Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Där jag opades skulle man inte ta några sprutor själv. Min shopping innan op (b12, kalcium, järn, mitt val kvinna och Stödstrumpor) gick på ca 500 kr. Vi blev ordinerade Stödstrumpor och jag hade turen att hitta det sista paret av en utgående sort som jag fick till halva priset.

• SilverEmma

Idag nådde jag ett mål jag aldrig trodde jag skulle komma till. Jag har gått ner 50 kg! Om ett ynka kilo är jag nere på 50-talet! *lycklig*

• SilverEmma
    myrtel87 skrev 2012-07-05 18:04:20 följande:
    Är de bara jag som aldrig behöver tänka på hur jag tuggar eller hur länge jag äter eller vad jag äter? Jag har ändå gått ner i snitt 2kg i veckan sen 1 mars o mår aldrig dåligt bara lite trött runt mens pga Järnbristen. Är de bara jag som har haft en sån förbaskad tur o är helt utan problem?

Tänk bara på att du skapar dina nya vanor nu. Bara för att det går bra att äta snabbt/fel, tugga dåligt och så betyder inte att du har tur. Att du går ner i vikt betyder inte automatiskt att du gör rätt. Jag mår själv skitdåligt om jag äter för snabbt, för mycket, för fett eller för sött och jag tycker att jag har TUR som har en kropp som säger åt mig när jag äter fel. Annars hade jag med största säkerhet trillat tillbaka i mina gamla vanor så småningom.

Menar detta i all välmening! Men tänk på att detta gäller resten av livet, så tänk på hur du äter. Det är möjligt att gå upp igen.  
    *kattägd*
  • SilverEmma

Du går med största säkert ner oavsett om du äter snabbt eller långsamt. Men risken r större att du går upp igen i framtiden om du inte följer de rekommendationer vi fått. Äter i snabbt så hinner du äta mer innan du blir mätt och risken är ju då att när åren går så ökas portionstorlekarna långsamt på och man äter för mycket.

• SilverEmma

Myrtel87 - Det är bra att du blir mätt och att det går bra. Men om 10 år så kanske det känns annorlunda och du äter mer om du äter för snabbt. Då är det lätt att vågen tickar uppåt igen, det var det jag menade. Det gäller ju att inte bara se vad som funkar NU utan vad som kan funka och få en att hålla sin lägre vikt resten av livet. (även om det är vanligt att gå upp några kg i takt med att man blir äldre)

• SilverEmma

Kymaro - Jag äter tre mellanmål om dagen. Så frukost, mellis, lunch, mellis, middag och sen kvällsfika en stund innan läggdags. Äter bland annat finncrisp med skinka, kvarg och bär, smoothies, avocado och räkor, en köttbit från middagen, ost... Det jag är sugen på för stunden.

• SilverEmma

Vi kan inte töja magsäcken, men väl vänja tarmen vid att ta emot mer mat. Och det kan skapas fickor i tarmen som i princip fungerar som en ny magsäck. Jag har förstått det som att tarmen är elastisk, men inte magsäcken.

• SilverEmma

Jag fick min remiss skickad när minsta var 4 månader. Det frågades inte om eventuell amning. (sen skickades aldrig den remissen så jag skickade istället en egenremiss när jag fick reda på det, fem månader senare) Jag fick lov att lyfta på en gång, så länge det kändes bra. Frågade t om vad som kunde hända om jag fick en välriktad spark i magen vid blöjbyte, men fick reda på att inget kunde gå sönder utan bara göra lite ont. Hade då en ettåring och en tvååring hemma.

*kattägd*
  • SilverEmma

De flesta tappar hår. Det vanligaste är att det börjar ca 3 månader efter op och slutar när man börjar bli viktstabil eller har varit det ett tag. För mig hjälpte inga piller eller tillskott.

• SilverEmma
    raffebo skrev 2012-09-22 21:03:16 följande:
    Jätteglad för era svar! Nu har jag dryga 20 kg i övervikt, men ni har helt rätt, jag har faktiskt fått en tid hos en dietist och ska försöka den vägen. Det är bra att höra från er som har opererat er för att få en bild av komplikationer etc och vilken övervikt ni hade innan.

Nu vet jag inte hur lång du är men 20 kilos övervikt kan vara lika farligt på någon som är 150 cm som 110kgtill någon som är 170 cm. För några år sedan pratade jag med en tjej som berättade att hon vägde 84 kg den dagen hon opererades...tyckte det var jättekonstigt att hon fick igenom en op när hon vägde så lite, men så visade det sig att hon bara var 149 cm lång...då hade hon ju ändå ett BMI runt 35.

Hade jag till min längd haft 20 kilos övervikt så hade jag vägt 90 kg. Alldeles för mycket men inte tillräckligt för op. Jag hade 41 kilos övervikt när jag blev godkänd och tyckte att jag var en lättviktare i op-sammanhang

Även om man betalar själv så får man ändå inte opereras om man har ett BMI under 30, och då ska man ha ordentliga besvär av övervikten i de flesta fall. Annars går oftast gränsen vid 35 även på privatsjukhus.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)