Stödtråd: Vuxna barn till missbrukare
Är nu vuxen och min far har ett allvarligt alkohol problem och har haft en lång lång tid.
Min lösning på problemet fast jag jobbar med just missbrukare och behandling är att endast erbjuda pappa min hjälp, förklara att jag vet att han är alkoholist och att han aldrig kommer kunna lura mig, men att jag finns där när han är redo att erkänna sitt missbruk.
Så har det inte alltid varit, jag har försökt att prata med honom bussat polisen på honom när han kör aspackad, pratat med hans bröder (tyvärr lika alkoholiserade) pratat med hans fru försökt på alla sätt men utan effekt..
Jag tvingar mig inte på honom längre eller försöker få honom att inse sitt missbruk för jag har egna problem samt andra att ta hand om, framför allt mitt barn. Så jag kan inte lägga ner den enorma tid o kraft det tar att hjälpa en anhörig att få bukt med sitt missbruk när han inte själv inser sitt eget missbruk. Detta är inte ego det är bara realistiskt.
Jag tar inget skit heller utan är ärlig om han tex ringer upp mig packad, säger jag att han ej är välkommen att ringa när han är full och att han vet var jag står men att jag älskar honom.
I slutändan är det inte vårt problem att våra föräldrar missbrukar detta har tagit tillräckligt på oss genom åren. Min pappa är en vuxen människa och vill han supa ihjäl sig är det hans val.
Jag ska aldrig göra samma misstag med min dotter hon ska inte behöva uppleva en full pappa eller ens en småberusad pappa, barn i huset lika med ingen alkohol alls punkt.
/Fd missbrukare och son till en missbrukande förälder.