• Tingeling83

Skulle du använda drogtestet på ditt barn?

drogtest.

På fem minuter kan man se om någon tagit kokain eller rökt hasch.

Med engångstestet kan föräldrar med hjälp av bara en droppe av sina barns saliv testa om de tagit kokain eller cannabis, skriver Daily Mail.

Testet som tagits fram av brittiska forskare påminner om ett graviditetstest och ska kosta under 20-lappen när det släpps på den brittiska marknaden inom två år.

Ger utslag på fem minuter

Vantix-sensorn har ursprungligen tagits fram för att underlätta polisens arbete på fältet.

Genom att topsa en misstänkts mun, kan man på bara fem minuter avgöra om någon kört bil drogpåverkad i stället för att behöva ta blod- eller kissprover som ska processas i ett laboratorium.

Snart ute på marknaden

–I USA tar föräldrar prov av sina barns saliv och hår och skickar i väg till labb för att se om de tar droger. Det är kontroversiellt, men vårt test kan användas i hemmet för föräldrar som är oroliga att deras barn knarkar. Det är lika enkelt att använda som ett graviditetstest, säger Kevin Auton på företaget som utformat drogprovet.

Än så länge har det portabla drogtestet bara provats i klinisk miljö.

Nu väntar ytterligare försök ute på fältet innan drogtestet kan släppas på marknaden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du använda drogtestet på ditt barn?
  • woopie

Ja! Om jag redan misstänkte användning skulle jag det! För att kunna se till att mitt barn får den hjälp h(an/ho behöver möjligt!

• delirium

Det beror på vilken ålder det är på barnet. Spontant känns det fel att tvinga fram ett erkännande på det sättet.. 

• VirrigaVerna

Om jag misstänkte att barnet använde droger så skulle jag absolut testa barnet.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mälaröbo

Absolut!
    Om jag fattar misstankar är jag säker på att de skulle vara välgrundade och om de då nekar är det test som gäller. PUNKT!
    Antingen ett salivprov hemma eller ett urinprov nån annanstans, spelar ingen roll.
    Däremot skulle jag inte använda det som ursäkt för att slippa ta mitt föräldraansvar och ta tester lite hur som helst bara för att jag inte känner mitt barn och dennes vänner tillräckligt väl.

• Filoso Fisken

Jag skulle absolut drogtesta mitt barn om jag misstänkte starkt att de gick på droger. Det är ju i förebyggande syfte liksom.. då har man alla korten på bordet och kan lösa problemet utifrån det.

Annars blir det ju en himla massa "Nej jag har inte alls..." "Varför tror du mig inte?" o.s.v.

• April barn

Ja om det fanns misstankar om missbruk.

• new age

I extremt fall ... kanske.
    Resten beror på ålder och omständigheter.

• Tygtiiger

Ja, men antagligen öppet - dvs jag skulle fråga om han använde droger och om han sa nej skulle jag be honom bevisa det. Om han inte ville och försökte bli upprörd över brist på tillit och sådant - kom igen grabben, jag växte upp med en alkoholist. Har jag en misstanke om missbruk så är det svart på vitt som gäller, inget annat.

Krupke, we've got problems of our own!
  • new age
    Tygtiiger skrev 2010-12-18 12:35:57 följande:
    Ja, men antagligen öppet - dvs jag skulle fråga om han använde droger och om han sa nej skulle jag be honom bevisa det. Om han inte ville och försökte bli upprörd över brist på tillit och sådant - kom igen grabben, jag växte upp med en alkoholist. Har jag en misstanke om missbruk så är det svart på vitt som gäller, inget annat.
    Skyldig tills motsatsen bevisas mentalitet är bara vidrig, är man öppen och sansad när det kommer till temat droger så slipper man kränka sina ungar med diverse "tester".
    Personlig integritet verkar vara en innehålslös begrepp här.
  • puss
    new age skrev 2010-12-18 12:49:02 följande:
    Skyldig tills motsatsen bevisas mentalitet är bara vidrig, är man öppen och sansad när det kommer till temat droger så slipper man kränka sina ungar med diverse "tester".
    Personlig integritet verkar vara en innehålslös begrepp här.
    ja, alla barn har rätt att knarka!! om de vill det ska de få det!!!
    up yours
Svar på tråden Skulle du använda drogtestet på ditt barn?