• t0va

"anonyma" vagnmissbrukare

s07 skrev 2011-11-06 11:35:22 följande:
    Finns vinterhjul t nitron har jag sett!!!
    mm.. men jag tror inte riktigt på att det blir så jättebra.  Tror att det är luft som gäller, gled endel förra året om trottoaren lutade, blev inte så bra grepp på underlaget tyvärr och nu när sonen är ca 14kg så blir det tungt att parera. Provade en med luft och det var ett helt annat grepp, dubb kanske vore bäst. 
  • t0va
    s07 skrev 2011-11-06 12:41:22 följande:
    Då förstår jag varför kronan är ett bra altenativ! Jag har en billig joggingvagn från danska trille med stora luftdäck.
    Ingen smidig stadsvagn för shopping men tar sig banne mig fram överallt o väger ynka 7 kg
    Precis, är lite svårt att hitta vettiga saker tycker jag. Nitron var helt perfekt första året, funkade kanon förra året i snön när jag inte kunde gå så mycket utan det var korta promenader och sonen inte vägde så mycket men med 14kg unge så blir det jobbigare. Går att köra i skogen men jag undviker det enhel del. Där funkar softyn bättre men då kan han inte fortsätta sova i vagnen och lyfta ur honom är svårt för bågen är låg och det är trångt. Då vaknar han, sen sover han inte bra i den även om han inte tippar huvudet. 

Känner att nu när jag blir mer rörlig och orkar ta buss/spårvagn till stan och gå på skogspromenader så vill jag så gärna göra det. Har varit sjuk i 6år och innan sonen föddes använde jag rullstol för att förflytta mig, så att kunna gå nu är underbart.

Har varit inne på att skaffa citycross chassi och ha våra sittdelar på men då blir det ju punkteringsfria hjul igen. Jag är inte jättesugen på att han ska sitta enbart frammåt men hellre det och något vi kan använda på våra små äventyr än att det blir tungt och jobbigt så vi inte går ut. Eftersom jag har balansproblem och behöver hålla mig i något så blir pulka också svårt.

Ska se vad hon säger men hon verkar inte vilja sälja. Har fått napp på en blocketannons en bra bit härifrån men de vill ha 1700 och suffletten har en skada. 1500 är nog min smärtgräns just nu och då blir det att sälja lite andra saker som ändå bara ligger men ändå.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-06 13:35:46 följande:
    classic chassi kanske skulle vara något?

om man inte får avbryta pågående försäljning (är med i liknande grupper) så anmäl till admin
    japp, jag har gjort det och jag hann ta en screenshot på annonsen och har konversationen sparad i mail. Admin lovade att svara ikväll. Såntdär borde folk bli bannade för, ok om man ångrar sig på en body för 15kr men när det är stora inköp så tycker jag att det är riktigt fult gjort att lägga ut och sen ångra sig. Har koll på blocket också för det skulle inte förvåna om hon lägger ut den där istället. 

Jo jag har kollat lite på classic också, men den blir längre än nitron som går in precis i våran bil på längden nu, nitrojeten går inte in utan måste vara på bredden och tar upp stort utrymme, blir samma med en classic sen att den väger 3.5kg mer än nitron skrämmer lite också även om det troligen inte blir så mycket lyfta in och ur bilen.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-06 14:13:31 följande:
    Nej nej nej, classic vänd mot dig är kortare än nitron. Hur jag än gör går inte nitrochassit in på längden i vår bil, men classic med sättet i sittläge, fotstödet uppfällt, handtaget vikt i botten och bromsen innåt går som smort.

Jag var med om en säljare som tog bort sina annonser och mailade mig privat, erbjöd två varor (jag visade intresse för både men bjöd bara på ena) för 3-400 mer totalt än vad utgångsbudet var. jag var enda som startat budgivning, men iom att hon hade tagit bort annonserna kunde jag ju inte bevisa något, så jag tackade nej, det var knappt jag skulle haft råd med utgångsbudet.
    oki, ja jag har inte provat den. Kanske ska ta en tur till affären och kika lite närmare ändå. 

Jag är så trött på folk som kör med fulknep, problemet är ju att man har svårt att bevisa något men jag tar alltid screenshot men nu var hon extremt snabb på att ta bort, men jag har ställt in så jag får allt via mail. Tyckte det räckte med att hon skrev ett lägstabud i annonsen och sen i mailen skrev att hon skulle ha 100kr mer, men jag orkade inte tjaffsa om det. Tur att admin är någon som gillar mig så om säljaren tjaffsar så lär jag inte få skit för det hela.  
  • t0va

oj... nu kom sambon och sa att vi kanske ska ta en tur till sthlm och kolla i kronanbutiken på sulkyn och ev. köpa om den funkar så får jag och sonen det i julklapp/födelsedagspresent. Har en softy jag ska sälja och då kanske det blir att sälja den andra också, den används nu som vagn till och från förskolan och skogspromenaderna men när sonen kan gå så kommer vi gå ner, är bara ca 300-400m dit. Eller så tar vi vagnen ner och jag tar med den hem, lär bli så när det är snö sen och halt så jag måste hålla mig i något. 

Så underbart att ha en man som förstår problematiken och inte bara tycker jag är vagngalen, (lite är jag men inte jättetok)  fast han hade fått för sig att jag sagt att jag ville sälja nitron... så galen är jag inte.  

• t0va
    s07 skrev 2011-11-06 20:42:20 följande:
    Tova, vad intressant att du beskriver att du behöver lufthjul. Min son väger runt 11 och jag har inte sällan med mig 4-5 kg varor. Jag upplever min baby jogger city mini som trögrullad och det har inte ens snöat. Antagligen behöver jag faktiskt en liten vagn med lufthjul för att bära upp all vikt. Är det kronan som är bäst på denna front (funderar om jag ska annonsera efter byte?)
    jag provkörde en vagn med lufthjul och rätt så grovt mönster, minns inte vad det var för sort kan ha varit någon brio, den rullade så bra att den rörde sig av sig själv i en liten lutning där min nitro stod helt still. 

Det är samma när det gäller rullstolshjul som jag har mer kunskap om de punkteringsfria är trögare än om man har bra pumpat luftdäck så jag tror mer och mer på det speciellt utomhus där det kan behövas lite bättre grepp och inte glida runt på snön. Minns hur vagnen gled iväg med rumpan på trottoaren förra året, det lutar på ett ställe här utanför.

Alla jag har pratat med säger att luft är bättre för rullet, men jag gissar att folk inte vill ha det för att de är rädda för att få punktering hela tiden.  
  • t0va

åh det kanske löser sig med vagn för min del. Hittade en på blocket som verkar lovande och lagom pris. Fast den är långt härifrån men vi väntar på att få besked om vi kan åka och titta i helgen, då får vi våldgästa min bror över natten, han bor i närheten av vagnen. Hoppas det kan vara något vettigt. För är det en vettig vagn som vi trivs med så är det inte omöjligt att vi försöker sälja den och köper en ny ändå, men då har vi hunnit provköra i våran terräng. Tror vi kan få ut det som de som säljer den begagnade vill ha. 

• t0va
    imsel skrev 2011-11-10 10:58:13 följande:
    Oj, vad ni har skrivit mycket sen jag läste här sist!

Skummade mest igenom nu men är det fortfarande nån som ville veta nåt om kronan sulkyn? 
    nope, står en så fin i hallen och bara är nu :D 

Eller förresten såg att det var 2 färgpluttar på bakaxeln och sen 4 färger på hjulen, ska de matcha eller kan man sätta hjulen som man vill?

Tog en vända i skogen hos mina föräldrar i morses, sonen vaknade 7 och morsan var sjuk så vi tog en promenad. Testade att gå joggingspår och skogsstig med ordentliga stenar och rötter ivägen. Sonen skuttade runt massor i vagnen men tyckte det var roligt, gick så lätt att köra både med de vanliga hjulen och terränghjulen. Så vi vandrade runt över 1 timme och satte oss på en sten och åt frukost. Var så mysigt.

Älskar att vagnen blir så liten och är lät att fälla ihop, eftersom man kan sätta fast en rem så den håller sig ihopfälld så kan jag lyfta vagnen i och ur bilen med en hand genom att lyfta i handtaget, så kan jag hålla mig i bilen. Balansen är inte den bästa :D

Nu ska jag bara sy mig en åkpåse och bestämma mig om jag ska sälja båda softysarna eller behålla en. Vill inte ställa kronan eller nitron på förskolan fast samtidigt är det inte längre än att jag kan gå hem med vagnarna igen.  
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-10 23:08:39 följande:
    Jo, hjulen ska man sätta på ett visst sätt.
    Det ska finnas färgluttar på själva vagnen där hjulen ska sitta.
    Fast bara det går att sätta i bromsen ordentligt så tror jag inte det ska vara så noga.
    Har inte sett nån skillnad på hjulen iaf.

Fjädringen kanske inte är superbra, men det tycker jag inte heller behövs på en sittvagn som används av lite större barn.
    En pluttebebis skulle jag nog vilja ha lite mer fjädring till.
    Jag älskar våran sulky Hjärta
    Skulle inte vilja ha nån annan vagn att ha på vintern. Men på sommaren däremot skulle det suttit fint med en vagn med svängbara hjul, men det hade jag inte riktigt ekonomi till, och nästa sommar hoppas jag att vi inte behöver ha vagn så jätteofta.         
    nej jag har inte märkt någon skillnad på hjulen heller, enda jag såg var att de förra ägarna hade satt på däcket på ena hjulet åt fel håll, men det är lätt åtgärdat. 

Vi kommer behålla nitron så då kan jag växla mellan 4 fasta och 2 svängbara, fast en nitro med lufthjul skulle vara häftigt. :)

Får se om jag kan övertala sambon senare i vår om att sälja den här och köpa en helt ny, var en bra affär ändå tycker jag med vagn, terränghjul, dyna, fångstrem, hjulskydd och regnskydd för 2000kr. För den är i fint skick. 
  • t0va
    imsel skrev 2011-11-11 09:33:45 följande:
    Är det sånadär jättestora terränghjul eller duovagnshjul?
    Jag skulle gärna ha duovagnshjul till sulkyn, tror det skulle gå ännu lättare att köra på vintern.
    Men terränghjul måste ju se helt sjukt ut att ha på vagnen??
    Har du nån bild med terränghjulen på?   
    det är duohjulen som är terränghjulen för sulkyn, jag vet inte om det är kraftigare mönster på däcken eller standard. Så de är 12", de som ligger på hemsidan och är 16" tror jag inte skulle passa på alls eftersom de är så stora och då kommer så nära varandra. Lägger upp bilder i bildtråden. 

Den jag köpte vagnen av sa att de märkte stor skillnad i snön ifall terränghjulen satt på eller inte, jag har bara provkört i skog än och där gick det kanske lite bättre.  
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare