• jennifer85

bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????

Hur kan det komma sig att i mauallen man får med bilbarnstolen så står det att vid 9 kg så kan man vända så barnen åker framåt och på vägverket och på NTF så säger dom att dom ska sitta bakåtvänt tills minst 4 år.

Hur kan det komma sig att det inte står så i manualen man får me???????

• Svar på tråden bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????
  • Juhanna

Du får vända den framåt då om du vill men vägverkets rekommendation är att dem ska sitta bakom fram till fyra år då det är säkrare.

• Lantani

Som förra skriver, så får du vända framåt från 9 kg i tex en britax multitech, det är lagligt, men man bör absolut inte göra det. Tänk då hade min lilla på 6 månader kunnat åka framåt, ja vad hade hänt om man krockat med henne när hon suttit framåt? Jo säkerligen hade hon inte funnits mer.

Finns tyvärr ingen lag som säger att man måste sitta bakåt tills minst 4-5 års ålder, bara rekomendationer, men dessa rekomendationer tycker jag verkligen skulle vara lag på.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Ekorrfamiljen

Ja, det borde verkligen stå att rekommendationen är minst till 4 år!

I t.ex. USA verkar de vända ungarna framåt så fort det bara går. Det ser så hemskt ut tycker jag. Min son är 4,5 och får fortfarande plats bakåtvänd i sin Akta Graco Duoflex XTP utan problem. (Längd ca. 105 cm, vikt 16,5 kg.)

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Adidas16

Jag såg något program på tv om detta för ett tag sen.. Ungefär ett sådant program hur de överlevde.. Då hade paret barnstolen framåt om de inte hade haft de hade barnet dött... alla tror de e bäst bakåt men enligt detta program ska de alltid sitta framåt... efter de programmet blev ja lite klyven då man alltid trott eller tror på de ni skrivit ovan..

• Ekorrfamiljen

Ibland spelar slumpen in. Många olyckor har ju skett där personerna överlevt tack vare att de inte haft bältet på. Trots det skulle jag aldrig åka utan bälte!

Små barns kroppar klarar en krock framåtvända mycket sämre än om de sitter bakåtvända. Deras muskler och ryggrad klarar inte påfrestningen det blir när det förhållandevis stora och tunga huvudet slungas framåt medan resten av kroppen sitter hårt fastspänd. Sitter de bakåtvända fördelas ju kraften bättre över hela ryggen och huvudet slungas inte så hårt åt något håll.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • FrkJenny
    Adidas16 skrev 2011-01-29 13:41:35 följande:
    Jag såg något program på tv om detta för ett tag sen.. Ungefär ett sådant program hur de överlevde.. Då hade paret barnstolen framåt om de inte hade haft de hade barnet dött... alla tror de e bäst bakåt men enligt detta program ska de alltid sitta framåt... efter de programmet blev ja lite klyven då man alltid trott eller tror på de ni skrivit ovan..
    Tja, det finns tydligen enstaka fall där personer överlevt för att de att inte använt bilbälte, men det vore förödande att sluta använda bälte för det, eftersom det i de allra flesta olyckor ökar risken att skadas eller dö. 
    Och det finns garanterat på samma sätt enstaka fall där barn överlevt för att de suttit framåtvänt,, men det vore på samma sätt förödande att sätta fler barn framåtvänt för det, eftersom det i de allra flesta olyckor ökar risken att skadas eller dö.  

Vad jag förstår så hävdar man inte ens i de länder där man vänder barnen tidigt att är det skulle vara säkrare att sitta framåtvänt.
  • jennifer85

Men det är v'äl självklart att han ska åka säkert men tycker andå att det är konstigt att dom skriver så i en instruktions bok. menar man har väl köptt en bilbarnstol för att barnen ska åka så säkert som möjligt.

• förvirrande

Ja, det är mycket säkrare att sitta bakåtvänd vid en frontalkrock.

Men hur många krockar är front mot front?

Procentuellt hur många krockar är från sida vs framifrån?

Tänkvärt?

Klart att alla vill ha det som är säkrast men man ju inte vara förberedd inför alla tiotusentals scenarion.

Jag bor i Danmark och här vänder man barnet framåt när man byter bilstol första gången från babyskyddet, dvs 10 månader eller lite senare. Detta beror mycket på att man inte har har plats i bilarna för en bakåtvänd stol.

• Miss Lau
    förvirrande skrev 2011-01-31 14:44:54 följande:

Tänkvärt?

Klart att alla vill ha det som är säkrast men man ju inte vara förberedd inför alla tiotusentals scenarion.

Jag bor i Danmark och här vänder man barnet framåt när man byter bilstol första gången från babyskyddet, dvs 10 månader eller lite senare. Detta beror mycket på att man inte har har plats i bilarna för en bakåtvänd stol.
    På vilket sätt är det säkrare att sitta frammåtvänd om man blir påkörd i sidan?
  • cicci85
    förvirrande skrev 2011-01-31 14:44:54 följande:

Tänkvärt?

Konstigt att bilarna i Sverige har plats för bakåtvända stolar tills barnen är runt 5 år då...  

Och i Danmark röker väl alla när de är gravida och inomhus bland barn oxå så utvecklingen verkar ju inte ha gått framåt så värst mycket där
Svar på tråden bilbarnstol framåt eller bakåtvänt????