Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Får pojkar läsa flickböcker?

Klart de får men frågan är ju om de tycker det är roligt... själv älskade jag de böckerna för de är ju så typiskt flickiga och de som var typiskt pojkiga avskydde jag. Finns det verkligen pojkar som gillar att läsa flickböcker??

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Pigeon skrev 2011-02-03 19:19:34 följande:
    Ingen aning faktiskt... men vissa barn i den åldern slukar ju allt.   Själv läste jag t.ex. Biggles.
    haha jag tyckte biggles var astråkiga. och ändå har jag alltid vart lite typisk pojkflicka som lekt mycket med pojkar, pistoler, lego mm. Men böcker, då skulle det vara kitty, tvillingarna och liknande... och för att inte tala om alla hästböcker jag var såld på. Jag har alltid vart en bokmal men pojkbäckerna gick inte hem här
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-03 19:32:26 följande:
    Vad är flickböcker?
    har du aldrig hört talas om Kitty, tvillingarna osv. Och för att göra det ännu mer mystiskt... när jag var barn och läste dessa så hade alla FLICKBÖCKER från wahlströms förlag (som bla tryckte kitty) RÖDA ryggar. Pojkböckerna tex biggles hade GRÖNA ryggar... det får väl dagens föräldrar att gråta. Huva vad ojämställt att dela upp böckerna i flick och pojkfärger.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    cloudberry79 skrev 2011-02-03 19:46:50 följande:
    Klart! På mitt biblo har de inte sån klassificering, de har genreklassat alla barn- och ungdomsböcker efter andra kriterier, såsom rymdskepp för sci-fi, förstoringsglas för mysterier, enhörning för fantasy etc. Wahlströms nya utgåvor har inte grön och röd rygg, det slutade de med i början av åttiotalet
    i början av 80talet kan det inte vara eftersom jag är född 79 och köpte nya böcker med RÖDA ryggar när jag var i 9årsåldern jag fick inga men av det.... eller vänta förresten. Jag öppnade ett konto på FL ett antal år senare. Det måste vara nåt som skadades i huvudet när jag matades med röda ryggar för några normala hänger det ju inte här... och inte jag heller
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-03 19:49:01 följande:
    Trodde faktiskt inte det fanns folk som höll på med sånt uppdelande trams fortfarande, därav min fråga. Själv läste jag både Kitty och Biggles och funderade inte nämnvärt på om det var ok eller inte, eller om det ena var för tjejer och det andra för killar.

Böcker är böcker, liksom.
    jag läste inte biggles för de var tråkiga... grön eller röd rygg kvittade väl men eftersom inte det var till mitt intresse så läste jag dom inte. Men jag kunde inte låta bli att påpeka om de röda ryggarna så folk kunde förfasa sig lite
    Älskade ungar
Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?