Inlägg från: Anonym (Uppgiven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppgiven)

Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare

Behöver bara få bolla tankar med någon.. kanske någon i liknande situation??

Bodde hemma tills jag började gymnasiet, alla (dom allra flesta) helger har bestått av att jag legat i mitt rum och försökt sova, i köket har mamma (ensamstående) haft fest med sina syskon och grannar.

Ibland slutade som inte förrän 2-3 på natten.
    Det spelades hög musig, pratades högt, ibland fick jag lyssna på bråk och gräl och saker man inte vill höra som tonåring.. (har dock aldrig förekommit våld).

Sen flyttade jag hemifrån och brydde ig inte om att åka hem och hälsa på. Men en del helger och vid lov osv, var man ju ändå tvungen. Vilket betydde att hamna i samma skit igen.
    På jul brukar vi vara hos våra gamla släktingar och när julmiddan var över, drog sig alla hem till oss och fortsatte partandet. Samma som när jag var yngre, fest halva natten.
    Ibland stannade jag kvar hos släktingarna (farmor, mormor) och sov där, för att slippa allt.

Nu har jag fått barn och i julas sa jag att jag inte ville vara med om något drickande. Mamma lovade och vi åkte hem.
    När julmiddan var slut, åkte var och en hem till sig. Men hemma hos oss kom mamma och hennes sambo på att en whiskey vore väl gott. Och när den var slut åkte spritflaskan och snapsglasen fram.
    Min bror och min sambo drack nån liten snaps, men mamma bara fortsatte och forsatte att fylla på.
    Jag gick och la mig tidigare och steg upp 2 gånger för att säga till dom att gå i säng, för dom störde. (Min dotter var bara nån månad gammal)

I somras kom min mamma för att fira midsommar med oss och självklart ville hon gå på systemet och handla först. jag sa att vi inte skulle dricka så mycket.
    Nä, men EN flaska vin kan vi väl köpa menade hon. Och vist, det kunde jag väl tycka var ok..
    Inne på systemet, började hon plocka för sig och sa att "vi kan väl prova lite olika viner, vi behöver ju inte dricka upp alla, det som blir över tar jag med mig hem".... BULLSHIT, det visste jag ju! men vad ska man göra? Ska jag hindra en vuxen kvinna från att handla med sig vin hem när hon är och hälsar på? (finns inget systembolag där hon bor)

Jag drack 1 vinglas den kvällen, min sambo ett par stycken och mamma resten. Av 3 flaskor vin + en halv bag in box, var det kvar 1/2 vinflaska...

Och det är alltid så, jamen vi tar väl ett glas vin... också slutar det med att hon köper på sig massor och allt dricks upp!

Nu kommer hon och hälsar på igen om 1 vecka. Hur ska jag göra för att det inte ska bli vindrickande då??
    Ska jag säga i förväg att det kommer bli en nykter helg? Hur lägger man fram det??

Får en klump i magen varje gång hon kommer hit eller jag ska åka dit! Fr jag vet inte hur det kommer att sluta? Kommer det bli en massa drickande?

Nån som sagt ifrån och vill dea med sig??

Svar på tråden Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare