• kymaro

Gastric Bypass (GBP)

ad astra skrev 2012-11-12 01:24:44 följande:
    Hur länge var ni sjukskrivna från jobbet i samband med operationen?? Finns det något man ska tänka på i början när man blivit opererad? Jag ska jobba i en förskola så jag undrar hur bra det kommer att gå med att lyfta och ta hand om barnen och hur det kommer att bli för mig vid lunch mm... Jag skulle gärna höra era erfarenheter om hur det var att återgå till jobbet efter op.
    Jag var sjukskriven 4veckor och jag har kontors jobb.

hadde mamma hemma hos mig som fick ta hand om hundar osv då jag va så trött första veckan.
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • kymaro
    miss lyckad skrev 2012-11-12 18:48:55 följande:
    Ni som har gjort operationen, hur lång tid tog det innan ni började gå ner i vikt? Jag opererades i torsdags och ställde mi på vågen nu. Jag har gått upp 1 kilo sedan i torsdags :( Det känns jättejobbigt att få någon motivation till att äta soppor som jag mår illa av om jag inte ens går ner i vikt...

Har ni några tips? 
    Jag vägde mig efter en vecka och då hade jag gått ner 3.3.

Men man får tänka man är ju svullen osv uppblåst i början med sen reagerar alla kroppar olika. Så vänta du det kommer för dig medGlad, finns inte så mycket att göra i början.
  • kymaro
    Sarilariz skrev 2012-11-13 08:22:19 följande:
    Har klarat av min tredje dag av flytning nu, det är inte lika jobbigt längre och det är skönt.

Första dygnet gick jag ner 0.9kg, andra dygnet 1.1kg och idag bara 0.2kg Rynkar på näsan Är det normalt att det saktar ner när man flyter? 
    Dom första dagarna är det mycket vätska som försvinner ut med.
  • kymaro
    TrueBlood skrev 2012-11-13 09:19:11 följande:
    Åh vilken bra tråd!!! Ska göra en gbp inom 2 månader och har så mkt frågor, funderingar etc. Har handlat NOKA nu så jag kan flyta och må gott veckorna innan=)
    Välkommen hit :) Förstår alla dina frågor kring GBP. kommer ihåg själv hade man hade 1000frågor som snurrade runt i huvudet på en när man väntade.
  • kymaro
    Sarilariz skrev 2012-11-13 13:43:29 följande:
    Jo :) Men tänkte att det borde vara mer vätska än två kg^^ Men har frågat andra och de säger att det är såhär det fungerar så då känns det lugnt :) Har ju inget specifikt viktmål, ska bara flyta 14dagar men kommer ha flutit tre dagar extra för jag tjuvstartade!
    Jag tycker du har gått ner bra och har nog inge att oroa dig för.
  • kymaro
    Sarilariz skrev 2012-11-14 09:54:45 följande:
    Jo har insett det nu , var bara så längesedan jag åt vlcdkost att jag inte mindes hur mycket man brukade gå ner.

Undrar dock hur dåligt ska kroppen må av att leva på så lite?

Så länge jag är hemma och tar  det lugnt så funkar det, klarar att åka och handla och så. Men när jag skall gå med dottern till dagis (bor högst uppe på en kulle och har ca en km till dagis brant nerförsbacke och sen en kilometer brant uppförsbacke) redan när jag börjar gå nedför så börjar mina ben skaka, när jag väl kommit hem efter uppförsbacken och tre trappor mår jag skit. Det känns som att kroppen inte har tillräckligt med energi för att gå den promenaden (har alltid gjort det innan vlcd-kosten så det borde inte vara kondisen som störtrasat.)

Funderar på att börja ta bilen, men vet att man egentligen ska röra på sig. Men det är ju inge kul när det är så att man bara orkar gå och lämna på dagis för att sedan få ta det så lungt man kan för att orka hämta igen. :s 
    Ja jag va så där i början med rädd för att man skulle gå ner lite att det skulle gå mycket segare osv en andra.

Under min flyt period var jag mycket piggar en vad jag var annars så det kan skilja sig från person till person. Men vet vissa som blir så där, men oftast kan det vara dom första 4-5 dagarna med. Så får hoppas de kanske går över för dig? eller ha du redan flytit längre? 
  • kymaro
    ems87 skrev 2012-11-14 15:41:23 följande:
    Nu är jag hemma från sjukhuset! Allt gick bra. Jag mår bra, är trött bara. Och gasig...Skäms
    Jaha men låter toppen. Ja gasig är man ju oftast till magen är tömd på allt dom "blåste" upp den med.
  • kymaro
    miss lyckad skrev 2012-11-14 22:52:55 följande:
    ja usch ja.... det var tur att de som jag delade rum med efter operationen var två gamla tanter, 90 och 95 år (den ena halvblind och den andra halvdöv) som pruttade hej villt båda två, så då gjorde jag det samma :)

Tyvärr är det fortfarande (en vecka efter op i morgon) bara gaser som kommer ur mig. Jag köpte katrinplommonpurre idag och blandade med pärondryck (barnmat). Det har jag petat i mig och hoppas på att få fart på min mage.

Har förövrigt haft ont idag, efter en liten tripp till affären så var jag helt slut och hade riktigt ont i magen... :(   
    haha ok men då var det ju liter mer "OK" Flört

Men jag var nog så en vecka med ungefär. 

Ja men blir ju trött jätte snabbt, känns som man varit sprungit maraton eller nå bara genom att gå i en affär. Men det bruka gå snabbt sen att blir pigg. 
  • kymaro
    campovejo skrev 2012-11-15 15:10:21 följande:
    Det gick jättebra!! Förväntade mig att behöva tjata och överdriva typ, men inget av det behövdes... Ska bara ta prover och sen så skulle remissen skickas iväg. Känns riktigt bra :)
    Härligt, lycka till nu :)
  • kymaro

Här i Gävle drack man bara vatten OP dagen sen i en vecka var det flytande sen vecka 2 var det pure sen vecka 3 fick vi börja äta vanlig mat igen.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)