Inlägg från: Phlippan87 |Visa alla inlägg
  • Phlippan87

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

skulle kunna tänka mig att läsa alla för min dotter. förstår inte varöfr alla böcker ska vara så "puttenuttiga", verkligheten är inte sådan och att det finns böcker som skildrar det som ofta ses som tabu och "fel" tycker jag bara är bra. när dottern blir lite större så, så jag slipper läsa om askungen, kalle anka o.dyl hela tiden.
    Flickan med svavelstickorna komemr jag garanterat plocka fram den också

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:27:42 följande:
    håller med!
    man ska inte uppmuntra barn till sånt!
    Jag tycker inte det är okej att hålla på att peppa sina barn till att bli annorlunda när dom kanske inte skulle bli det annars! men jag berättar gärna för mitt barn att det finns "sånt"
    det gör man ju inte, man peppar dem till att bli de de egentligen är, utan massa fördomar och dömmande
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:40:31 följande:
    Men jag vill inte att mitt barn ska bli lesbiskt så jag peppar henne inte ;)
    Och skulle hon bli det så älskar jag henne ändå - shit happens! Me jag skulle aldrig uppmuntra henne till att bli det!

Det är min åsikt och ni andra får göra precis som ni vill! :)
    det kan du inte göra, peppa henne till att bli lesbisk alltså, det enda du kan göra är att lära henne att respektera elelr att se ner på homosexualitet. hon VÄLJER inte sin sexuella läggning. tycker du ska uppmuntra din dotter till att bli den person hon egentligen är oavsett om det i slutändan innebär bi, homo, hetro, asexuell, "grabbig", "tjejig" osv
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 12:55:39 följande:
    Det skriver jag absolut inte att man garanterat gör så att ett barn blir homosexuellt!

men jag tänker inte läsa och påpeka och tycka att åååååh vad mysigt med homosexuella människor! Never.
    Gör ni det om ni vill men jag gör det inte! :)
    tror ju inte att det är det böckerna försöker få det att framstå som heller, snarare bryta ner normerna till att alla har en mamma och en pappa, att man måste gilla pojkar om man är tjej, att bara tjejer kan vara lucia osv. att lära barnen respekt, att alla är olika, att det är OK att vara homosexuell, ha föräldrar som är homosexuella osv
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 14:50:53 följande:
    Sen så kommer jag självklart säga  till mitt barn när hon blir några år äldre att det finns homosexuella och att det inte är jättekonstigt att vara det - dock är majoriteten heterosexuella eller möjligen bisexuella.
    Och det är sanningen jag kommer säga henne.

Men still, jag tänker inte läsa massa böcker om homosexuella för det!
    Varför skulle jag?

Läser ni böcker för era ljushyade barn att det finns mörkhyade också eller?
    Varför måste mna göra det? Man kan ju berätta för dom istället!
    herregud!
    ja, jag kommer läsa BRA böcker med mörkhyade karaktärer för mina barn (inte de gamla nedvärderande som tyvärr finns). det är stor skillnad på att berätta att det finns och att läsa om det i en saga.
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 14:48:49 följande:
    LÄS DET SOM CLOUDY SKREV!

WOOOOOORD!
    och jag håller inte med om det som cloudy skrevs. tycker det är trist att du tyvärr verkar så trångsynt och fast i att sagor ska vara på ett visst sätt. Men eftersom du gilalr Astrid Lindgren så rekommenderar jag dig att läsa hennes saga om Märit, den älskade jag när jag var mindre, kanske för att det var en saga som bröt ganska mycket mot normen för hur en saga ska vara och vad den ska handla om
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:38:23 följande:
    Oj, så bara för att jag inte vill läsa homosexuella böcker så läser jag inte?

Det var ju en teori!

Då kan jag berätta att min dotter är den som har flest böcker hemma av nästan alla hennes kompisar! Vi läser flera böcker om dagen och även böcker för större barn!
    Hon hänger med otroligt lätt och vi har läst ända från födseln! Jag läste till och med när hon låg i min mage!
    Så nog vet jag att böcker är bra för barn!
    då borde du också veta att barn tar in det de hör i en saga på ett anant sätt än det mamma och pappa säger i andra sammanhang, speciellt när de är yngre. och hur många böcker man har är inte riktigt det det hela handlar om, det handlar om vad böckerna innehåller också, om alla handlar om fagra prinsessor som får sin prins så är det inte så stor skillnad på att ha 1 bok elelr att ha 20
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:42:33 följande:
    Men ändå - jag tänker int eläsa om två homosexuella giraffer för mitt barn - jag kommer berätta om homosexualitet men för det måste jag väl inte läsa massa förskönade böcker om det?

Varför bryr ni er såmycket om vad jag gör/inte gör när jag inte säger åt er att ni är dumma i huvudet som läser bögböcker? ;)
    tror ingen säger att du är dum i huvudet för att du inte läser de böckerna för ditt barn, det handlar mer om din inställning om att du skulel "peppa ditt barn till att bli homosexuell" om du gjorde det
  • Phlippan87
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:45:14 följande:
    Så du vet vilka böcker som finns i min bokhylla?

Vi har allt möjligt! Det ENDA vi inte har är homoböcker - är det det enda man ska ha enligt dig!?

Vi har KNAPPT en enda prinsessbok. Jag har svårt att tänka mig vad det skulle vara.. hmm..
    nej inte en enda faktiskt!
    Kanske den hon fick i doppresent, jag TROR det var en prinsessa med..

Annars har vi det mesta i bokhyllan! Och går till biblioteket och lånar det MESTA där med.

Så snälla, sluta döm innan du vet fakta!
    har jag sagt att jag vet vad ni har för böcker? isf bör du läsa igen. du är väldigt snabb med att tro att alla dömmer dig. jag ahr inte sagt något om vad man ska och inte ska ha men ajg anser att man ska ge barnet stor variation och varför inte läsa en bok där någon av huvudkaraktärerna är homosexuell? Tycker inte det är fel när boken handlar om prinsessor, drakar osv helelr men som sagt, variation är otroligt viktigt
    Lite Av Varje skrev 2011-01-23 15:46:04 följande:
    ja, och vill ni göra det är det erat problem!
    göra vad? peppa mitt barn till att bli precis den hon är och vill vara? man kan inte peppa ett barn till att bli homosexuell, ens sexuella läggning är medfödd, tror snarare att man gör åt motsatta hålelt allt för ofta, peppar dem til att bli heterosexuella och får dem att känna att de inte duger riktigt om de inte är just hetero
  • Phlippan87
    dannya skrev 2011-01-23 16:42:11 följande:
    Jag tycker inte att det ska skrivas som något positivt att vara lesbisk/bög. Och uppmuntra till det, det finns så mycket i vardagen så det räcker.

Och du får gärna läsa dessa böcker för dina barn, men jag väljer att inte göra det:) 
    haha, vad är det som är så negativt med det då? jämfört med att vara blondin, skönhetsopererad, tjock, spinkig, ha glasögon, tandställning... you name it
  • Phlippan87
    dannya skrev 2011-01-23 16:51:48 följande:
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
    att de blir annorlunda och ilal behandlade beror mest på att allt för många föräldrar lär sina barn att det är fel att vara annorlunda och att det är fel att vara homosexuell, tjock, spinkig osv.
    döp för guds skull inte ditt barn till Erik, en viss kung Erik dog ju av att äta ärtsoppa (jodå, jag har hört om de som blivit mobbade av just den anledningen)... låt ditt barn lära sig att det är ok att vara den de är, att det är ok att vara annorlunda och att ge fan i att trakassera och tala illa om de som inte faller in i normen, det tjänar alla på.
    ingen säger att du måste läsa böckerna, det väljer du självklart själv men att lära sina barn att det är fel att vara homosexuell??
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?