Inlägg från: DazHamster |Visa alla inlägg
  • DazHamster

Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!

ringde in till förlossningen idag åh sa att jag orkar varken fysiskt eller psykiskt något mer så nu kommer jag in så får ni ta hål på hinnorna eller vad som nu behövs!
    Väl inne så hade dom så sjukt mkt att göra så i nästan fem timmar fick jag vänta på svar om vad som skulle hända..
    En jourläkare kom åh undersökte mig åh den där jävla tappjäveln är bakåt igen åh nu är det 1,5 cm kvar av den fast den var centrerad förut åh bara någon mm kvar.. hon fick in ett finger..
    hon sa att dom gör ingen igångsättning ikväll då det inte finns resurser för det åh hon ville inte heller det i dagsläget då det inte kommit något längre i processen så det som är sagt nu är att jag har stående tider hos dom på tisdag åh torsdag då jag ska komma på hinnsvepning + att dom ska kolla mig för när dom tycker att det är gynnsamt så tar dom hål på hinnorna men dom kunde inte göra det nu utan då måste dom sätta ballongkateter åh det brukar medföra stor risk för sugklocka åh snitt.. så jag får nöja mig med att vänta tills på tisdag åh se vad som händer då... har det inte hänt något mer tills på torsdag då jag har den andra tiden då får dom fan sätta igång mig senast på fredagen..

Så det hela slutade nu med att jag fick åka hem då jag vägrar sova kvar i dom där sjukhussängarna som man får ryggskott av åh fick med mig sömntabletter åh citadon mot smärtan...
    Sveriges lösningar inom sjukvården "ta en tablett åh gå åh lägg dig så ska du se att du mår bättre sen!"

• DazHamster

Hej tjejer ni har helt rätt ;) lillgumman har kommit nu :D 26/6 kl 18.00 kom hon. 3146 gram & 50 cm lång. Tänkte bara meddela att vi fått men kan skriva imorgon då vi kommit hem om hur allt gick plus att ni ska få någon bild oxå :)

• DazHamster

2 dagar gammal här =)

4 dagar gammal =)

6 dagar gammal =)

1 dag gammal här med en stolt & TRÖTT pappa ;)

• DazHamster

ja ursäkta att jag inte har skrivit har liksom haft lite åh göra ;)

Allt började ju med att jag var less åh åkte in på söndagen den 24/6, fick vänta 5 timmar innan jag fick träffa läkare.
    När jag väl träffade läkaren så sa hon att det var fullt upp på förlossningen så någon igångsättning för mig blev inte av då utan det hon kunde göra var att ge mig stående tider på obstretiska mottagningen tisdag och torsdag för hinnsvepning & var det gynnsamt då så skulle dom ta hål på hinnorna vilket dom inte kunde göra på söndagen då jag bara var öppen 1 cm åh tappen var bakåt IGEN!
    Hon gjorde en hinnsvepning på mig innan jag fick gå hem + att jag fick med mig sömntabletter åh smärtstillande för att kunna få sova på natten där.

Fick oregelbundna värkar efter den hinnsvepningen men kunde sova någon timme på natten iaf förutom att jag bodde i en hoppborg åh jagade bort björnar ifrån lillans säng åh blev arg för att det bodde trädgårdstomtar under sovkorgen ja m.m. Ja blev alltså riktigt groggy på sömntabletterna xD

måndagen kom åh hade fortfarande oregelbundna värkar tills mot lunch tid då dom började komma tätare så jag gick åh duschade för att se om det var riktiga eller om det var fejk. Det var riktiga värkar för dom slutade inte trotts kokhett vatten!
    Klev ur duschen, bad sambon ringa förlossningen, fick en värk efter att de lagt på så jag spydde som en gris, hann gå till sovrummet då det först började sippra vatten åh sen kom det nog en halvliter/liter så jag trodde ju först att jag hade pinkat ner mig xD Tvingade ner karln på golvet för att lukta åh det luktade inte urin! Så det måste bara ha varit vattnet som gått tänkte jag.

Väl inne på förlossningen så var jag fortfarande bara öppen 1 cm åh tappen bakåt så hon kunde inte känna om vattnet hade gått eller inte åh det kom inget då hon höll på grejja där nere så hon bedömde då att vattnet inte hade gått så där står jag som ett stort frågetecken åh undrade vad det då kunde vara?! hon menade då på att det kan ju vara så att hon sparkat hål längre upp att det är därför det inte "forsar/sipprar". Vart hemskickad igen med sömntabletter åh smärtstillande plus att jag fick en bricanylspruta i låret som skulle ta bort pinvärkarna åh var det riktiga så skulle det skina igenom menade dom på.

ja kunde andas en timme ungefär sen började värkarna igen så det var ju riktiga värkar :S fick härda hela natten åh mamma kom åh sov hos oss för hon skulle med på förlossningen. Peter fick sova 2-3 timmar medans mamma satt på en stol vid badkaret & spolade varmvatten på mig då ja låg åh slumrade mellan värkarna för det var det enda som hjälpte så att ja fick lite sömn iaf.

Kl. var nog runt 6 på morgonen då jag sa till Peter att nu orkar jag verkligen inget mer, dom får snitta mig!
    vi var inne på förlossningen vid 6.30 men mamma var kvar hemma åh sov en stund. Där konstaterade dom att jag nu var öppen 3 cm så jag blev inskriven. Jag fick välja på att få morfin åh läggas in på bb så att jag kunde få sova eller ta ryggmärgsbedövningen som jag oxå kunde få sova på men att dom skulle sätta igång mig senare under dagen med ballongkateter. Det blev ingen ballongkateter för dom insåg att den skulle släppa då kanterna på min tapp var redan så mjuka.

vid lunchtid satte dom värkstimulerande :S jag var inte glad då :/ från 6.30 till ca 16.00 hade jag bara öppnat mig från 3 till 4 cm så det stod jävligt stilla :/ men på 50 minuter gick jag från 4 till 9 cm fick då börja sörpla lustgas men tyckte dock inte att den hjälpte något speciellt... dessutom hade dom ju satt ryggmärgsbedövningen fel så den förlamade bara halva sidan av min kropp medans jag hade full styrka på värkarna på andra sidan :S

Bebisen hade mått bra hela vägen tills mot slutet då dom sa att jag fick välja på sugklocka eller snitt åh jag valde sugklockan för jag är livrädd för snitt trotts att jag hade bönat åh bett om det hela dagen xD mjölksyra provet visade väldigt dåligt åh det var nog inte så konstigt för då hon kom så hade hon navelsträngen 4 varv hårt åtlindat runt halsen plus att hon hade slagit en knut på navelsträngen. Hon var livlös första 1,5 minuterna men hjärtat slog iaf men andningen funkade inte :/ men hennes apgar poäng steg väldigt fort trotts allt så att det är inga problem med henne nu. 5-9-10 hade hon i poäng.

Vi vart kvar på bb i 3 dygn för observation åh nu har vi varit hemma i över en vecka. Ledsen att jag inte haft tid men lilla Molly har haft lite magknip nu dom sista 2 nätterna så man har varit väldigt trött åh slut men nu verkar hon må lite bättre igen =) Ja det är väl det mesta av min förlossningshistoria =) En rolig grej som jag sa då ja provade lustgasen var "Peter snälla säg att det inte kom in blåa smurfar i rummet nu!" det var två narkosläkare i blå klädsel som kom in då ;)

• DazHamster
    HelenFr skrev 2012-07-03 22:01:22 följande:
    Naw vilket liten sötnos hon är :) längtar ännu mer själv nu... Hur känns det nu? Har du landat ordentligt?
    Det förstår jag ;) jo de e väl klart man börjat landat men man är så trött åh slut åh orkar ingenting just nu :/ Det är jättejobbigt att amma hon för man får jaga hon med tissen för att hon stoppar in händerna eller så vrider hon på huvudet hela tiden men det går ju an efter mkt om och men.... jag helammar vill inte ge mitt barn någon ersättning då jag faktiskt har den möjligheten att kunna amma (har jätte mkt mjölk) men det är väldigt frustrerande :/ har suttit vissa nätter åh bara gråtit för att hon grinar åh skriker åh vägrar ta bröstet, har gjort allt för att hon ska vara nöjd men ingenting har dugt :/ man känner sig som världens hemskaste mamma som inte kan få sitt barn att känna lugn åh ro :/ jag hoppas att det kommer en vändning snart för just nu känner jag mig inte speciellt lycklig men det är väl för att man är så utmattad :(
  • DazHamster
    Adora1 skrev 2012-07-07 23:12:41 följande:
    SoligLyckan smyger sig på... Jag har också haft svårt att vara på rosa moln i början med båda mina, men plötsligt så...Blev ju dramatiskt i början för er också.
    Min minsta andades inte själv på över 5 minuter innan de fick igång henne och det blev neonatalen etc först. Och amningen kan vara jättejobbig i början och att man är så fruktansvärt trött..Frustration och tårar skingras sen.Det  BLIR bättre!! Kram
    Åh vad skönt att höra :D ja lever ju på hoppet om att det nån gång ska vända :)
  • DazHamster
    Adora1 skrev 2012-07-09 19:33:13 följande:
    Jepp, det vänder när du minst anar det! Pesonligen tycker jag det lättar ordentligt efter 2 månader, sen blir det ännu bättre vid 3 månader. Som att rullgardinen åker upp liksom. Oh hormonerna är så sjukt starka i början så man är som ett öppet sår...
    just nu känner man ju sig väldigt felande som gråter för typ ingenting åh sen får jag jättedåligt samvete för att jag har så svårt att ta till mig henne på det viset jag önskar. Vi har ju liksom velat det här hela tiden åh nu vissa stunder så ställer man sig frågan " vad f*n har jag gett mig inpå?!" men självklart så älskar jag henne till stjärnorna åh tillbaka trotts allt så är det ju mitt eget kött och blod =) Men det är mkt annat som hänt runt omkring så då hon kom så var det ljusets hopp för några familjemedlemmar som haft det tungt åh jobbigt men nu att dom fått något att gulla med åh skingra tankarna en stund. Well well nu ska jag hoppa i säng i väntan på att skrutt vill ha mat ;)
  • DazHamster
    Adora1 skrev 2012-07-11 09:26:10 följande:
    Daz: Ja man kan bli förvirrad av känslorna som står i konflikt med varandra, höga toppar och djupa dalar...Och precis ALLA förväntar sig att man ska vara på rosa moln typ hela tiden Obestämd . Hormonraset efter en förlossning är helt massivt och man är i klorna på alla känslostormar, inget man styr över alls. Lite läskigt tyckte jag och min man det var.
    När vi kom hem med ettan från sjukhuset och våra föräldrar skulle komma och titta på bebisen snart, var det en småsak som utlöste min jättegråt. Jag kunde inte sluta gråta sen, allt kändes jobbigt och jag låste in mig i badrummet... Nu kan jag småle åt min dramatik så här i efterhand men då kändes det som att hjärtat skulle brista och jag visste inte varför... det lägger sig sen!!
    Precis som du beskriver så känner jag! Jag har pratat med vår bvc sköterska åh hon säger att detta är fullt normalt åh att det kommer ge med sig med tiden men skulle jag tycka att det blir alltför jobbigt känslomässigt så får jag träffa en psykolog eller liknande för att få prata ut om mina känslor. Men just nu så funkar det rätt så ok =)

Babydreamer: nu är det väl ganska nära för dig vaa? börjat känna av något än eller?
  • DazHamster
    Babydreamer skrev 2012-07-14 18:26:33 följande:
    Inga känningar alls.... 3 veckor kvar till bf... Mår skit nu. Håller på och tvistar om sambons dotter flr tillfället då vi vill ha vårdnaden om henne... Mår skit just nu... Känner inte alls att jag kan njuta av graviditeten just nu... För mycket strul runtomkring...
    oj Det lät inte speciellt roligt :/ håll ut! hoppas det löser sig på alla sätt åh vis med vårdnad och förlossning.  Har du något barn sedan innan? Du kommer nog känna lycka åh kärlek för din kommande krabat även om det känns hopplöst nu. Försök vila i de mån du kan så att du orkar med både fysiskt åh psykiskt nu..
  • DazHamster
    Babydreamer skrev 2012-07-16 09:53:27 följande:
    Det här är mitt första och sambons andra barn...
    ok men det kommer nog lösa sig ska du se, jag skänker en åh annan tanke åh kram till er iaf <3
Svar på tråden Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!