• Anonym (gravid)

Jag var gravid trots negativa test

Hej!
    Tänkte berätta min historia.

I augusti började jag fundera på vart min mens tagit vägen. Planerade inte barn aktivt men "blev det så blev det" och var välkommet. När jag gått 2 veckor över tiden gjorde jag ett gravtest. Det var negativt. Tänkte inte så mycket mer på det utan trodde det berodde på all stress på jobbet just då.

När det gått ytterligare 4 veckor utan mens och jag hade varit otroligt trött en tid gjorde jag ytterligare ett gravtest. Var också negativt. Köpte 2 till varav ett var ClearBlue. De var också negativa. Ringde då till min barnmorska och hon bad mig komma och göra ett gravtest på mottagningen. Gick dit 5 dagar senare. Fick göra två test där och båda var negativa. Vi pratade lite och sa att det kanske fanns en naturlig förklaring. Frågade lite om jag var stressad och så och det hade jag ju faktiskt varit. Så hon sa att det nog var förklaringen. Att jag skulle försöka varva ner lite och ta det lugnt så skulle nog mensen komma tillbaka.

Det gick ytterligare 5 veckor utan att mensen kom. Jag ringde då min gynekolog. Han hade väldigt ont om tider så väntetiden var 4 veckor. Jag bokade den tiden men sköterska sa att jag skulle göra ett gravtest till. Jag gjorde det och det var naturligtvis negativt. Hade inga andra gravsymptom än att jag var väldigt trött. Kopplade jag naturligtvis också ihop med stressen.

3 veckor efter mitt samtal till gynekologen (alltså en vecka kvar till min tid) vaknar jag med ett ryck mitt i natten och tror att min dotter som är 3 år sparkat till mig då hon låg mellan min man och mig. Jag vände mig om på andra sidan och kände det igen. Det sparkade! Det gick inte att ta miste på. Jag väckte min man och sa  "Det sparkar i magen!". "Äh du har bara drömt" fick jag till svar.

Kan inte sova resten av natten. Hänger på telefonen när barnmorskemottagningens telefontid öppnar kl 8. Hade sån tur att det var "min" barnmorska som svarade. Berättade att jag fortfarande inte fått tillbaka min mens och att jag inatt käns sparkar. Vi bokade in en tid samma eftermiddag. Hela dagen kände jag sprattel och undrade hur jag kunde ha missat det tidigare. Kändes så kraftigt på en gång.

Väl hos barnmorskan kände hon och klämde lite på magen (gjorde också ett nytt negativt gravtest) och efteråt pratade vi. Hon kunde inte svara på om jag var gravid eller inte. Hon skrev akutremiss till UL på sjukhuset. Hon sa att sannolikheten inte var så str eftersom det är ytterst få som inte ger utslag på gravtest. Speciellt så många.

Fick en tid för UL 4 dagar senare. Det visade sig att jag var med barn i v 21+4. De tog också blodprover och mätte HCG-halten. På blodproven syntes det normal HCG-halt så det är det mest mystiska av allt.

Fick i uppgift av min barnmorska vid ett senare besök att ta ett gravtest i veckan graviditeten ut. Inget har hittills varit positivt.

• Svar på tråden Jag var gravid trots negativa test
  • Anonym (vad skall man tro....)

Undrar hur ofta detta händer? 

Jag min senaste mens var 24/8-31/8... nästa skulle kommit runt 23/9 men dök inte upp. Någon dag senare så fick jag två gånger (samma dag men med flera timmar i mellan) lite brunt blod när jag torkade mig men inget mer... har totalt tagit 3 gravtest, först den veckan när mensen inte dök upp och ett idag när det är dags för nästa mens. Negativa... Jag är på dag 55 över tiden... min nästa mens skulle komma idag eller imorgon... Men känns inte som om det är påväg...

Jag har den senaste månaden varit grymt trött, har så mycket flytningar att jag ibland tror att mensen kommit men inget... Jag brukar inte ha kraftiga flytningar. Nu sedan några dagar är jag illamående i omgångar varje dag. Och sedan igår har jag så ont i bröstvårtorna att jag har svårt med bh eller tröjor som sitter tajt... 

Jag vet inte vad jag skall tro... 

Jag undrar såklart om jag kan vara gravid ändå... det är ju det jag hoppas då då jag och sambon försökt i många år. I vintras blev vi gravida för första gången men det slutade med utomkveds (som dock inte behövde opereras då kroppen tog hand om det själv tack och lov, låg och väntade på operation två dygn innan de ställde in det). Jag är ganska så färgad av det och min stora oro är att jag har ett nytt utomkveds och att det är därför det inte syns på stickorna, men samtidigt... då när jag hade det var det positivt och det var tidigt tidigare än vad jag skulle vara nu... 

En annan skräck är att det är klimakteriet... jag har nyligen fyllt 40 så oron känns inte helt obefogad. Men ja.... man hoppas ju ändå..... Någon mer än TS som varit med om något sånt här? Någon som kan säga vad jag bör göra för att få svar. Känns som jag är "inbillningssjuk" så drar mig för att ringa vården, men antar det är det jag måste göra... 

• Anonym (vad skall man tro....)

Just det har även andra symptom som uppstått den senaste månaden. Mycket mer kissenödig än vanligt. Gasig som bara den... sambon skämtar om att jag är ett kemiskt vapen.... Gråter flera gånger om dagen för helt absurda saker... har skällt ut kollegor för idiotiska saker (så jag känt behov av att be om ursäkt efteråt) 

• Drömmer om nr 3

Waow säger jag bara! Grattis i efterskott!

Sitter i samma sits som du gjorde. Har inte haft min mens på tre månader nu. Alla hem testen är negativa även det hos mödravården. Då jag har åldern emot mig också så är jag orolig för menopausen, dock är det vissa saker som inte stämmer fullt ut, varför jag misstänker graviditet. Har tid till ultraljud men först i Januari. Tycker mig redan känna rörelse om än diffusa. Inbillar mig att det bara är inbillning. Rynkar på näsan
    Fick konstaterat UV förra veckan och går just nu på penicillin. Har läst mig till att när man är gravid får man lättare UV, har inte hatt UV på många år. Till och med min sambo tyckte det var konstigt. Har även andra antydningar att det är så typ metallsmak och att jag är gråtmild emellanåt. Jag hoppas dock att jag är gravid, då detta är en dröm att få ett tredje barn. Min sambo har inte varit med på det spåret innan, men nu kom min yngste och sa att han ville ha en lillasyster. Glad

Testet inför min minsta kille var väldigt defust, men dock kunde man se att det var positivt. Glad

• Anonym (Vera)
    Drömmer om nr 3 skrev 2019-11-15 16:29:04 följande:

Waow säger jag bara! Grattis i efterskott!

Sitter i samma sits som du gjorde. Har inte haft min mens på tre månader nu. Alla hem testen är negativa även det hos mödravården. Då jag har åldern emot mig också så är jag orolig för menopausen, dock är det vissa saker som inte stämmer fullt ut, varför jag misstänker graviditet. Har tid till ultraljud men först i Januari. Tycker mig redan känna rörelse om än diffusa. Inbillar mig att det bara är inbillning. 

Fick konstaterat UV förra veckan och går just nu på penicillin. Har läst mig till att när man är gravid får man lättare UV, har inte hatt UV på många år. Till och med min sambo tyckte det var konstigt. Har även andra antydningar att det är så typ metallsmak och att jag är gråtmild emellanåt. Jag hoppas dock att jag är gravid, då detta är en dröm att få ett tredje barn. Min sambo har inte varit med på det spåret innan, men nu kom min yngste och sa att han ville ha en lillasyster. 

Testet inför min minsta kille var väldigt defust, men dock kunde man se att det var positivt. 

Men gör ett ultraljud privat då så du får veta om du är gravid eller ej?
  • Anonym (Nja)

Det TS beskriver är ett extremt ovanligt fall. Jag skulle inte gå runt och hoppas efter ett gäng negativa test efter BIM.

• Anonym (Mamma till tre)

En tjej jag va kompis med för många år sedan va gravid utan att hon visste de. Hon hade barn sedan innan och jag träffade henne till o från varje vecka. De syntes inte att hon va gravid. En dag skrev hon till mig och sa att hon fött barn. Jag trodde inte på henne då jag träffat henne två dagar tidigare o hon va ju inte gravid? Men mycket riktigt hade hon hux flux fött en son hemma i vardagsrummet framför sin dotter utan att varken hon eller någon i hennes närhet ens hade kunnat misstänka att hon va gravid. 

Sedan har jag en vän som båda sina graviditeter inte kunnat plussa förrän tidigast vecka 7-8. Hon har båda gångerna tagit negativa tester fram tills ett svagt pluss. 

Jag själv har plussat innan mensen alla gånger och hade inte gått att missta sig för o inte va gravid pga vilda barn i magen, tydlig gravid kula o hyperemesis 🙈

• Anonym (....)

Betalade barnmorska gravtesten du skulle ta en i veckan graviditeten ut?

Hur kommer ens en barnmorska på något sådant?

Vet hon inte att om man inte fått positivt första 4-20 veckorna så blir det aldrig något positivt gravtest. 

• Anonym (isitornot)

Hej jag tog test för 2 veckor sen efter att mensen ej dök upp. Fått svagt positivt som sedan försvunnit och nu samma igen. Jag fattar inte. Nu har mensen ej kommit och 3 veckor efter har gått. 

• Anonym (d)
    Anonym (isitornot) skrev 2024-11-30 12:21:07 följande:

Hej jag tog test för 2 veckor sen efter att mensen ej dök upp. Fått svagt positivt som sedan försvunnit och nu samma igen. Jag fattar inte. Nu har mensen ej kommit och 3 veckor efter har gått. 

Hur tänker du med att dra upp en asgammal tråd? Starta en egen för att få egna svar.
  • Anonym (d)

Mer trevlig kanske men så länge du inte varit flera månader utan positiva test men ändå gravid är det betydligt lättare med egen tråd :)

Svar på tråden Jag var gravid trots negativa test