Inlägg från: Pia och Elna |Visa alla inlägg
  • Pia och Elna

Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån

Sassa A skrev 2011-01-24 07:36:30 följande:
    Hur gör man risifrutti?
    Smörgås har han nog svårt att tugga än..
    det ska helst bara billigt o bra :)
    En åttamånaders har inga problem att tugga smörgås de behöver träna gommarna. Ge små bitar av mjukt vitt bröd.

Avocado kanske inte är det billigaste men ett utmärkt mellanmål fullt med fett och annat nyttigt. Annars kan du ge all sorts mosad frukt. Vid åtta månader finns också fruktpureer med lite yoghurt att köpa men även dem kan man göra själv på en fet naturell yoghurt och mosad frukt. Dock ska man inte ge för mycket mjölkprodukter än då de tar stor plats i en liten mage som behöver mer järnrika produkter har jag för mig det heter i böckerna.

Du kan även göra pannkakor eller eller äggröra.
  • Pia och Elna
    Sassa A skrev 2011-01-26 07:41:27 följande:
    Tänkte mest om det kanske va stor skillnad mellan turkisk yoghurt och vanlig naturell yoghurt :)
    Beror på vad du jämför det finns ju massa naturell yoghurt som har låg fetthalt och den är ju inte så god du vill ha en fet yoghurt till ditt barn tex den grekiska eller turskiska men det finns andra.
  • Pia och Elna
    Sassa A skrev 2011-01-26 09:03:36 följande:
    Hmm det va så mycket vätska i blåbären så allt vart mer som smoothie.. hur ska jag göra för att få det mer som yoghurt?

Dessutom så tänkte jag inte på att jag matade lillen med blåbär... han hade sin nya vita pyjamasen på ... o så klart kom den massa blåbärsfläckar :( Kan man få bort det??
    Sila dem efter att du har mosat dem.

Ha på Vanish, Ta bort eller liknade fläckborttagning på en gång låt det verka typ 20 min och in i tvättmaskinen.
Svar på tråden Bra mellanmål åt bebis på snart 8 mån