• u77

Jag är trött på att vara barnvakt åt makens 12 åring!!!

Jag orkar inte mer, seriöst!

Bonusen är som sagt 12 och hon tror själv att hon är 16-17år, och klär sig bla mkt illa, maken ingenting mer än att "ja men så klär sig ju barn idag".
    Medans jag anser att det är väl ändå föräldern som köper kläderna och mer eller mindre "bestämmer" vad barnen ska ha på sig( i den här åldern), självklart med visst inflytande!

Visst fine om hon i mitt tycke ser ut som ett luder och det är OK med hennes pappa, men det jobbiga är och har alltid varit under dessa snart 10 år som vi har varit ihop, att hon KAN INTE ta en order sas.
    Säger man åt henne att städa rummet tex så stirrar hon bara stint ut i luften och säger antingen "mmm" eller "OK" men det går INTE in!!??? Visst hon går upp på sitt rum, men sen vet jag inte vad hon gör?
    Hon har ett litet rum som är snabbt städat på en 10 minuter, men jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud.

Det jobbigaste är att hon absolut INTE sköter sin hygien för fem öre, och trots påtryckningar både från mig och henns pappa, om att man kan bli sjuk osv osv så BRYR HON SIG INTE DET MINSTA LILLA, hon får bara den där tomma blicken igen, och svarar goddag yxskaft.

Hon fick mens tidigt och med det så kom ju hormonerna igång, dvs hon STINKER så pass mkt svett vissa dagar att det luktar i hela huset så fort hon kommer innanför ytterdörren. Jag skojar inte!

Hon hade friluftsdag i skolan en dag där de skulle vandra några km bla över en myr på spångar, och hon kom hem blöt om fötterna och sa att hon hade blivit i puttad från spången och plurrat, av vem visste hon inte.
    Just den här dagen så stank hon svett, och jag förklarade att det kan vara just pga detta som någon puttat i henne för. Barn är ju eg väldigt elaka mot varann när det inte är något som de gillar, något som sticker ut sas.

"jaa" sa hon bara till svar...men hon hade inte en tanke på att självmant gå att duscha. Hon tänkte åka upp på stan direkt, då jag fick säga åt henne att hoppa in i duschen först.

Likadant är det med tandborstning, igår kväll struntade hon i att borsta dem och nu när hon skulle iväg till skolan så tänkte hon skippa det IGEN! då fick jag säga till henne att göra det, och detta får vi påpeka OFTA!Ska man behöva påpeka en sån sak till en 12 åring?
    Vill de inte vara fräscha och lukta gott inför sina kompisar längre?
    Är det inne att lukta skit både ur mun och armhåla? Är det det så är jag väl gammalmodig som  håller på hygienen.

Jag har även förklarat för henne att det är mkt viktigt att sköta hygienen när man har mens, och att hon ska duscha snippan varje dag då. Återigen...denna tomma blick...och ett "mmm".
    Tittade in på hennes rum en dag, då hade hon lagt en använd blodig binda öppen mitt på sin soffa, och även en använd som låg på golvet BREVID sopkärlet.
    När hennes pappa påpekade detta så fick han bara till svar: "vad har du inne på mitt tum att göra?"
    Ingen förståelse för att man inte gör så då det är fruktansvärt snuskigt.

Hon är likgiltig vad vi en säger åt henne. Jag tror att hon måste ha något slags syndrom då det har varit så här i alla år.
    Jag har sagt åt maken att söka för detta, då det är ohållbart. Vi har ju även 2 barn gemensamt som tids nog kommer apa efter om det inte blir någon ändring.

Hon har lärt vår 3 åring massa dumheter som jag ser det. Bla så satt 3 åringen och tittade på tv en dag, då hon sätter sig brevid och kör upp sina fötter i hans ansikte. Han säger ifrån själv, menhon fortsatte trots att jag satt brevid. Då sa jag till henne att man gör inte så
    , och fick återigen denna tomma likgiltiga blick och ett förstrött "mhmm" till svar.

Till saken så tror jag att hon är extremt luttrad av sin mor som hon träffar högst varannan helg. Mamman lurar i henne saker som att pappan är dålig för att han inte enbart är med dottern trots att han faktiskt har 3 barn att vara med. Mamman är på något sätt psykiskt instabil och svartsjuk av sig. När dottern har berättat för mamman att vi har väntat barn så har mamman börjat storgråta, båda gångerna. Trots detta så har hon sagt att hon inte vill ha tillbaka min make, han skulle aldrig ta i henne med tång om det va så.

Dottern kom hem en dag och sa att det va synd att jag och henns pappa hade blivit ihop för annars så hade mamman och pappan fortfarande varit tillsammans. Detta kommer garanterat från hennes mamma. Pappan hade ett förhållande med en annan innan mig dessutom som mamman eg inte vet om.

Men hur ska vi gå tillväga med dotterns hygienproblem tillika problem med att kunna ta åt sig det man säger åt henne??

Maken gör ingen ansats att tex ringa skolkuratorn, som ev är en början? Han väljer att sticka huvudet i sanden. Eller säger bara att han inte vet hur han ska formulera sig?

Som sagt....jag orkar inte mer...detta är en grymt stort irritationsmoment numera...vad att göra?

Jag har sagt åt maken att söka hjälp till dottern förut, när hennes mamma flyttade till en annan stad och hon inte fick följa med. Jag märkte att tjejen behövde hjälp även då, då hon självklart blev nedstämd. Men nej, det behövdes inte sa han...för att söka till BUP kan man inte göra enl honom.
    Får jag som icke anhöring göra något, såom att söka hjälp?

Nu blev detta långt.....sorry. Men jag behöver hjälp och råd Rynkar på näsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 11:53
    Maken har nu ringt skolkuratorn, och väntar på att hon ska ringa tillbaka. En bra start hoppas jag.

• Svar på tråden Jag är trött på att vara barnvakt åt makens 12 åring!!!
  • PetraD

har nog egentligen inget bra tips, men vill bara ge dig en STOR KRAM
    låter superjobbigt
    din man måste ju verkligen lyssna på dig & ni måste ju prata om detta ordentligt

lycka till

• u77

tack...m det är minst sagt jobbigt.Rynkar på näsan

Jag vill ju att hon får hjälp så att hon får ett bra liv som vuxen.

• Miss Lau

Kanske kan du ringa skolsköterskan som kan ta ett samtal med flickan? Om hon får höra det från någon annan kanske det går in.

Jag tycker det är bra att ni försöker hjälpa henne för det är tydligt att hon behöver hjälp. Kanske kan ni göra ett schema där det står vilka dagar hon ska duscha, städa sitt rum, tömma papperskorgen osv? Min dotter är visserligen bara 8 år men vi har så för henne för hon skulle aldrig duscha om det inte var bestämt i förväg.

• u77

Vi har en schema: duscha varje dag vid mens, varannan dag annars. Städa rummet, inkl tömma soptunnan på tis. Lägga sig senast 21.30 i veckorna, 22.30 på helgerna. Inget följs.
    Hon fick en ny tv till sitt rum som vi kopplade ur då hon inte la sig i tid under en längre tid. Den har hon inte gjort en ansats för att få tillbaka.

Vet inte HUR jag ska få maken att fatta att han måste göra något NU helst NYSS?

• ius lexis

Men fy f vad äckliga föräldar det barnet måste ha som inte lärt henne att sköta sin hygien!!! Urk, stoppa ett spett i pappans häck så han får lite fart så inte ongen blir mobbad åtminstånde.

• jennie m

Jag är styvmamma ,,och hade det varit min styvdotter som var så där och hennes pappa och biomamma inte brydde sig så hade jag själv ringt till tex skolsköterskan och pratat med henne.. så kanske hon hade kunnat dra igång nått...
    Du kan ju be skolsköterskan att inte tala om att det e du som ringt  och berättat det..
    Gör det för flickans skull...skulle det nu vara nått med flickan så brinner det ju i knutarna att skaffa hjälp av åt henne...

• iti
    u77 skrev 2010-12-10 10:16:18 följande:
    Vi har en schema: duscha varje dag vid mens, varannan dag annars. Städa rummet, inkl tömma soptunnan på tis. Lägga sig senast 21.30 i veckorna, 22.30 på helgerna. Inget följs.
    Hon fick en ny tv till sitt rum som vi kopplade ur då hon inte la sig i tid under en längre tid. Den har hon inte gjort en ansats för att få tillbaka.

Vet inte HUR jag ska få maken att fatta att han måste göra något NU helst NYSS?
    Det låter som hon är deprimerad.
    ... killar kan bli mer utagerarande så kan flickor bli likgiltiga och passiva.

Så att ta kontakt med skolsköterskan är ingen dålig ide, tror jag.

Hoppas att det löser sig.
  • u77

Ja jag tror absolut att han är deprimerad iaf nedstämd, mycket pga hennes mamma och hur hon manipulerar sin dotter.

Jag letade reda på telefonnummret till skolans kurator och gav till maken. Ska va på honom tills han ringer!

• Puma87

Min första tanke var att hon mår inte bra. Jag var sådär när jag avr i 12års åldern. Jag sket i allt och alla. Folk tolkade det som likgiltighet och ignorans när det egentligen var ett stort rop på hjälp.
    Vet faktiskt inte vad man kan göra mer än att försöka hjälpa henne så mkt som möjligt. Bra att ni har kontaktar kuratorn på skolan det är ett stort steg i rätt riktning.

Hoppas för allas skull attd et löser sig för ingen av er kan må bra av detta.

Kitty 081003
  • solista

prepubertal flicka som spyr på tjat o gnat kanske..... Hon kanske vantrivs? Låt föräldrarna sköta det där. Du är ändå inte hennes mamma. Försök inte vara det heller!

Svar på tråden Jag är trött på att vara barnvakt åt makens 12 åring!!!