• Ung Blivande Mamma 2010

Jag funderar på att bli surrogatmamma

Jag har en dotter på 7 månader, som verkligen är allt för mig,
    och jag hade inte kunnat föreställa mig livet utan henne, hon
    har fört sån lycka in i mitt och sambons liv så det är obeskrivligt!

Jag har två nära vänner som har försökt få barn i 4 år drygt,
    utan att lyckats, hon har en sjukdom som gör att det kommer
    cyster på hennes äggstockar vilket gör risken för att bli gravid
    väldigt liten.

Jag funderar på att ställa upp som surrogatmamma åt dom då
    jag själv vet vilken lycka det är att få barn och vill mer än gärna ge dom
    samma känsla!

Vad jag förstått så är det inte lagligt i sverige?
    Hur kan man gå till väga?
    Finns det chans att jag kan bära ( hans sperma )
    så texniskt sett blir det mitt barn men att jag avser mig rätten
    och kan hon isåfall adoptera barnet senare?

Hoppas få svar snart.. 

• Svar på tråden Jag funderar på att bli surrogatmamma
  • iii

Har inga svar på dina frågor, men tycker det är jättefint av dig att göra en sån sak för din vän. Att det finns såna fina vänner.

• Pix Maniac

Nej. Det är inte lagligt i Sverige.

• Miss Lau

Svensk lagstiftning är konstruerad så att den som föder barnet blir mamma. I teorin kan man däremot göra så att barnets pappas fru genomför en närståendeadoption av barnet efter att det är fött.  För att det ska gå igenom krävs att de är gifta och att socialtjänsten tillstyrker att adoptionen är för barnets bästa.

Men eftersom det inte går att avtala om barn eller föräldraskap på ett "säkert" sätt skulle jag avråda från tankan om att vara surrogatmamma. Även fast tanken är fin.

iii : 
    Tackar, ja jag själv är lycklig över att jag vill hjälpa dom!
    Hade själv älskat den person som hjälpt mig om jag inte kunnat själv.

• little mommy

Jag skulle nog försöka åka "utomlands" om jag vore du och sen försöka få hennes ägg och hans spermier att funka i din livmoder. och sen även föda utomlands där rätten som surrogat finns.

Jag skulle nog personligen inte göra som du skrev med hans spermier och du avsäger dig rätten från ditt barn..
    tänk på hur mycket du älskar ditt barn just nu? det barnet skulle oxå vara ditt barn och känslorna skulle nog inte bli som du tror, att du bara tackar nej till ditt egna barn och låter dom uppfostra det. 

nej säkrast är att ska du gå surrogat mammaåt dom, att barnet inte är ditt alls. det är helt och hållet deras, och du vet i huvudet hela tiden att det barnet har inget genetiskt eller band med dig förutom att du bär det av kärlek till dina vänner. då blir det nog enklare att "ge" bort barnet till dom. dom är dom riktiga biologiska föräldrarna.

lycka till  

Skulle verkligen inte vilja behålla barnet oavsett, det är en sak jag hade gjort för min bästa vän.
    Hon är den finaste människan som finns och hade blivit en underbar mamma, min dotter absolut
    avgudar henne skiner som en sol varje gång hon ser henne.

Och det här med att föda utomlands kan vara knipigt, p.g av att det kan vara så att vi inte
    får komma in till sverige då utan massa saker, och skulle det vara lagligt att vara surrogat utomlands
    och sen föda där sen är det deras? Förstår inte riktigt, det är ju endå jag som föder.. förvirrad.. 

• little mommy
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-01-04 15:07:51 följande:
    Skulle verkligen inte vilja behålla barnet oavsett, det är en sak jag hade gjort för min bästa vän.
    Hon är den finaste människan som finns och hade blivit en underbar mamma, min dotter absolut
    avgudar henne skiner som en sol varje gång hon ser henne.

Och det här med att föda utomlands kan vara knipigt, p.g av att det kan vara så att vi inte
    får komma in till sverige då utan massa saker, och skulle det vara lagligt att vara surrogat utomlands
    och sen föda där sen är det deras? Förstår inte riktigt, det är ju endå jag som föder.. förvirrad.. 
    jo jag menade bara att i sverige är den som föder obligatoriskt mamman. så då spelar det ingen roll att du väntar din väns barn, det kommer stå i lagen som ditt. och att avsäga sig  ditt föräldraskap och hon får adoptera är ju lite krångligt det med och inte alls super lätt..

men i vissa länder är surrogat helt lagligt och då är det dom biologiska föräldrarna som är dom biologiska föräldrarna oavsett vem som fött

men ja kan ju bli krångligt som fasen.. 
    little mommy skrev 2011-01-04 15:40:14 följande:
    jo jag menade bara att i sverige är den som föder obligatoriskt mamman. så då spelar det ingen roll att du väntar din väns barn, det kommer stå i lagen som ditt. och att avsäga sig  ditt föräldraskap och hon får adoptera är ju lite krångligt det med och inte alls super lätt..

men i vissa länder är surrogat helt lagligt och då är det dom biologiska föräldrarna som är dom biologiska föräldrarna oavsett vem som fött

men ja kan ju bli krångligt som fasen.. 
    vet du några länder som det är tillåtet i som är nära sverige?
    Och var kan man leta info om hur man går tillväga, med att bli surrogatmamma
    samt hur man gör med födslen osv. ? :) Tacksam för alla svar ni gett. 
  • Magnetica

Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt men du säger att hon har cystor på äggstockarna som gör det svårt att bli gravid? Jag antar från det att det inte är själva graviditeten som är problemet här, att hon alltså är kapabel att bära och föda fram ett barn, utan att det är själva befruktningen som är problematisk? Borde det i så fall inte finnas annan hjälp att tillgå? Är som sagt långt ifrån expert men har hon undergått nån form av utredning? Kanske pröva IVF eller så?

Men tanken är hursomhelst väldigt fin. Hon har tur som har en sån fin vän.

Magnetica skrev 2011-01-04 15:49:54 följande:
    Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt men du säger att hon har cystor på äggstockarna som gör det svårt att bli gravid? Jag antar från det att det inte är själva graviditeten som är problemet här, att hon alltså är kapabel att bära och föda fram ett barn, utan att det är själva befruktningen som är problematisk? Borde det i så fall inte finnas annan hjälp att tillgå? Är som sagt långt ifrån expert men har hon undergått nån form av utredning? Kanske pröva IVF eller så?

Men tanken är hursomhelst väldigt fin. Hon har tur som har en sån fin vän.
    Jo men det kostar ju en hel del, och det hon har gör även det svårt att genomföra en graviditet fullt ut,
    det kan uppstå havenskapsförgiftning osv, alltså en hel del problem som kan uppstå!
    Och efter 4 års försök och inget resultat så vill jag inte se henne lida mer.

Och dom har inte tusentals kronor att lägga ut på sånt, och jag gör det självklart
    gratis det är mina vänner! Det enda dom kommer få stå för är det som behövs för barnet :) 
  • brünnhilde

Upp till tre försök med ivf täcks av landstinget.

• JAG är BÄST
    Miss Lau skrev 2011-01-04 14:45:08 följande:
    Svensk lagstiftning är konstruerad så att den som föder barnet blir mamma. I teorin kan man däremot göra så att barnets pappas fru genomför en närståendeadoption av barnet efter att det är fött.  För att det ska gå igenom krävs att de är gifta och att socialtjänsten tillstyrker att adoptionen är för barnets bästa.

Men eftersom det inte går att avtala om barn eller föräldraskap på ett "säkert" sätt skulle jag avråda från tankan om att vara surrogatmamma. Även fast tanken är fin.
    Behandlingen gör man här hemma i Sverige som vanligt,,men äp och insättning gör man utomlands.
    Jag har för mig att Finland har slutat med med surrogat nu är dock inte 100% säker. Men TS,,kontaka AVA-kliniken i Finland  ang detta för dom har utför detta förut vet jag.

Ryssland finns det en stor klinik som gör detta och dom tillhandahåller även surrogat-mammor om dina vänner känner för det.
    Pappan skrivs automatisk på papret som pappan,,dock måste kvinnan göra en närstående adoption av sitt barn.

Jag vet ett par som använde sig av just denna klinik och fick tvillingar via surogat. Kan alltid kolla om kag kan få tag på henne och hur dom kontakatde och hur allt gick till i rätt ordning.
    Jag kan inte garantera att jag får tag på henne men hör av dig TS så ska jag göra vad jag kan.
    (Jag vet inte om jag har en förgammal mail till henne,,men jag gör gärna ett försök).
    JAG är BÄST skrev 2011-01-04 15:59:06 följande:
    Behandlingen gör man här hemma i Sverige som vanligt,,men äp och insättning gör man utomlands.
    Jag har för mig att Finland har slutat med med surrogat nu är dock inte 100% säker. Men TS,,kontaka AVA-kliniken i Finland  ang detta för dom har utför detta förut vet jag.

Ryssland finns det en stor klinik som gör detta och dom tillhandahåller även surrogat-mammor om dina vänner känner för det.
    Pappan skrivs automatisk på papret som pappan,,dock måste kvinnan göra en närstående adoption av sitt barn.

Jag vet ett par som använde sig av just denna klinik och fick tvillingar via surogat. Kan alltid kolla om kag kan få tag på henne och hur dom kontakatde och hur allt gick till i rätt ordning.
    Jag kan inte garantera att jag får tag på henne men hör av dig TS så ska jag göra vad jag kan.
    (Jag vet inte om jag har en förgammal mail till henne,,men jag gör gärna ett försök).
    Okej. 
    ja det låter ju verkligen helt underbart!
    Får du tag i henne så är jag djupt tacksam för svar...
    Tack för du lägger ner din tid på mina frågor :) 
    Tvillingar också, vad underbart :) 
  • Hermioney
    little mommy skrev 2011-01-04 14:51:51 följande:
    Jag skulle nog försöka åka "utomlands" om jag vore du och sen försöka få hennes ägg och hans spermier att funka i din livmoder. och sen även föda utomlands där rätten som surrogat finns.

Jag skulle nog personligen inte göra som du skrev med hans spermier och du avsäger dig rätten från ditt barn..
    tänk på hur mycket du älskar ditt barn just nu? det barnet skulle oxå vara ditt barn och känslorna skulle nog inte bli som du tror, att du bara tackar nej till ditt egna barn och låter dom uppfostra det. 

nej säkrast är att ska du gå surrogat mammaåt dom, att barnet inte är ditt alls. det är helt och hållet deras, och du vet i huvudet hela tiden att det barnet har inget genetiskt eller band med dig förutom att du bär det av kärlek till dina vänner. då blir det nog enklare att "ge" bort barnet till dom. dom är dom riktiga biologiska föräldrarna.

lycka till  
    nej nej man kan inte föda barn utomlands
    minsn ni inte den stackars kvinna som gravid reste på semester men under semestern födde barn
    barnet var ju nyfött så det hade inget pass
    hon hade ett rent helvete
    hon skulle bli tvingad att adoptera barnet
    hon fick inte ta med sig barnet hem till sverige eftersom det inte hade pass och då det föddes i det landet blev det automatiskt medborgare där

vet inte hur det slutade

så jag hade inte fött barn utomlands
  • PK417

Jag är medveten att annonsera efter surrogatmamma inte är tillåtet här, men om någon har tips vart man ska vända sig för att hitta någon att ens diskutera detta vidare med så tas det mycket tacksamt emot som PM till mig...

Svar på tråden Jag funderar på att bli surrogatmamma