• Uller

Gastric Bypass (GBP)

Såg att det disskuterades om trailern inför kalla faktas avsnitt. Tjejen i trailern bloggar
    www.trasdockanlinda.blogg.se

Låter jättejobbigt det som hon upplevt, men hoppas att de inte bara utmålar allt svart. Att de pratar om alla % som det går bra för av de 7000 patienter/år

• Uller
    sockerdocka skrev 2011-03-02 17:15:00 följande:
    Hej !
    Idag skickade min läkare iväg en remiss till Aleris i Skåne, efterson jag bor där.
    Är det någon av er som har koll på hur lång tid det tar innan jag får en bekräftelse att de mottagit remissen och jag kan ställa mej i vårdgatanti-kön ?
    Hej!

Nu har jag andvänt mig av vårdgarantin då jag är utomlänspatient. Men de fick min remiss i början av december. Var på information och bedömning den 1/2 och den 17/3 ska jag opas.

Snabba är de. DE sa till oss att de inte hade ngr egentliga väntetider
  • Uller

Är hemma efter operationen i torsdags. Eller kom hem redan i fredags. Allt har gått superbra. Blir väldans massa drickande med all vätska som man ska få i sig dessa 2 veckor men det går bra.

Dock funderar jag om jag börjar bli lite laktoskänslig, när jag dricker mjölk som de rekomenderade att man gör 30 minuter efter måltiderna så får jag massor av luft som vill komma upp som små rapningar.

Har haft lite ont på ena sidan efter operationen men varit uthärdligt.

• Uller
    Anne B M skrev 2011-03-25 16:17:37 följande:
    Nu har jag kräkts 22 gånger sedan 20.00 igår kväll. Det är inte okej!

Funderar på vilket annat sjukhus jag kan tänkas terrorisera med mina besök, då varken Ersta eller SÖS vill ha mig kvar så pass länge att jag blir frisk...
    Du får ligga på och tjata på dem, och prova något annat av sjukhusen, du kan verkligen inte ha det såhär
  • Uller

Nu har jag gått ner 16.2 kg på 2 månader. Känns superbra, men har svårt att se på mig själv att jag minskat i vikt. Självklart känns det på kläder men tycker fortfarande jag ser likadan ut i spegeln som för 2 månader sedan.

• Uller

Har provat både nötter och svamp och för mig har det fungerat bara bra.

• Uller

Började jobba efter en veckan. Jobbar i vården, tungt. Inga lyftregler från min läkar, vid 6 veckors kollen så sa de att det lät ypperligt att komma igång snabbt.

Dock sa de innan op att 4 veckor kunde vara bra för att hitta rutiner men inget hindrade att man började tidigare.

• Uller

Opererade mig den 17/3 på Aleris i Kristianstad. Fick en snabb tid efter gruppmötet i Lund. Trevlig personal på Aleris på avdelningen finns en sköterska som själv gjort en GBP för ngr år sedan.

• Uller
    Muneca skrev 2011-07-16 12:20:11 följande:
    Hej på era alla!

Igår var jag på Sophiahemmet på konsultation. Ni hade rätt, jag fick behålla kläderna på
    Jättetrevlig kirurg, Peter Loogna.. jag upplevde honom dock som aningen stressad och trött men det kan ju vara för att jag ställde så mycket frågor? Men man e ju inte mer än människa och det är tillåtet att vara trött och stressad ibland, är ju det själv typ nästan hela tiden
    Skrev inte på några papper, tog med mig allt hem och sa att jag ville läsa igenom det i lugn och ro och sedan posta tillbaks det. Det gick bra,
    Har fått erbjudande att vara med i en studie, där dom sätter ett par extrastygn för att förhindra tarmvred.. men man vet inget om effekterna än.. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, känns som man gärna vill vara bidrag till framgång inom medicinen, men samtidigt så känns operationen tung i sig, känns som jag inte vill göra något ytterligare utöver det.. 
    Har någon av er hört om det eller varit delaktig i det?

Det rä att de syr igen slitsarna för att förhindra tarmvred. Har fått mina sydda Aleris syr alla sina patienter och inte via ngn studie.
  • Uller

Har rensat i min garderob igår. Finns nu inga kläder kvar som passar förutom ngr nyinförskaffade plagg. Vill inte köpa för mkt nu då jag bara varit opererad 51/2 månad och vill gå ner ca 15 kg till.
    Totalt har jag hitills gått ner 34 kg. Känns underbart.
    Problemet medavsaknad av kläder är ngt jag få leva med tills ajg är i mål. Är ju ett ganska roligt besvär då jag krymt ur alla kläder.

• Uller
    Lillmonster skrev 2011-08-28 10:51:34 följande:
    simple82: Det är just det där jag har hört och det är därför jag tänker börja med flyt på torsdag istället för måndag den 5:e. Sen får vi se om jag klarar mig på enbart flyt. Har ju inte gjort det tidigare men jag ska göra mitt bästa fram till att jag ska till dietisten den 8:e.

Sen har jag lite frågor till er som redan har op:at sig. Helst från er som gjorde det för längre sen än 6 mån. Alltså ni som närmar er året eller ännu längre sen.

Hur är det med maten för er?
    Jag är superkräsen när det gäller mat och är nog mest rädd för att jag inte ska kunna äta det jag tycker om efter op:en.
    Tex kokt varmkorv, kyckling, pasta, köttfärs, sallad, mörkt mjukt bröd, kaffe med mjölk och suketter.
    Finns nog en massa fler saker men ni kanske kan berätta lite.

Jag är även emetofob så jag är ju rädd för att må illa och så efter op:en så det kommer nog också spela in på vad jag kommer våga mig på att äta.

Vissa har jag hört klarar inte av korv eller kyckling. Vissa kan äta fett (chips) men inte godis och glass (socker). Vissa har problem med sallad och paprika. Osv osv.

Hur har det varit/är det för er?
    Är opererad sedan 51/2 månad. förmig fungerar det att äta kyckling, köttfärs, korv men då väljer jag hög kötthalt då man ska focusera på protein. Ingen falukorv längre (har  provat och det fungerar). Mjukt bröd fungerar inte för mig oavsett ljust eller mörkt blir degit i magen och jag mår inte bra, klararmig dock utan det.

Jag upplever inte maten som ngt stort problem längre, har valt att låtabli godis, chips, glass. Provatngn gång och ngn msk glass går bramen inte mer.

Men en viktminsking på 35,5kg överväger det problemet. Kan handla kläder somjag gillar istället förattjag får plats i dem.
  • Uller

Opererade mig för 6 månader sedan och tappar fortfarande hår. Klippte dock bort massor i söndags så nu har jag halvkort hår. Mängden ser inte lika mkt ut när man tappar då.
    Innan såg det ut som en död hamster i duschen varje dag.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)