• m77

Normalt med "molande värk" runt livmoder / äggstockar efter ett halvår?

Jag har under några månaders tid känt av ett molande runt livmoder / äggstockar och undrar om det kan bero på amningen. Har även funderat på om det kan bero på de minipiller jag äter sedan några månader tillbaka.

Direkt efter förlossningen fick man ju eftervärkar då livmodern drog ihop sig, ,men det ska väl vara borta efter så här lång tid. Det är 7 mån sedan förlossningen.

Någon som vet om detta är normalt? Jag känner av molande värken nästan hela tiden, ibland känns det mer när jag ammar.

• Svar på tråden Normalt med "molande värk" runt livmoder / äggstockar efter ett halvår?
  • Snelson

Min första tanke är hormonet oxytocin:

"Efter förlossningen, fortsätter hormon att främja sammandragning av livmodern, vilket bidrar till att förhindra blödningen samt bidra till att återgå i livmodern till sin före gravid stat. Under förlossningen kan oxytocin orsaka ännu ofrivillig utmatning av mjölk, en reflex som kallas Fergusons reflex. Amning främjar också frisättningen av oxytocin. Som svar på den syn, ljud eller diande av barnet, är det hormon som frigörs. Det orsakar den minskade musklerna runt alveolerna och ledningar mjölk, vilket hjälper utesluta mjölk genom en process som kallas BESVIKELSE reflex. Men om mamman inte är avslappnad, kan hormonet inte lätt att släppas, vilket leder till problem med amningen."
    www.nimade.info/laka/2010/07/Vad-ar-Oxytocin.html

• Frida g

har som mensvärk sista månaden. Fem månader sedan jag fick barn. Har trott att det är mensen som är på gång men har inte fått den, men jag vet inte...

• Strix

Jag har precis likadant. Sonen fddes i juli och jag har haft det till och från sedan dess, men mest känt det på ena sidan. Har känst som en kraftig ägglossning, men sedan har det inte kommit någon mens. Sedan några veckor ammar jag endast en gång per dygn. Ömheten i magen har varit större än tidigare senaste veckan och tidvis liksom drar det även på andra sidan, men alltid mest på högra. Dessutom har magen de senaste två dagarna varit öm och svullen. Annars har det mest känts i själva stocken eller darikring. Det är i alla fall vad jag tror. Jag snittades och funderar på om det har att göra med snittet. Gjorde du också det?

• m77

Nej, jag gjorde inte kejsarsnitt utan födde "vanligt". Men det verkar kännas likadant iallafall på dig som på mig, förutom att jag även har lite i "mitten" ibland och ibland mer ute vid sidan. Kanske ska ta och ringa MVC och fråga.

• ardelia

m77 o feia, här är en till

trodde att jag var ensam om detta!

Jag födde vaginalt så det har inte med snitt att göra. Tror minst att jag har cystor över hela höger äggstock påtalade det för MVC men BM där sa att då får jag söka gyn proivat för jag är ju inte gravid längre

och gyn finns typ 3 mil bort o jag har inte orkat ta tag i det...

fick barn för snart 14 månader sen...  har precis slutat amma.

Kram...

• Strix

tror ni att det kan vara att kroppen, dvs stockarna försöker jobba upp en blåsa men prolaktinet från amninngen förhindrar lossning?

• Sodk

heihei=)

Haker på här..har med så ont men jag ammar inte...men de kommer som mest när jag slappnar av!

• Strix

Jag vet inte varför jag har känt så här tidigare, men denna gången var det faktiskt ägglossning - mensen har kommit som bevis på det. Är väldigt fascinerad över att magen både vid ÄL och mens svullnar upp så att man ser gravid ut igen.

• Bling

Jag hade samma problem ett tag innan mensen kom igång... Sen får jag jätteont vid ÄL numer... Gjorde kontroll på gyn eftersom man tydligen kan få små cystor i samband med ÄL - helt ofarligt och de försvinner av sig själva sa de. Jag hade dock inga cystor utan förmodligen svullnar äggstcoken så mycket vid ÄL bara... Aj! Men kanske är det på G med ÄL för dig?

• Bling

Åh förlåt, såg inte att du äter minipiller! Då har du ju ingen ägglossning. Sorry jag läste slarvigt!!!

• elinnnnn

jag har också ont i magen... jag fick min dotter för 6 månader sen och sen typ hon var 3 månader har jag haft bruna flytningar en gång i månaden tills förra månaden då hade jag vad jag antar var riktig mens. det var en väldigt riklig blödning som höll på i 10 dagar sen 20 dagar efter det blödde det ett halvt dygn och det är 2 veckor sen, så jag antar att min mens kommer snart igen...

jag har i dagarna värk i magen..

jag ammar och min dotter föddes vaginalt

Svar på tråden Normalt med "molande värk" runt livmoder / äggstockar efter ett halvår?