Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
Jag blir mest sugen på att läsa de två första och mest tveksam till vem kan älska Ella.
Bok nr 1 Eftersom jag betraktar homosexualitet som något naturligt och ofarligt och jag vill förmedla detta till mina barn. Jag vill att de ska veta och känna att jag aldrig någonsin kommer attfördöma varken dem eller deras vänner om de är homo eller bi.
Bok nr 2 Likväl som jag läser böcker där det finns traditionella könsroller så vill jag att barnen får leva sig in i berättelser där könsrollerna inte är traditionella.
Bok nr 3 känner jag ett litet motstånd mot men undrar varför. Egentligen tror jag inte att barnen kommer att uppleva att det är två pappor som huvudbudskapet i boken (det gör de inte när vi läser om lill-Zlatan) utan det blir väl eg för dem en bok om adoption tror jag.
Bok nr 4 En bok om att vara annorlunda och om utanförskap då? Ja det är väl ett aktuellt ämne i fler böcker så why not.
Bok nr 5 Det här kan ju uppfattas som hotfullt. Den som tar hand om barnet dör och barnet måste klara sig själv och leta efter en ny familj. Kanske skulle jag börja gråta... Just nu är mina flickor i en fas där det inte skulle passa så bra tror jag för de är lite oroliga över det här med döden av divese anledningar. Men annars så. Barn ser sällan vidden av sådana här tragedier, är min erfarenhet.