• Babydreamer

Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!

Mensen kom lite tidigare än beräknat denna månad så det tog sig inte denna gång heller... Därför startar jag denna tråd så vi som inte fick något plus i december tar nya tag och stöttar varandra till ett plus i januari i ställlet.

Själv har jag BIM runt 8 Januari och borde ha ÄL runt 22 december eller ev lite senare...  Detta blir försök nr 3 och man brukar ju säga tredje gången gillt 

Välkommen in i tråden! Nu ska vi ha en massa plus!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 23:05
    Nu har vi förlorat några kära medlemmar i tråden på grund av att de fått sina efterlängtade plus Massa grattis till er! Själv står jag just nu i ovisshet. Ingen mens, inget plus...

MEN, för alla i denna tråd som det ej tog sig för denna månad så kör vi en månad till! Nu satsar vi på plus i februari istället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 19:32
    Det var många i tråden som fick mens i februari oxå, så vi kör på i MARS oxå!!!!!

• Svar på tråden Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!
  • AngelandDevil
    Maajsi skrev 2012-08-15 21:57:37 följande:
    i lördags åkte jag in på förlossningen pga värkar och ond tapp. Mycket riktigt så var tappen påverkad å minskad till 2,5 cm. Fick ligga inne till i måndags med bricanyl dropp och även kortisonspruta för å påskynda lungmognaden, Som tur var fick man stopp på det. Vill inte ha ut honom ännu. Dock så passande att detta händer då det denna vecka är samma tidpunkt som när jag tappade lillen och födde honom. Huvva, hur mycket ska man orka? Jag ska banne mig ha igångsättning för mitt psyke klarar inte av att inte veta hur länge som helst. Läkaren sa att det troligtvis var pga av mitt psyke som detta hände i helgen och att jag måste ta det lugnt, Tur man planerade att plugga istället för att jobba för det fick jag absolut inte, Och jag orkar inte tjorva med fk heller. Ska även höra med läkaren om det är nå på gång då jag känt av en extrem mensvärk ända bak i ryggen sen jag kom hem i princip. För övrigt hoppas jag att allt fortfarande ser bra ut imorgon, flöde vikt osv.
    Jag håller verkligen tummarna för att allt ser bra ut och att han stannar kvar! Du kan klara det bara du tror på dig själv. Kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara.
    Babydreamer skrev 2012-08-16 01:59:24 följande:

Usch vad jobbigt för dig Maajsi. Hoppas bebis stannar i magen iaf lite till så han orkar med världen utanför sen. Tänker massor på dig,! Den 14 augusti kom min son till världen på BF+7. Han vägde 3855g och var hela 53 cm lång. Det var en väldigt lång och delvis jobbig förlossning. Kommer skriva mer senare. Just nu mår vi under omständigheterna bra
    Men STORT grattis! Skrattande Vad otroligt roligt att höra. Väntar också på bild och din förlossningsberättelse med spänning.

• Maajsi

Tack alla. Var på tul igår och det är nu dåligt flöde på andra sidan också. Spec ringde idag och ville ha dit mig redan på måndag då det nu är för länge med 1 vecka emellan. Hujja, vad nervös och orolig jag blev. Har en känsla av att han kommer att behöva komma ut snart.

• HelenFr

Maajsi: Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra och att han får stanna i magen länge till... Håller tummarna allt vad jag kan...

Babydreamer: Stort grattis till din son :) Vad underbart...

Själv är jag inte särskilt aktiv, har fått massa krämpor och kämpar mig igenom dagarna... Läser och uppdaterar mig men orkar inte skriva så mycket... Tänker på er....

• DazHamster
    Maajsi skrev 2012-08-17 14:13:23 följande:
    Tack alla. Var på tul igår och det är nu dåligt flöde på andra sidan också. Spec ringde idag och ville ha dit mig redan på måndag då det nu är för länge med 1 vecka emellan. Hujja, vad nervös och orolig jag blev. Har en känsla av att han kommer att behöva komma ut snart.
    Förstår att det känns jobbigt men försök hålla hoppet uppe om att lillen ska få stanna ett tag till. han känner säkert av att du blir stressad så försök vila åh ta de lugnt, många styrkekramar till er håller tummarna om att det börjar gå åt rätt håll nu här i dagarna.
  • Babydreamer
    Förlossningsberättelse
    Måndag 13/8
    Kl 22:30 Börjar få värkar som kommer med ca 4-6 min mellanrum. Värkarna gjorde väldigt ont redan från början, ingen smygstart här inte. Runt midnatt så gick vattnet och strax därpå ringde jag även förlossningen då värkarna kom tätare och tätare och var otroligt intensiva. Jag hade tagit Panodil och duschat men det hade inte hjälpt alls.

Tisdag 14/8
    01:45 Blir inskriven på förlossningen och de kopplar CTG-kurva. Värkarna kommer då med ca 3 minuters mellanrum. Dock är jag endast öppen ca 2.5 cm så jag blir erbjuden morfin och sömntablett för att kunna få sova lite. Tackar ja till detta och får spendera natten på förlossningen.

06:30 Värkarna avtog under natten och på morgonen kom de med ca 6 minuters mellanrum och var hanterbara smärtmässigt.

09:15 Nu börjar värkarna öka i intensitet men de går fortfarande att andas igenom. Blir rekomenderad att ta mig ut och promenera för att påskynda förloppet lite.

12:00 Värkarna ökar rejält i intensitet och jag får svårare och svårare att hantera dom. De kopplar en ny CTG kurva och efter det undersöker de mig. Är hittills bara öppen ca 3 cm och ca 1 cm kvar av cervix. Får Citodon mot smärtan och uppmanas att prova att duscha varmt.

14:00 Känner mig lullig och trött av Citodonet men inte ett dugg smärtlindrad. Varken dusch eller vetekudde hjälpte mot smärtan heller. Ytterligare en CTG kurva tas, varpå ny bedömning ska tas av kvällspersonalen ang annan smärtlindring.Kan tilläggas att i rummet jag fick ligga i först inte hade tillgång till lustgas.

15:00 Nu får jag äntligen komma in på en förlossningsal och får prova lustgas. Lustgasen hjälpte inte ett dugg på mig och jag bad därför om en EDA. Är nu öppen 4 cm och cervix är äntligen utplånad.

16:00 Får äntligen EDA och vilken lättnad! Gick från ca 9-10 på smärtskalan till 0!

16:30 Värkstimulerande dropp kopplas r/t att värkarna glesade ut efter EDAn.

19:00 Barnmorskan kopplar ett antibiotikadropp r/t uttdraget förlossningsförlopp och tidig vattenavgång.

19:30 Får frossa och feberkänsla. Får Panodil. Blir undersökt och är nu öppen 7 cm. Barnmorskan uppmanar mig att sitta och gunga på pilatesbollen. Kändes skönt att gunga på bollen när värkarna kom. Kände ingen smärta av värkarna men trycket neråt började bli väldigt obehagligt.

20:30 Krystkänsla! Ringer in barnmorskan som undersöker mig lite snabbt och jag är nu fullt öppen och redo för att föda!

20:35 Börjar krysta.

20:59 Lillprinsen föds efter 24 minuter med krystvärkar.

Dock hade han navelsträngen 2 varv runt halsen och andades inte när han kom ut så dom gick snabbt iväg med honom. pappan fick såklart följa med honom. Jag var i chocktillstånd och fattade inte att jag precis fött barn så jag hann inte riktigt bli orolig. Efter några få minuter hörde jag ett högt skrik i korridoren och förstod att det var min son som skrek så kände jag ändå en enorm lättnad!

Efter att jag krystat ut moderkakan så kom de in med honom och jag fick äntligen
    hålla i min son. Det är här min skräckupplevelse börjar... De upptäcker att jag blöder ganska mycket och de har svårt att avgöra om det är livmodern eller en bristning som blöder. De trycker på min mage som är jätteöm samt undersöker underlivet som även det gör fruktansvärt ont. Jag skriker av smärta och de tar min son och ger honom till pappan. Jag blöder så pass mycket att de blir oroliga vilket leder till att läkaren börjar sy direkt när hon hittar blödningskällan innan bedövningen hunnit hjälpa. De tippar huvudändan på sängen. Båda mina armar hålls fast av förlossningspersonalen. I höger arm tar de blodtrycket och i vänster arm sticker de mig en massa gånger utan att säga till för att de vill ha in en infart för att kunna ge mera dropp. Jag klarar inte av att bli fasthållen och drabbades av panik samtidigt som jag hade fruktansvärt ont när de hela tiden klämmer på magen för att se om livmodern blöder och för att de håller på att sy och greja i underlivet. Samtidigt som jag drabbas av panik så trycker en undersköterska lustgasmasken i ansiktet på mig  vilket leder till att jag får ytterligare panik, speciellt när den där förbannade lustgasen inte hjälpte mig något. Jag låg och skrek konstant i säkert över 30 min av både smärta och panik. Till slut började de släppa mina armar, ta bort lustgasen och bedövningen började hjälpa vilket gjorde att jag kunde lugna ner mig. Bara att skriva om den här händelsen gör att tårarna sprutar. Har aldrig upplevt något så plågsamt i hela mitt liv.  Kändes verkligen som om de torterade mig.

• HelenFr

Vilken sötnos och vilken horribel upplevelse efter förlossningen... Hoppas att de gick igenom det efteråt så du kunde berätta vad de gjorde för fel...

• Babydreamer

Jo barnmorskan kom in till bb dagen efter så vi fick prata om förlossningen. Ska även till kuratorn på torsdag och prata av mig lite.

• Maajsi

grattis än en gång! och vilken sötnos. :) huvva vad du fick utstå. Bra att dom går igenom det och att du själv får lätta på känslorna och prata av dig lite.

• DazHamster

hej tjejer! jag är ju så dålig på att uppdatera mig nu sen man fick barn xD
    Här hemma springer dagarna fram åh hon har redan hunnit bli 2 månader idag =) Att kärlek kunde vara så stark åh obeskrivlig gud så jag älskar mitt lilla charmtroll!

hur går det Maajsi med din lilla grabb verkar det bli bättre eller är det detsamma fortfarande?

Babydreamer: Grattis igen till din fina prins =) usch vad hemskt att bli behandlad sådär! det bästa man kan göra är ju att prata om det så man inte stänger det inom sig. hoppas du fick ut något av samtalet :)

Svar på tråden Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!