Inlägg från: MaammaL |Visa alla inlägg
  • MaammaL

"anonyma" vagnmissbrukare

Mille11 skrev 2011-10-03 11:24:47 följande:
    Jag har ju aldrig haft 3 hjul å vintern så jag vet ju inte.. Grejen är att jag inte riktigt gillar nån av de med 4 hjul jag tittat på... Gillade iofs sitsen o allt i city crossen men den verkade väldigt tung och inte så mycket gung i... Sen är ju dom så himla dyra..

city crossen är inte tung alls, den är typ för lätt.. sen är ju punkteringsfria hjul värdelösa i snö.. classic sporten är inte heller tung.. den bara ser ut så.
  • MaammaL
    MaammaL skrev 2011-10-03 11:26:17 följande:
    city crossen är inte tung alls, den är typ för lätt.. sen är ju punkteringsfria hjul värdelösa i snö.. classic sporten är inte heller tung.. den bara ser ut så.

classic sporten är ju en av de billigaste bra vagnarna som finns.
  • MaammaL
    Mille11 skrev 2011-10-03 11:30:50 följande:
    Alltså jag testade ju cc i butiken och med liggdelen var det jättemycket gung och med sittdelen typ inget alls. hon sa att det var för att sittdelen var tyngre. Classicen såg ju superstor ut..

Det stämmer inte, du kan ändra fjädringen beroende på hur tungt barnet är, den är super lätt med sittdelen om man inte har ryggstödet nerfällt.. Classicen är lika stor som city crossen det ända som skiljer är större tum men smalare lufthjul & den är lite tyngre men inte mycket.
  • MaammaL
    imsel skrev 2011-10-03 12:00:34 följande:
    Jag förstår inte citycross-hetsen (om jag får kalla den så ) Jättemånga vill ha eller har en citycross, men vad är så bra med den egentligen? Fast det är kanske den som är bäst om man vill ha punkteringsfria hjul samt att den ska vara lätt, och ja, ha 4 fasta hjul. Jag skulle hellre valt en classic än den. Mest pga gummidäcken. Plast går så dåligt på snö. Fast den vagn jag skulle rekommendera mest är ändå Kronan sulkyn, om man inte har en liten som behöver vara vänd mot en. Och innan barnet kan sitta framåt, en Kronan duo. Om man nu vill ha 4 fasta hjul och inte dom där plasthjulen förstås       
    april 09 kom min bebbe

håller med city crossen är inte bra, hade min i 3 månader sen sålde jag skiten..
  • MaammaL

binalie: classicen väger ca 2½ kg mer än city crossen. city crossen är 1 cm bredare än classicen & classicen är lite större ihop fälld.. skiljer några få cm.

• MaammaL
    imsel skrev 2011-10-03 12:04:07 följande:
    Nu ska jag också slänga in en fråga förresten! Min kusin ska få barn i dec-jan och vet inte vad hon ska köpa för vagn. Hon bor ju också här i kiruna, och tror att hon vill ha en med 4 fasta däck. Jag har föreslagit Kronan, men hon verkar inte vilja ha en sån, inte heller Emmaljunga..men vad mer kan man rekommendera till henne? Sen vill hon helst köpa i butik (finns inte många vagnar att välja mellan då ska jag säga..), för här finns typ bara Emmaljunga och Brio. Hon vill att den ska vara ganska smidig också. Jag tror dock att hon kommer få avstå från nåt av kriterierna... Men jag frågar väl ändå er här vad ni skulle föreslå?      
    april 09 kom min bebbe

alltså emmaljunga classic sport är ju överlägsen på vinter, brios duo vagnar är skit. Sen finns det väl inte så många kända märken kvar.. iaf inte som finns i de butiker som barnenshus & babyproffsen som är vanligast och finns på flest ställen.
  • MaammaL

Imsel: alltså emmaljunga classic sport är ju överlägsen på vinter, brios duo vagnar är skit. Sen finns det väl inte så många kända märken kvar.. iaf inte som finns i de butiker som barnenshus & babyproffsen som är vanligast och finns på flest ställen. håller med city crossen är inte bra, hade min i 3 månader sen sålde jag skiten.. binalie: classic sporten är betydligt lättare än crescenten.

• MaammaL
    JaneDoe10 skrev 2011-10-03 21:06:41 följande:
    Kikar på den, den verkar rejäl! Ångrar sååå att jag inte köpte en emmaljunga från början när det var det jag ville ha...Brio kombi, vad tycker ni om den?
    haha jag gjorde samma misstag ;)

brio är allmänt usch enligt mig.
  • MaammaL
    Uliise skrev 2011-10-03 22:03:51 följande:
    Men vilka är hennes kriterier?

Jag tror på Brio Happy eller Emmaljunga Edge med Classic chassi, då får hon en stor liggdel. Eller Classic sport med city korg om hon vill ha mindre liggdel.

MaammaL: Varför skulle Brios vagnar vara skit? Tar du inte i liite nu?
    för det första är dom fula som fan, sen så är dom stora breda och klumpiga. går sönder hur lätt som helst.. osv.
  • MaammaL
    JaneDoe10 skrev 2011-10-03 21:26:34 följande:
    Okej! Ja, jag vill ha en vagn som är rejäl i sittdelen. Crescenten är ju bedrövlig. Få verkligen trycka ner jäntstackaren i vagnen om hon ska få plats med overall tex. Hon är 6månader! Hur ska det då gå i vinter med åkpåse och grejer?
    förstår dig.. min classic sport får dottern massor med plats i med åkpåse osv. hon är 8 månader..
  • MaammaL
    Mille11 skrev 2011-10-03 21:59:21 följande:
    Hallå igen!
    Idag har jag haft med mig mannen o kollat vagnar och vi är faktiskt inne på BT Amsterdam båda två.
    Kan ki inte ösa på med lite + och - om den..? :)
    har hört mycket dåligt  bla att den väldigt öppen, dåligt vindskydd man kan inte tvätta klädslen i maskin  utan bara torka med trasa, sen blir den blöt om den fått regn på sig så torkar inte stoppningen och barnet blir blöt om rumpan & sen att det inte är någon fjädring. den är krånglig och fälla ihop.

fördelar: den är lätt att köra, sittdelen är lång med ganska mycket plats, hjulen kan pumpas med bilpump osv.

(min källa en 2 av mina kompisar som har varsin, de är ganska överrens om vad de tycker om vagnen)
  • MaammaL
    Mille11 skrev 2011-10-03 22:37:54 följande:
    MaammaL: Bra!
    Ja jag har läst det där också. Men förutom vindskyddet så ser inte jag de andra som så stora nackdelar. Eller mer att fördelarna väger över mer..
    Okej men dåså :) det är ju upp till dig, alla måste ju skaffa sin egen uppfattning :) om jag hade lyssnat lite mer på andra iofs så hade jag nog bara haft 2 vagnar.
  • MaammaL
    straw2008 skrev 2011-10-04 10:17:11 följande:
    Sorry men då jag tänker BRIO tänker jag ful stor klumpig 16 kg skötväska på styret osv... hemska vagnar som tar upp en hiss ensam typ.
    hahahaha
  • MaammaL
    Uliise skrev 2011-10-04 20:10:35 följande:
    Men nu överdriver och generaliserar du ju! De är då definitivt inte större än en Classic sport, och fina är de men det sitter väl i betraktaren.
    Och de går då inte sönder hur lätt som helst, det skulle jag inte ens säga om udda sk skräpmärken som ofta går sönder.
    straw2008 skrev 2011-10-04 10:17:11 följande:
    Sorry men då jag tänker BRIO tänker jag ful stor klumpig 16 kg skötväska på styret osv... hemska vagnar som tar upp en hiss ensam typ.
    Oj, ja då borde du revidera dina fördomar en aning.
    det har jag inte sagt. i mina ögon är brios vagnar ett skämt..
  • MaammaL
    t0va skrev 2011-10-04 22:11:33 följande:
    Jo det är som classicen och man kan lyfta av och vrida sittdelen. Är inte helt 100 på om det är samma sittdel på de 2 vagnarna, innermåttet är i alla fall samma. Trots att jag har en 14kg ettåring så har han plats att sitta skräddare på snedden i vagnen. Han har en förkärlek för att sitta och åka i sidled ;) 
    jo det är samma sittdel, dock är sufletten mer stabil och bättre på classicen än nitro/city cross.
  • MaammaL
    Tröttimössan skrev 2011-10-13 14:51:41 följande:
    Hej får jag bara fråga om någon vet vad den lilla korgen är till? Ska det föreställa en varukorg?

Ja och den är jättesmart.
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare