• kymaro

Gastric Bypass (GBP)

Camillapunktslut skrev 2013-05-13 12:55:18 följande:
    Efter 13 v sen flyt och 8 v sen op.
    -26.4 kg
    -71 cm från lår, rumpa, midja, bröst och arm.
    Bytte jobb byxor idag från xxxxl-xxl får på mig xl men dom är lite för tajta
    Och jag och grabben var på Liseberg i lördags, kunde åka och få plats med honom!
    Grattis till super resultat :)

verkligen kul att kunna göra och kunna åka de man vill. Jag hoppade många karuseller förr eftersom jag var rädd att inte få plats. 
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • kymaro
    Mollie skrev 2013-05-16 22:29:44 följande:
    Ok, det har jag inte hört nått om än. HAr däremot blivit rekomenderad att ta Modifast till typ frukost under första veckan. är inte SÅ sugen på det känner jag. Men det är kanske smart...?
    JA men den kan man ta istället för modifast tex sa min läkare då.
  • kymaro
    Rosebud89 skrev 2013-05-16 22:47:08 följande:
    Min mamma gjorde operationen för lite mer än en månad sen, hon upplever nu dock att inget smakar gott! Är det någon mer som upplevt detta? Kommer "goda smaken" tillbaka isåfall? Tacksam för svar!
    Vissa tappar matlusten osv perioder och andra smak gör vissa med.
  • kymaro
    MammaHela skrev 2013-05-19 12:30:33 följande:
    Hej

Jag har en liten fråga till er.

Min sambo gjorde en GBP i onsdags, de gjorde en öppen operation på honom så han ligger fortfarande kvar på sjukhuset.
    Han hade en massa slangar kopplad till sig efter operationen. En sond i nästan, en ryggmärgsbedövning som var kopplad till en pump, 2 olika dränage, ett som det var blod och sårvätska från, och en som sitter in i magsäcken som dränerar magsyra, kateter och dropp.

Nu idag så har han blivit av med alla slangar utom dränaget från magsäcken, och enligt läkarna ska han ha kvar det i minst 1 månad. Detta har jag aldrig hört talas om, är det vanligt att ha kvar ett dränage så länge?

Det blev även komplikationer under hans operation, läkaren kom åt mjälten så det blev en stor blödning. Operationen tog 6 timmar så sambon hade jätteont i underbenen och problem med bortdomnade fingrar. 
    Tyvärr kan jag inte vara på det då jag ej gjorde öppen, men hoppas de blir bra för honom snart.
  • kymaro
    Snax skrev 2013-05-22 12:40:33 följande:
    Jag är ny här på tråden men det är skönt att läsa om alla er som gjort GBP.
    Jag har efter många om och men äntligen fått OP tid i Augusti men väntan är hemsk !!!

Någon som har något tipps på någor jag borde tänka på innan OP? 

Jag är lite orolig för komplikationer osv, är det många här som varit med om någon komplikation, och någon som vet ca hur långt efter OP man kan börja träna ? :) 
    Jag hade tid till sjukgymnasten ca 1 vecka efter op. Men såklart är de väldig lätt träning då. Tog några veckor innan jag vågade mig på att träna magen.
  • kymaro
    Mollie skrev 2013-05-28 08:38:48 följande:
    Då var jag hemma igen! Men 6 hål på magen. 
    Allt har gått bra men jag fick stanna för observation över helgen för att jag fick lov att kollas med röntgen dagen efter.
    Är förvårnansvärt pigg och igår tog jag inte ens smärstillande...

Det som är jobbigast är att få ner "all" mat man ska ha i sig. har nu skrivit tidsschema så jag inte missar. Man har fullt upp att äta känns det som... Blir det så här resten av livet? 

Grattis och lycka till nu! =)

Ibörjan var det jobbigt att 'ta tyckte jag kändess om man konstant var över mätt och att man inte gjorde annat. Nu ett år senare t'nker jag inte ens på att jag äter så ofta som jag gör utan det är en vana att nästan alltid äta :P
  • kymaro

Idag var det ett år sedan jag opererade och har nästan gått ner 60kg!! Har ett fetmmassa på 24% Och man ska ligga mellan 21%-33% så det känns toppen! :D

• kymaro
    sextiotrekg skrev 2013-06-06 13:26:45 följande:
    Igår kväll sjönk de in att de verkligen ska bli av :) dansade och grinade samtidigt! Längtar så mycket tills jag får op tiden och kan börja flyta! Undrar hur många dagar låg ni kvar på sjukan?
    Jag låg inte ens inne ett dygn. Opererades vid 15.00 och åkte hem vid 12 dagen efter
  • kymaro
    EmmaHenke skrev 2013-06-08 18:55:52 följande:
    Jag opades tis kl 7 och åkte hem fredag em.
    Lycka till nu, hoppas du skriver hur det går här :)
  • kymaro
    Jessie91 skrev 2013-06-12 17:30:45 följande:
    Nu är jag också över på "andra sidan" opades i måndags och fick komma hem idag!

Väldigt öm och går lite trögt med vätskan men det släpper nog snart! :)  

Lycka till nu :)
  • kymaro
    sextiotrekg skrev 2013-06-17 18:01:36 följande:
    Är de bara i Uppsala som vi ska äta vanlig mat efter op? :/
    Tror de är nå fler sjukhus med.

Väldigt olika de där. 
  • kymaro
    Denajs skrev 2013-06-24 19:11:11 följande:
    Tänkte höra med er som gjort gbp op,
    hur hela processen gick till, vad läkaren frågade mm.?
    Vill ta reda på så mycket som möjligt så jag är förberedd :)

Ja dom fråga hur länge man vari överviktig, lite hur de ser ut i släkten osv. Vad man har gjort för att gå ner. Och sen lite info kring Op.
  • kymaro
    Boomsan skrev 2013-06-27 22:30:12 följande:
    Kan man själv bestämma hur länge man får flyta? Jag ska gå ner knappt 5 kg och har redan gått ner 3 av dem sen i lördags. För om ja hade kunnat bestämma själv så hade de räckt att jag börja med flyt 2 veckor innan kanske. Men den 19 juli ska jag på träff igen och då bör man ha uppnått viktminskningen. Op den 8 augusti.

Hör med ditt sjukhus, är ju inte fel att gå ner några kg extra är ju bara bra :)
  • kymaro

JAAA jag var träffade läkare igår för bukplastik och den 17 September ska jag få opereras längtar verkligen! Sak göra den privat och ska göra brösten med på samma klinik början av nästa år då han ej rek att göra båda operationerna samtidigt.

• kymaro
    halcyonNM skrev 2013-07-11 12:35:33 följande:
    Hej hej, har varit med och läst tråden under ganska lång tid nu, men gjorde idag en profil här på familjeliv för att kunna delta aktivt.

Jag är 21 år gammal, 159 cm och väger 90,5 kg (BMI runt 35) och skickade nu i veckan in min hälsodeklaration till Ersta (Cavalio) och ska komma på utredningsbesök den 6:e Augusti.
    Jag är nu jättenervös att jag inte kommer bli godkänd när jag går på utredningsbesöket, hur stor är chansen att man inte blir det? 
    Jag har varit väldigt öppen med att vilja göra en operation med både familj och vänner och hoppas även att min pappa ska låta mig låna pengar av honom då operationen kommer att vara privatfinansierad. Jag är arbetslös just nu, men söker aktivt jobb ifall att jag skulle behöva ta ett lån istället, men har sagt att det skulle hjälpa mig mycket om jag fick låna pengarna av honom.
    Han är otroligt emot en operation och har tidigare "förstört" en konsultation på CFTK så läkaren totalvägrade operera mig. Då låg jag dock på BMI under 35 så jag vet inte om det var det som avgjorde det hela.
    Pappa vill även följa med på utredningsbesöket på Ersta vilket gör mig jättenervös att han kan sabotera för mig. Poängen är att han vill bli "övertygad" om att en operationen är rätt ifall han ska hjälpa mig finansiera den.

Så nu är jag jätteorolig och jättenervös inför alltihopa och hoppas att allt kommer att gå bra. Blir så inspirerad av alla här som är så starka och som det gått så bra för. :)

Hoppas allt går bra osv, nu vet inte jag hur de är där men många landsting har minst 40 i BMI om man inte har nå andra sjukdomar, men lär ju läkaren veta sen.

Tråkigt att din pappa är så anti mot operationen då :(
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)