Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Isis - Det är f rom 1:a maj. Men är du redan godkänd och varit på infomöte så tror jag inte det är några problem. Jag har en kompis som hamnade mitt i brytet och pga att hon inte fick tag på Landskrona den sista april så fick hon inte opas där. Det sket sig på en enda dag.

• SilverEmma

TantZ - Jag har inte betalat en krona någonstans. Det enda som kostat för mig är de piller jag fått hämta ut på Apoteket som jag ska äta resten av livet.

• SilverEmma

Astra88 - Jag blev godkänd på 37,9. I Skåne räcker det med ett BMI på 35. I största delen av Sverige krävs ett BMI på 40.

När din remiss är skickad så kan du ringa runt till sjukhus som opererar i Sverige och fråga om de har samarbete med ditt landsting och hur långa väntetider de har. När du bestämt dig för ett sjukhus och fått din remissbekräftelse så ringer du ditt landsting och ber om att få remissen och en betalningsförbindelse skickat dit du vill opereras. Då behöver det inte ta lång tid alls. Jag gick från remiss till operation på ca 4 månader.

• SilverEmma

Var bor du någonstans? BMI-gränsen finns ju av en anledning så om ditt landsting kräver 40 så "måste" du oftast ha följdsjukdomar som blir värre av din övervikt. Annars finns ju alternativet att betala själv, då har du en operation inom några veckor.

Läkare är inte skyldiga att informera om hur du får en operation "så fort som möjligt" om den inte är livshotande. Man måste ta reda på allt sånt själv, därför är forum bra att ha.

• SilverEmma
    Astra88 skrev 2011-05-14 19:33:11 följande:
    Jag bor i västmanland, han talade också om att det där med följd sjukdomar men trodde att jag hade en chans eftersom jag är så ung!
    Tja, säger läkaren det så har du väl en chans då!
    Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • SilverEmma
    AmadeusoTheodorsMamma skrev 2011-05-14 19:46:50 följande:
    HEJ! :)

Har läst i smyg om er länge..

Blev opad i onsdags, på Sophiahemmet...
    Från det att läkarn på VC skickade remissen till sjukhuset å till idag har det knappt gått 1 1/2 månad...

hur hade ni det i början?
    Vad åt ni? Mådde ni illa?

Jag vill inte ha ngt, mår illa och längtar efter att få i mig potatismos och fisk :) haha...

KRAM!
    Grattis till din op!

Jag har mått oförskämt bra efter min op den 26/4! Första veckan var det bara soppor, levde mest på yoghurt, nyponsoppa, kaffe och keldas thaisoppa. Efter en vecka gick jag över till puré och det var verkligen galet gott med en knäckemacka på morgonen och sen gjorde jag fiskgratäng som första middag! Försök dricka så mycket du kan, även om det blir ensidigt. Hellre det än ingenting, det blir lätt en ond cirkel om du mår illa och inte äter, då mår du bara mer illa.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma

Jag har inte berättat för alla. Vissa anser jag inte ha med det att göra och vissa vet jag har åsikter som jag inte orkar höra. De som jag vet är positiva och stöttar mig har jag berättat för, det är den feedbacken jag behöver nu. När jag är stark nog så skiter jag i vem som får reda på det.

• SilverEmma

Lillabus - Jag fick informationen att vänta två månader med alkohol. Men det är olika mellan sjukhusen. Om du dricker så ta det lugnt, har hört om vissa opade som blir pruttfulla på ett halvt glas vin och sen nyktra en halvtimme senare.

• SilverEmma
    Valkyriia skrev 2011-06-02 12:51:50 följande:
    En liten fråga så här vid lunch.
    Funderar på det här med hudplastik. Jag kännr att jag inte vill opa bort magänget (det är för litet och kan säkert rättas till med tiden) likaså med lår/rumpa.. Men känner verklig panik när jag ser mina bröst. Tror ni att man skulle kunna få för brösten?  Det har gått o gnagt lite i mej att tänka på det så att säga.. För jag är så oerhört nöjd med min viktförlust och det faktum att man numera räknas till "de normala".  Men hade väldigt stora bröst innan op, och de är fortfarande väldigt stora (80F) fast har typ blivit tio centimeter längre o sladdrigare hahaha.. Snart får man väl rulla upp dem innan man lägger dem i bhn.. (skämt åsido) Man hör ju att så många får bukplastik o lår o rumpa o gäddhäng men hör aldrig att nån fått för brösten.. :S
    Det beror på var du bor. I skåne vet jag att de beviljar brösten om man har ett visst häng. Kolla med läkaren!
    Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • SilverEmma

1975 - Enligt min kirurg så går det inte att töja ut den nya magfickan, det är marginellt isåfall. Det man kan göra är att vänja tarmen vid att ta emot mer mat.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)