Kanske skulle skriva en liten kort beskrivelse själv för att starta tråden med
Jag växte upp med min pappa som var alkoholist. Hans drickande var aldrig av den smygande sorten, utan snarare dunken på bordet och massa fyllon i vardagsrummet, vid varierade tider på dygnet. Vår släkt vet om det och kan prata om det öppet, men jag dolde det totalt för alla andra. Inte ens min bästis visste något. Min mamma stack när jag var nyfödd, hon är psykiskt sjuk. Min halvbror på hennes sida växte upp i fosterhem och vi hade ingen kontakt förren jag blev myndig. Jag har varit ganska mycket hos min farmor och farfar som nog varit de om hållt mig över ytan.
I skolan har det gått bra, jag hade bra betyg och var socialt kompetent. Flyttade hemifrån vid 14 till en lägenhet min farmor och farfar ägde. Då hade jag nyss hittat pappa medvetslös i trapphuset. Jag blev så arg, besviken och skämdes att jag sparkade på honom och grät. Han brukade från att jag var liten försvinna hemifrån ett par dygn i steck. Han hjälpte mig inte med skola eller att komma upp på morgonen och lagade sällan mat. I perioder satt han vid a-lagarna och jag gick omvägar och hoppades ingen skulle inse att det var min pappa. Han brukade vara bakis och kräkas ner toaletten, ibland försökte han få mig att städa upp. Jag blev nog aldrig riktigt medberoende för jag vägrade ta ansvar för hans fyllor och sa nej. Jag hällde ut spriten ibland också, men det var lönlöst. En gång när han skulle överge mig mitt i natten låste jag dörren och gömde hans nycklar och blockerade med mig själv, gråtandes och bönandes medan han blev argare och argare. Han skrek och skällde men däckade till slut och jag slapp bli övergiven de dagarna.
Vid 16 dog farfar och droppen rann över. Jag orkade ingenting, hoppade av gymnasiet 3 ggr. Kämpade mig upp igen, tog igen det och är nu universitetsutbildad och har familj. Jag är en välfungerade människa trots allt. Jag har mina brister och märker av att jag fungerar som ett barn till en alkoholist ganska ofta, men jag fungerar. Har funderat på att gå med i en grupp och gå på möten, men de brukar vara 12-stegsbaserade och jag är ateist.