• Ådi

Gastric Bypass (GBP)

Hej alla!

Jag är en rookie här på familjeliv. Skaffade konto idag Orsaken är att jag googlade på gastric bypass och fick träffar hit. Ser att det finns mååååånga med erfarenhet! Här kan man kanske få svar på många frågor om ämnet.

Jag är 37 år och har brottats med övervikt sedan 18-20 års åldern. Förra året dog min farbror i hjärtinfarkt. Han hade kraftig övervikt. Jag blev livrädd!
    Jag har varit på VC som har skickat remiss. För ett år sedan blev jag kallad till informationsmöte tillsammans med många andra om hur op går till osv. Är det någon som vet hur lång tid efter det mötet man blir kallad för enskilt besök och bedömning?  Jag har alltså inte blivit beviljad en op än.

Hoppas att någon kan ge ett ungefärligt besked.

/Mia

• Ådi
    Anne B M skrev 2011-02-17 15:36:51 följande:
    Welcome .

Det är väldigt olika hur lång tid det tar innan man får komma på möten. Från det att jag fick en remiss skickad från VC till Ersta sjukhus så tog det mindre än tre månader tills jag var operer...
    Tack!
    Ja det är bara att hoppas att det dimper ner en kallelse snart och att man uppfyller kriterierna för operation. Bara det inte tar ett år till....
  • Ådi
    MissHellen skrev 2011-02-21 12:31:34 följande:
    Åh, som jag längtat efter den här dagen: idag kom nämligen mitt operationsdatum Wiho! Den 19 April är de dag!
    Åh stort grattis!
    Själv är jag verkligen i startgroparna.. väntar på att få komma på bedömning. Har alltså inte blivit beviljad op än
    Tänk om/när jag kan skriva här att jag också fått op datum!
    Hur lång tid har det tagit för dig sedan du var på VC till nu? För mig är det nästan exakt ett år sedan jag var på VC och de skickade remissen. Efter det har jag varit på "massmöte" men nu är det stiltje..

Lycka till med allt nu!
  • Ådi
    Remia skrev 2011-02-23 11:54:03 följande:
    Tjohoooo!!!! 
    Har följt denna tråd och kanske skrivit något, men under annat namn.
    De ringde från kirurgen nu och gav mig en tid i mars... meeeeen... dumma jag har inte slutat röka så det blir framskjutet till maj. Trodde dock att det skulle dröja till hösten. Har ju för sjutton bara stått i kö sedan i november. Förvånad. Åberopade inte.....
    Grattis!
     Och dessutom blir du rökfri på köpet, det kan ju inte bli bättre ju! Hoppas allt går bra med operationen och att det går lätt att sluta med ciggaretterna. 

• Ådi
    Anne B M skrev 2011-03-01 21:35:19 följande:
    Har svimmat tre gånger idag, så nu ligger jag inlagd på Ersta IGEN, med dropp... Så less .
    Läser här då och då och har sett vad mycket du går igenom Jag kan inte föreställa mig....
    Jag hoppas att eländet tar  slut nu för du har verkligen fått utstå fööör mycket.
    Sänder en "cyber-styrkekram" och håller mina tummar att det här är den sista prövningen och att det vänder nu!

/Mia
  • Ådi
    anli00 skrev 2011-03-07 14:42:49 följande:
    Ar lite nyfiken, hur lang tid tog det for er emellan infmotet tills ni hade varit pa bedomning och fatt en optid?
    Ska pa infomote nu den 4/4, trodde dock att det skulle ta lite langre tid innan jag ens fick komma pa info, men ibland ar det bra antar jag att inte ha for stora forhoppningar :D 
    Hej

Jag var på infomöte i april förra året och har fortfarande inte blivit kallad för bedömning..
    Efter att ha läst mer och mer om andras historier kring gbp så förstår jag att det är en enorm skillnad från landsting till landsting. Så har du turen att "rätt" landsting kanske inte väntan blir så lång som min.

Lycka till!
  • Ådi
    sockerdocka skrev 2011-03-09 13:13:32 följande:
    Har du ställt dej i vårdgaranti-kön ?
    Hej

Nej jag har inte gjort det. Det är någon som har skrivit det tidigare men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Jag vill väldigt gärna få tips och råd.

/Mia
  • Ådi

Oj oj... i dag kom brevet med tiden för bedömning. Jag som trodde att de hade glömt mig

Jag måste höra med er som har gjort operationen hur mycket ork ni hade när ni åt flytande innan operationen samt hur mycket ork ni hade när ni väl började jobba? Jag kommer börja nytt jobb på försommaren, hur tror ni som genomgått op att det skulle ha funkat för er att prestera "på topp" före och efter operationen? Det är inget fysiskt tungt jobb men jag måste vara alert i huvudet och vissa stunder ganska stressigt...
    Jag är ju inte godkänd än och jag vet inte heller om op sker innan sommaren. Men tänk om....

• Ådi

Tack för era svar. Det känns genast bättre! Nu kan jag börja hoppas igen att jag får operationen, var faktiskt tveksam en stund i dag. Men det ena behöver inte utesluta det andra om ni har rätt och det tror jag Tack!

• Ådi

Precis hemkommen från min bedömning! TJHO!! Jag är godkänd och operation kommer ske, om jag har tur nu i vår, men mest troligt på tidiga hösten. Vilken otrolig lättnad. Jag hade laddat mig till tänderna med argument varför jag skulle få genomgå en operation men jag behövde inte något av dem... Jag har fått min biljett ut ur den här kroppen!!!! WIEEEEEEE!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)