Inlägg från: Lite Av Varje |Visa alla inlägg
  • Lite Av Varje

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

dannya skrev 2011-01-23 11:53:06 följande:
    Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 
    håller med!
    man ska inte uppmuntra barn till sånt!
    Jag tycker inte det är okej att hålla på att peppa sina barn till att bli annorlunda när dom kanske inte skulle bli det annars! men jag berättar gärna för mitt barn att det finns "sånt"
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 12:34:43 följande:
    det gör man ju inte, man peppar dem till att bli de de egentligen är, utan massa fördomar och dömmande
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
  • Lite Av Varje

Dessutom har jag vänner som är homosexuella så jag har inte alls något emot dom!

Men ändå, ajg kommer inte uppmuntra dottern till att bli homosexuell, blir hon så blir hon utan att jag kommer lägga mig i för det! Men tills hon valt själv så håller jag mig utanför!
    Jag peppar inte henne till att bli det ;)

• Lite Av Varje

Vilka löjliga kommentarer!
    Bara för att jag gör annorlunda än er och INTE läser böckerna så bara måste ni ha något emot det! :)

Konstigt att man inte får göra som man vill här utan bråk?

Gör som ni vill, jag säger inte emot alls, men jag gör som jag vill och det kan ni respektera!

• Lite Av Varje
    vampyria2 skrev 2011-01-23 12:54:14 följande:
    Du får göra vad du vill och läsa vilka böcker du vill MEN om du skriver att du tror att man kan peppa ett barn till att bli homosexuell så får du nog räkna med att folk reagerar Drömmer
    Det skriver jag absolut inte att man garanterat gör så att ett barn blir homosexuellt!

men jag tänker inte läsa och påpeka och tycka att åååååh vad mysigt med homosexuella människor! Never.
    Gör ni det om ni vill men jag gör det inte! :)
  • Lite Av Varje
    vampyria2 skrev 2011-01-23 13:00:06 följande:
    Nej men du tror att det finns en risk att barnet blir homosexuell för att man läser en sån bok?
    Men herregud människa! Läs böckerna för dina barn förfan men ajg kommer inte göra det ^^
  • Lite Av Varje
    Cloudy skrev 2011-01-23 13:31:20 följande:
    Nej såklart att man inte kan peppa någon att få en sexuell medfödd läggning men man kan peppa barnet att tro att hon är det och gillar det. Barn påverkar av allt de hör, läser och upplever och man kan forma ett barn hur man vill egentligen krasst sagt. Att det finns tjejer som vill bli superhjältar och pojkar som vill bli prinsessor är inte en slump, att det finns pojkar som ser ner på tjejer och säger att de har tjejbaciller är ingen slump. Att en pojke inte kan tänkas vara vän med en tjej är ingen slump. Att barn anser att det är skillnad på pojkar och flickor är ingen slump. Vill man ha en pojke som hångar med andra pojkar trots att han inte är homosexuell så är det mycket möjligt att åstakomma genom att få honom att tro att det är så man ska vara. Vill man få barn att tro att olikheter är något märkvärdigt och udda så är även det lätt att ådstakomma.

Barn är skrämmande lättpåverkade helt enkelt.

Och ja, mina döttrar vet mycket väl att pojkar kan bli kära i pojkar och flickor kan bli kära i flickor och det är ingen big deal alls med det. De vet också att det finns barn som är tjocka, mörkhyade, ser annorlunda ut (missbildade) och som sitter i rullstol och detsamma gäller där, det är ingen bid deal alls för dem.
    Äntligen en BRA teori ;)
    Håller med!
  • Lite Av Varje
    DenNamnbitne skrev 2011-01-23 13:39:14 följande:
    Ja, ärligt talat. Vad är det för jävla skit som skrivs nu för tiden. Det känns som att tematiken är så extremt tvungen. Det är väl okej om någon enstaka bok handlar om en pojke med två pappor men de bästa böckerna finns helt klart någon annanstans. Astrid Lindgren, Elsa Beskow ja det finns väldigt mycket bra barnböcker. Och att vägra Beskow för att hon förespråkar aga- vad barnsligt. Så synd om barn som ska behöva höra sånt.
    Astrid Lindgren är det bästa någonsin!
    Ja, löjligt var ordet! :)
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 14:41:42 följande:
    tror ju inte att det är det böckerna försöker få det att framstå som heller, snarare bryta ner normerna till att alla har en mamma och en pappa, att man måste gilla pojkar om man är tjej, att bara tjejer kan vara lucia osv. att lära barnen respekt, att alla är olika, att det är OK att vara homosexuell, ha föräldrar som är homosexuella osv
    LÄS DET SOM CLOUDY SKREV!

WOOOOOORD!
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 14:41:42 följande:
    tror ju inte att det är det böckerna försöker få det att framstå som heller, snarare bryta ner normerna till att alla har en mamma och en pappa, att man måste gilla pojkar om man är tjej, att bara tjejer kan vara lucia osv. att lära barnen respekt, att alla är olika, att det är OK att vara homosexuell, ha föräldrar som är homosexuella osv
    Sen så kommer jag självklart säga  till mitt barn när hon blir några år äldre att det finns homosexuella och att det inte är jättekonstigt att vara det - dock är majoriteten heterosexuella eller möjligen bisexuella.
    Och det är sanningen jag kommer säga henne.

Men still, jag tänker inte läsa massa böcker om homosexuella för det!
    Varför skulle jag?

Läser ni böcker för era ljushyade barn att det finns mörkhyade också eller?
    Varför måste mna göra det? Man kan ju berätta för dom istället!
    herregud!
  • Lite Av Varje
    Mei skrev 2011-01-23 15:18:52 följande:
    Att läsa med mina barn är något jag gör ofta och mycket. Det är ett bra sätt för barn att ta del av allt möjligt. Att leva sig in en hel värld av bilder och i en berättelse gör något annat än om du säger "det finns homosexuella också". Nu måste ju inte du gilla att läsa om just det här ämnet men om du inte vet om hur positivt bokläsning är för barns utvecklig och välmående så har du kvar något fantastiskt att upptäcka. För att inte tala om dina barn.
    Oj, så bara för att jag inte vill läsa homosexuella böcker så läser jag inte?

Det var ju en teori!

Då kan jag berätta att min dotter är den som har flest böcker hemma av nästan alla hennes kompisar! Vi läser flera böcker om dagen och även böcker för större barn!
    Hon hänger med otroligt lätt och vi har läst ända från födseln! Jag läste till och med när hon låg i min mage!
    Så nog vet jag att böcker är bra för barn!
  • Lite Av Varje

Men ändå - jag tänker int eläsa om två homosexuella giraffer för mitt barn - jag kommer berätta om homosexualitet men för det måste jag väl inte läsa massa förskönade böcker om det?

Varför bryr ni er såmycket om vad jag gör/inte gör när jag inte säger åt er att ni är dumma i huvudet som läser bögböcker? ;)

• Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 15:42:46 följande:
    då borde du också veta att barn tar in det de hör i en saga på ett anant sätt än det mamma och pappa säger i andra sammanhang, speciellt när de är yngre. och hur många böcker man har är inte riktigt det det hela handlar om, det handlar om vad böckerna innehåller också, om alla handlar om fagra prinsessor som får sin prins så är det inte så stor skillnad på att ha 1 bok elelr att ha 20
    Så du vet vilka böcker som finns i min bokhylla?

Vi har allt möjligt! Det ENDA vi inte har är homoböcker - är det det enda man ska ha enligt dig!?

Vi har KNAPPT en enda prinsessbok. Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara.. hmm..
    nej inte en enda faktiskt!
    Kanske den hon fick i doppresent, jag TROR det var en prinsessa med..

Annars har vi det mesta i bokhyllan! Och går till biblioteket och lånar det MESTA där med.

Så snälla, sluta döm innan du vet fakta!
  • Lite Av Varje
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 15:44:18 följande:
    tror ingen säger att du är dum i huvudet för att du inte läser de böckerna för ditt barn, det handlar mer om din inställning om att du skulel "peppa ditt barn till att bli homosexuell" om du gjorde det
    ja, och vill ni göra det är det erat problem!
  • Lite Av Varje
    Mei skrev 2011-01-23 15:46:56 följande:
    Nej men det sa jag inte, lugn! Iaf menade jag inte så.

Men om du nu vet att böcker ger något särskilt som inte bara är språkligt och handlar om närhet till föräldern utan också att olika ämnen i barnböcker är en väg för barn att uppleva olika saker utan att gå igenom dem själva så förstår jag nog itne riktigt varför du inte tro att det kan vara en vits att låta dem följa en homosexuell person i en berättelse. Varför inte? Det är väl också något att leva sig in i? Eller utöka sin världsbild med?
    Som många har sagt innan: Varför skriva massa om homosexualitet ? För det är ett problem?
    Det är ju bättre att bara berätta om det.

Jag kommer BERÄTTA att det finns homosexuella men majoriteten är heterosexuella.
    Det är ju precis som att läsa en bok? Jag behöver inte försköna mina ord utan jag kan berätta precis hur det är och hur det går till.

Jag behöver inte fega och ta till böcker om "speciella personer"
  • Lite Av Varje

Fattar inte varöfr folk blir så upprörda över att jag hellre väljer att berätta om homosexualitet istället för att visa en liten söt förskönad bok om det!?

• Lite Av Varje
    Thaleia skrev 2011-01-23 15:51:56 följande:
    Så för att man läser böcker så betyder det att man inte pratar med sitt barn om ämnet utan bokens hjälp...?
    Nej men varför ska ALLA enligt er tycka att "ååååh vad GUUUULIGT HOMOBÖCKER"
    "SKIIIIITBRAAAA"

Nej, alla tycker inte det. Jag tycker det är skitlöjligt! Jag berättqar utan böcker. PUNKT!
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?