• Fru U

Gastric Bypass (GBP)

Ni som såg programmet och tänker göra op jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga till er.

Kände ni att de som var med hade fel förväntningar på operationen? För det var den känsla jag fick, att några (i princip alla) trodde att livet skulle bli perfekt bara de gjorde en gbp

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U

Men psykologkontakt, ingår inte det när man bedöms? (jag såg inte hela programmet)

• Fru U
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-11 00:14:12 följande:
    Nu har jag bara vart på första besöket o på gruppinformationen, men än så länge har det inte blitt nått sånt för mig. Fast om det inte ingår kommer jag själv fixa den kontakten. Kan ju va bra både för det ena, det andra o det tredje :)
    Om det inte ingår, ja då förstår jag varför en del nog mår väldigt dåligt efteråt. För tror man att hela livet ska bli fantastiskt bara man blir smal då lär man bli besviken.

Man måste ju vara redo för vad det innebär med gbp. Och då menar jag allt från hur man äter till hur snabbt man går ner i vikt och vad det innebär...
  • Fru U
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-11 13:19:36 följande:
    Ja det förstår jag med, helt klart. O jag tror att sjukvården måste bli bättre på att informera om både de fysiska o psykiska komplikationerna som kan komma efteråt. Hittills har iaf jag bara fått reda på de fysiska, o tatt reda på de psykiska själv.

Så sant så. Det kändes på de i programmet att de trodde att livet skulle bli underbart efter operationen, bara sådär. Så på nått sätt kändes de inte riktigt redo för operationen. O det är nått som sjukvården på nått sätt måste fånga upp o hjälpa personen med.
    Om man tror att livet blir psykiskt bra bara för att man fixar något fysiskt så behöver man hjälp med både det fysiska och det psykiska precis som du säger

Annars sitter folk i tv och gråter och önskar att de vore feta igen (och jag använder ordet fet enbart som en beskrivning av vikt inte som något nedlåtande)
  • Fru U
    PetraD skrev 2011-03-11 19:08:27 följande:
    jag såg programmet, ska inte göra op, men har gjort den..
    tycker absolut att de hade fel förväntningar; iallafall vad det verkade...
    Jag anser att man måste vara psykiskt frisk för att få göra den. Eller i alla fall vara på väg att bli psykiskt frisk annars klarar man inte de påfrestningar som denna op ger och gör
  • Fru U
    PetraD skrev 2011-03-11 19:20:55 följande:
    det kan jag absolut hålla med om
    kan ju bli stora påfrestningar
    Jag vill verkligen att alla som mår bättre av op:n ska få den för jag tror på den men jag tror också att man kanske är lite väl generös. Men nu solkar jag er stöttetråd, så jag ska sluta
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)