• t0va

"anonyma" vagnmissbrukare

hmm... jag som lovat sambon att inte köpa mer barnvagnar. Hittade en dockvagn nu, en Emmaljunga från 60-talet tydligen. Nu när jag ändå ska klä om sulkyn så kan jag ju göra en ny klädsel till den också. Visserligen 100kr, ska titta imorgon och fundera inatt. 

sonen ska få en vagn och docka om 3månader när han fyller 1år och det är väl lite coolt att ha en gammal dockvagn.  

• t0va
    Uliise skrev 2011-05-23 10:49:40 följande:
    Men oj oj oj klä för guds skull inte om den gamla dockisen!! Du har inte en bild på den? Jag älskar rettrovagnar och tycker det är så tråkigt när de "förstörs".
    Jag tog den inte, var lite förmycket jobb på den för min del just nu, så min vän fick den. :) 

Tror jag precis köpt en vagn till... måste bara fixa upphämtning men jag ska fjäska med min bror som hämtade scootern jag köpte. Varför finns alla bra vagnar på andra sidan landet? Fast nu ska jag sälja våran sulky emmaljunga softy som jag köpte för 200kr för att se om den var något att ha, hjulen är kassa och jag orkar inte jaga runt mer efter några bra så nu har jag hittat en annan softy där hjulen ska vara bra och chassit också. Bara 300kr så jag ska försöka sälja den vi har för minst 200.

Så klär jag om den istället.

Hittade en annan vagn inatt också fast den behöver lite kärlek och service men där funderar jag mest på att köpa fixa och sen sälja för det var bra pris, även den var en bra bit bort så jag får se ifall jag och sonen tar oss en tur.  
  • t0va

Imsel: ja det är jobbigt, sambon verkar i alla fall ha mjuknat lite för igår sa jag att jag letar efter en ny sulky för han frågade vad jag hade hittat på blocket den här gången. Fast då ska jag ju sälja den vi har tycker jag borde kunna få ut minst vad jag köpte den för ifall jag syr till klädseln som lossnat lite och tvättar den. 

• t0va

Ni som också hänger på annonssidor och jagar vagnar hur ställer ni er till vagnar där priset är jättelågt? 

Jag fyndade en scooter efter tips härifrån för 100kr, den var visserligen möglig i klädseln men det gör inte mig något jag ska ändå sy om den. Nu har jag hittat en annan vagn för väldigt lite pengar, kanske 1/4 av vad den skulle kunna bli såld för. Men även den har sina defekter, troligen inget jag inte kan fixa men säljaren har varken tid eller lust eftersom dennes barn är stora.

Är så sugen på att köpa och fixa och kanske sälja vidare eller bara köra spara chassit och köra ihop med våran extra sittdel. Men ja det känns billigt men ändå. Den är ca 6år gammal och har både liggdelen och sittdelen så troligen inget som är snott men man funderar ju ändå ibland.

Ska kolla ifall vi kan åka och titta på den så det inte är mer fel. Men frågar ni om kvitto när ni köper vagn och kanske annat?  

• t0va
    Equal skrev 2011-05-24 13:39:32 följande:
    Ullise, för att det är roligt att förnya sig och en spin tar mindre plats i bilen :P
    Gör den det? När vi köpte vagn åt sonen så förälskade jag mig i spin men sen fick jag för mig att den tar större plats i bilen och är lika tung som nitron/ozone. 
  • t0va
    Equal skrev 2011-05-25 08:39:49 följande:
    t0va, jag har för mig det. Ozonens sittdel tar ju en rätt stor plats, medans spin blir rätt platt
    Det hade du rätt i, det skiler 1cm i längd till spins fördel men 3cm i bredd och 15cm i höjd. 

Tror jag jämförde med nitron och den är 4cm  kortare men 3cm bredare och 12cm högre men det var längden som är det viktigaste för oss. För nitron går in rakt i bagaget medans ozone/city jet inte gör det, så för 1.3kg var det inte aktuellt.

Om nu bilen inte bråkar imorgon så ska vi iväg till ingenstans mitt i skogen och kolla på en vagn till. Blir nummer 5 i så fall, fast sonen är ju ändå 9månader och jag har lärt mig här att vi måste prova lite fler ;) 
  • t0va
    Uliise skrev 2011-05-31 17:48:49 följande:
    Det där var ju smart! För tyvärr är ju singens suflett liten.
    varför är det så? Är ju samma med ozone/city jet, minimal sufflett som täcker barnet ifall det klättrar upp och sätter sig högst upp på ryggstödet, lutar man sen ner sitsen så blir det mest som vindfång. Så värdelöst.
  • t0va

Har insett att jag behöver en såndär panoramavagn eller vad de där med fönster heter. Sonen var galen igår och klättrade runt, han skulle stå upp och åka runt. Hjälpte inte att jag drog ner suffletten och hade ryggen i liggläge så han kunde sitta bakochfram, han skulle kräla runt ändå. Typiskt nog hade coop inga bjudbananer heller, vi skulle bara fort in för att köpa lite mjöl men självklart så hittade vi inte allergihyllan och letade oss tokiga efter den eller personal. Kanske kan sy en sufflett i gladpack. ;) 

• t0va
    Alexis mamma skrev 2011-06-03 00:09:51 följande:
    sån var min med, funkade ett tag att kolla ut genom "ventilen" o ligga på mage/stå på knä o titta framåt men sen bleb det sittdelen med fempunktsselen, höll ju på trassla in sig som en galning i lösa selen som han hade till liggdelen :)
    jo ventilen funkade när vi var ute på promenad men nu ska det bara klättras, vi har provat att vända honom för att se ifall han vill åka frammåt men då försöker han bara ställa sig upp och titta mot oss ändå, om vi nu inte är ute och tittar på djur för då går det bra att åka frammåtvänd. ;) 

Tror jag ska ta och ställa in hans externa sele, är inte förtjust i emmaljungas axelband, man kanske skulle kunna uppfinna en vagnsdel som är som en hamsterboll, så kan de kräla runt men inte trilla ur. :D 
  • t0va
    imsel skrev 2011-06-03 21:52:27 följande:
    Men ni med "krälbarn" MÅSTE ju köpa en cykelvagn ju! Alltså en sån man kan använda som vanlig vagn också. Där kan man ju stänga in ungen så kan den kräla och krypa bäst den vill! Finns på Coop tex (under 2000 tror jag den kostar nu eller strax över). Vi har funderingar på att köpa en sån men mest för att ha som just cykelvagn för att underlätta dagishämtning och lämning. Vi har ingen bil.. Fast det känns så onödigt tungt att cykla med en dubbel när man bara har ett barn.. Har hittat nån enkel på nätet men då är den svindyr.. Den är väldigt lätt att köra iaf min kusin har en sån till sina 2 barn som jag har provkört
    så smart, man kanske kan göra en modell i galler också så de inte kan gnaga sig ur... eller är det mina kaniner jag tänker på nu ;) 

Nästa vecka åker jag och ska hämta mitt fynd, scootern för 100kr. Ska bli intressant att se i villket skick den är. Kollade på tyg till softyn idag men det är så svårt. Det var fint tyg men kändes lite tunt även om jag har det bara som yttertyg. Blir nog en tur till tygaffären morgon. Ska se ifall jag hinner låna symaskin av släktingarn nu när jag och sonen åker iväg några dagar.  
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare