följande:
    Hej på era alla!

Igår var jag på Sophiahemmet på konsultation. Ni hade rätt, jag fick behålla kläderna på
    Jättetrevlig kirurg, Peter Loogna.. jag upplevde honom dock som aningen stressad och trött men det kan ju vara för att jag ställde så mycket frågor? Men man e ju inte mer än människa och det är tillåtet att vara trött och stressad ibland, är ju det själv typ nästan hela tiden
    Skrev inte på några papper, tog med mig allt hem och sa att jag ville läsa igenom det i lugn och ro och sedan posta tillbaks det. Det gick bra,
    Har fått erbjudande att vara med i en studie, där dom sätter ett par extrastygn för att förhindra tarmvred.. men man vet inget om effekterna än.. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, känns som man gärna vill vara bidrag till framgång inom medicinen, men samtidigt så känns operationen tung i sig, känns som jag inte vill göra något ytterligare utöver det.. 
    Har någon av er hört om det eller varit delaktig i det?
    När ska du opereras vet du de ungefär ,jag ska ju opereras i ersta , jag ska dit nästa måndag och prata med läkare ssk  och dietist
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)