hallonfot skrev 2010-12-18 07:03:37 följande:
Att barnen har tillräckligt med kläder är föräldrarnas ansvar. Vi har pratat med flickans föräldrar åtskilliga gånger. Hon är den som får gå in först av alla. Dom gånger hon har kissat på sig har någon av oss självklart låtit henne gå in. Det handlar inte om att vi låter henne kränkas, det är fruktansvärt när det blir så här. Och varför? Jo, för att föräldrarna inte tar på barnet tillräckligt med kläder. När vi låter henne gå in med en av oss, har det vid åtskillliga tillfällen hänt att andra barn har rymt från förkolan, pga att all personal behövs ute, och en har behövt gå in tidigare. Det funkar inte när inte all personal är ute. Och vi stannar inte inne med 25 rastlösa barn för att några har dåliga kläder. Det var vid 2 tillfällen nu i veckan som flickan kissade på sig, då fattade vi att något inte stod rätt till och vi tog upp det hela med föräldrarna, så nu hoppas vi innerligt att hon har bättre kläder på måndag. Vi tar tag i sånt här med en gång, så tro inte att vi struntar i det.
Självklart är det föräldrarnas ansvar att barnen har rätt kläder på sig. Det har jag inga som helst invändingar emot.
Om det nu skulle vara så att hon inte har rätt kläder på sig på måndag så förmodar jag att du pratar med din chef om situationen? Eftersom det är tydligt att ni inte kan ta hand om ALLA barnen på ett bra sätt nu så måste ni ju ha förändringar. Eller är jag ute och cyklar? Du skriver hur barn har rymt vid åtskilliga tillfällen för att ni måste gå in med flickan, då är det ju ÖVERTYDLIGT att ni inte kan tillgodose alla barnen. Det är ju inte en lösning att låta barn frysa och kissa på sig för att ni inte kan underhålla 25 barn inomhus. Men eftersom du skriver att ni tar tag i saker på en gång så förmodar jag att ni redan diskuterat framtida lösningar om hennes föräldrar fortsätter att strunta i rätt kläder för sin dotter?
Nu vet jag iof ingetting alls om din förskola och kan bara jämföra med egna erfarenheter och vad jag vet så har iallafall min sons förskola inga som helst problem med rastlösa barn bara för att de väljer att vara inne. Men de kanske har bättre förutsättningar att organisera lek och aktivitet inomhus än vad du har på din arbetsplats?
Det låter ju överlag som en ganska dålig situation på din arbetsplats och jag hoppas verkligen att ni iallafall försöker få ändring på det hela. Om det är så enkelt för barnen att rymma så kanske eran utemiljö bör ses över. Om två personaln inte klarar av att ha koll på barnen så förmodar jag att ni har tagit upp det här med chefen? Jag menar, det är ju ganska allvarligt om barnen kan rymma åtskilliga gånger...
Du skriver att det står i läroplanen att ni måste vara ute varje dag och den planen måste följas, du kan väl inte allvarligt mena att det är viktigare att följa planen än att barnen ska må bra?